Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Antwerpen en de Brabantse wateren

Periode: 29 jul t/m 5 aug 2017
Route/vaargebied: Antwerpen en de Brabantse wateren
Omdat we ook graag in de bergen lopen, was de vaarvakantie die jaar beperkt tot een dag of 12.
Dus besloten we na 10 jaar weer eens naar Antwerpen te gaan; op de terugweg hebben we (mede ivm het weer) eens gekozen voor de Brabantse binnenwateren.
Totaal 28.2 vaaruren / 269.0 km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

29 Jul 2017: Sleeuwijk - Tolen

Op de eerste dag willen we proberen Tholen te halen. Omdat dit een aardig stuk is, besluiten we om de 'snelste' route te nemen en gewoon de Merwede af te zakken.
Via het Hollands Diep gaat het vervolgens richting de Volkerak sluizen. We hoeven niet lang te wachten op een schutting en al snel zitten we op het Volkerak en aansluitend het Schelde Rijn Kanaal.

Al met al nog een aardige trip en het lukt ons dan ook niet om voor sluitingstijd van de supermarkt aan te komen. We wijken dan ook maar uit naar het lokale eetcafé waar we een prima maaltijd nuttigen.

7.1 Vaaruren / 77.0 km    Overnachting: WSV de Kogge

30 Jul 2017: Tholen - Antwerpen - Tussen de grote jongens door

Rond het middaguur vertrekken we uit Tholen en draaien het Schelde-Rijn kanaal op. Op de grote vlakte voor Bergen op Zoom staat een vreemde golfslag, het lijkt wel een staande golf. Gelukkig duurt dit niet lang en al snel zitten we in de luwte van het de dijk en varen we richting de Kreekraksluis.
Hier schutten we samen met 3 binnenvaartschepen en twee andere motorjachten ca 1m50 omhoog naar het peil van de haven van Antwerpen.

Bij de Noordlandbrug meld ik me bij de havenautoriteiten met m'n 10 jaar geleden aangevraagde FDnummer.
Ik krijg een bevestiging en men wenst mij een prettig verblijf.
Later zal blijken dat mijn nummer niet meer in het systeem voorkomt, want na 5 jaar niet gebruik worden ze eruit gegooid. Er wordt dus kennelijk niet gecontroleerd ....
Maar ja, we zijn nu eenmaal in België ....

De tocht door het havengebied is een ervaring op zich, schepen, bruggen en sluizen krijgen hier een andere dimensie.
Marifoon is niet alleen verplicht, zonder heb je tussen die grote jongens niets te zoeken.
Een voorbeeld voor Nederland .....

Bij de Siberiabrug aangekomen zijn we net te laat en moeten een half uur wachten alvorens richting de Londonbrug door te kunnen, hier moeten we bijna 2 uur wachten. Maar aangezien die de toegang tot de jachthaven vormt, maak ik van de gelegenheid gebruik om maar vast een ligplaats te regelen. Uiteindelijk mogen we dubbelen naast een ander jacht en krijgen we er een uur later nog één naast ons.

We besluiten een hamburger te eten bij Ellis en maken nog een wandeling door de stad.

4.6 Vaaruren / 41.0 km    Overnachting: JH Antwerpen Willemdok

Klik op de foto om deze groter te tonen

Ze staan er nog de authentike grenspalen

Al vrij snel komen we de eerste grote jongens tegen

Al vrij snel komen we de eerste grote jongens tegen!Test

Naast dit soort schepen voel je je toch wel nietig

Tussen dit soort schepen voel je je klein en nietig

Zeehaven, dus zeeschepen...

Bruggen met indrukwekkende constructies

Imposante bruggen

31 Jul 2017: Antwerpen - Een dagje Antwerpen

We blijven een dag in Antwerpen

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Antwerpen Willemdok

Klik op de foto om deze groter te tonen

De markt in het centrum van Antwerpen

Uitzicht op de haven

01 Aug 2017: Antwerpen - Nog een dagje Antwerpen

We besluiten nog een dag te blijven en maken 's middags een wandeling door de stad met een gids.
Na afloop lopen we door de fiets/voetgangerstunnel (met de originele roltrappen uit de jaren 30!) onder de Schelde door naar de Linker Oever. Hier lopen we langs de oever naar de veerpont om terug te gaan naar de RO.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Antwerpen Willemdok

Zoek de Stille Wille

Te voet onder de Schelde door

02 Aug 2017: Antwerpen - Tholen

De windverwachting voor vandaag is goed, maar die voor de dagen erop is 6-7
Het plan om via de Schelde te varen laten we dus maar varen, want met 6-7 de Oosterschelde op zien we niet zitten.

En dus wordt het dezelfde route terug via de haven; op zich geen straf.

De Londonbrug opent maar beperkt, dus we moeten echt plannen. Gezien de vaartijd naar Tholen, kiezen we voor de opening van 12:15 en gaan in colonne richting de volgende brug: de Siberiabrug
Deze draait vlot open en al snel splitst de colonne zich op en zetten we met 2 schepen koers richting Nederland. Tussen de zeeschepen door gaat het vlot richting het Schelde Rijn Kanaal.
In dit soort gebieden, bieden GPS plotters echt een meerwaarde en met de marifoon weet je wat er om je heen gebeurt.

Een les:
Niet alle namen van de havens blijken duidelijk op de GPS kaart vermeld te worden en dat maakt het wel eens lastig om berichten te plaatsen. Dus onderweg maar direct alle havennamen er als waypoint ingezet voor de volgende keer.

Bij de Noordlandbrug meld ik me netjes af en stevenen we af op de Kreekraksluizen. Ondertussen worden we opgelopen door een tanker met 2300 Ton Cyclohexaan (op dat moment had ik nog geen idee wat het was) en ga ik er vanuit dat ik een beurt over moet slaan.
Krijg echter te horen dat ik na de tanker de SB kolk mag nemen en achter in de sluis mag liggen.

Na het schutten passeren we al snel Bergen op Zoom en komt Tholen in zicht. We bellen de havenmeester en die reageert met 'je weet hoe het werkt'.

Bij de plaatselijke AH slaan we voor de laatste dagen in en sluiten de dag af.

4.3 Vaaruren / 41.0 km    Overnachting: WSV de Kogge

03 Aug 2017: Tholen - Steenbergen

We draaien het Schelde Rijn kanaal op en zetten koers richting het Noorden. Onderweg merken we dat het inderdaad aardig waait en dat onze keuze om niet via de Schelde te gaan, een verstandige was.

Dit wordt nog eens goed duidelijk als we het Schelde Rijn Kanaal uitkomen en het grote water van de Krammer opvaren. Daar staat een straf windje en een aardige golfslag waardoor we aardig gaan slingeren.
Een beetje spelen met de toeren leert, dat we bij 2200 rpm net iets harder lopen dan de golven en dat scheelt een hoop.

Gelukkig is het geen grote afstand en al snel draaien we de luwte van de Roosendaalse en Steenbergse Vliet op. Aangezien het nog niet zo laat is, laten we de eerste haven voor wat die is en varen we door naar Steenbergen.
Hier vinden we een prima plek aan de passantensteiger en zien we nog twee Bruijs kotters liggen.
Als we terugkomen van de bootschappen, ligt er een engelsman naast ons.

2.9 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: JH Steenbergen

04 Aug 2017: Steenbergen - Oudenbosch

We besluiten vandaag een korte etappe te maken naar Oudenbosch. De route voert door een fraai landschap en we vinden een plek in de jachthaven van Oudenbosch.

Me maken nog een wandeling door de plaats om een kijkje te nemen bij de beroemde baseliek. Al met al valt het allemaal flink tegen en we hebben het er al snel gezien.