Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Drente

Periode: 29 jun t/m 10 jul 2013
Route/
vaargebied:
Drente
Omdat we als gevolg van andere plannen niet veel tijd hebben, maken we dit jaar maar een korte vaarvakantie.
De keuze valt op het rondje Drente:
Via Meppel en de Drentse Hoofdvaart naar Groningen en via het Prinses Margrietkanaal weer terug.
Totaal 27.2 vaaruren / 215.0 km

Helaas gaat er wel eens wat mis met het vastleggen van de route, vandaar soms gaten en/of rechte lijnen op 'overgeslagen' stukken
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

29 Jun 2013: Lemmer

Vakantie! Eindelijk .....
Mede als gevolg van het winderige weer, stellen we ons vertrek een dag uit.
We maken de boot verder klaar, slaan nog de laatste voorraden in en de vakantie in ons "stamrestaurant" Gondola in Lemmer.

Weer: Zonnig, maar fris

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Thuishaven

30 Jun 2013: Lemmer - Ossenzijl

Tegen twaalven gooien we de trossen los en zetten koers richting Drente. Via het Tjeukemeer en Echtenerbrug belanden we in Ossenzijl.
Omdat de volgende haven nog ca 3 uur varen is en we nog geen behoefte hebben om in de vrije natuur te overnachten, besluiten we hier een plek te zoeken.
Die vinden we bij jachthaven/camping "de Kluft" aan de buitenkant met vrij uitzicht. De konijnen lopen nog net niet over het dek.
Als we eenmaal liggen besluiten maar direct de omgeving te gaan verkennen en maken een wandeling van 3.5 km door een fraai moerasgebied. Doodse stilte, slechts "verstoord" door een continue concert van fluitende vogels. Dit is beslist één van Nederlands mooiste natuurgebieden.

Na de maaltijd maken we nog een korte wandeling door het dorp, maar veel stelt dat niet voor.

Weer: Zonnig, maar fris en vooral ... droog!

3.4 Vaaruren / 29.0 km    Overnachting: JH de Kluft

01 Jul 2013: Ossenzijl

Het bevalt ons wel, dus we besluiten hier te blijven en te gaan fietsen. We maken uiteindelijk een tocht van ruim 20km om de Weerribben. Wat is dit een fraai gebied! Iets om te onthouden!
We komen door "Nederland" (voor het geval we dat nog niet wisten..) en nuttigen een pannenkoek als lunch.
Tegen vieren zijn we weer terug in Ossenzijl, halen nog wat bij de lokale supermarkt (die duidelijk weet dat hij de enige in de directe omgeving is) en gaan vervolgens lekker op het voordek zitten.
Na het eten maken we nog een korte wandeling over de camping om vervolgens nog even op het achterdek te zitten. Een mooi moment om dit verslag te schrijven.

Weer: Aangenaam, maar vooral ... droog

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH de Kluft

02 Jul 2013: Ossenzijl - Meppel

We lopen nog even over de camping en halen wat informatie over de huisjes die daar te huur zijn. Omdat het al tegen twaalven loopt en we nog niet ontbeten hebben, besluiten we te brunchen bij het "restaurant" van Staatsbosbeheer.
Uiteindeijk gooien we dan toch de trossen los en zetten koers richting Meppel. We varen door een fraai gebied en besluiten te overnachten net buiten Meppel. Helaas valt dit erg tegen: We liggen aan een hoge wand, buiten het terrein, aan een drukke weg en in smerig water.
We besluiten de gok te wagen en nog even door te varen....
We lopen uiteindelijk "vast" voor de Paradijssluis die maar tot 5 uur wordt bediend. Omdat we de volgende morgen toch verder willen, gaan we vlak voor de sluis liggen voor de overnachting. Onder dit soort omstandigheden komen de voordelen van de technische uitrusting van het schip (water, electra) van pas ....
We maken een korte wandeling langs de sluis en Rob kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen als hij de deur van het pompstation open ziet staan. Hier treffen wij de sluiswachter die graag verteldd dat er een storing in het koelsysteem van de electrische installatie is, maar die opgelost lijkt te zijn. Met en duidelijke "klik" wordt de pomp ingeschakeld en langzaam komt deze op toeren.
Als hij uiteindijk op dreef is, pompt hij 250 kuub/min naar het hoge pand om de watervoorraad aan te vullen.

Weer: Licht bewolkt, aangenaam

3.9 Vaaruren / 32.0 km    Overnachting: Voor de Paradijssluis

03 Jul 2013: Meppel - Dieverbrug

Om even over negen gaan we door de sluis en varen rustig richting het noorden. Bij de spoorbrug bellen we de Verkeersleiding van ProRail in Zwolle en die is bereid om ons tussendoor in opening te geven.
Als we Haveltje naderen, lopen we vast voor de sluis ivm de lunchpauze, een mooi moment voor onze eigen brunch.
We raken in gesprek met een behulpzame buurman uit Sneek die ons adviseert om voor boodschappen gewoon door te varen naar Diever.
Zo gezegd, zo gedaan, dus als de lichten weer op groen springen zetten we onze reis voort.
De havenkom van Diever is, zoals verwacht, al vol, dus laten we ons naar boven schutten. Dit was sowieso nodig, want de drinkwatervoorraad stond al op rood en dat probleem kan na de sluis worden opgelost bij de Shell pomp. Nadat we 400L hebben getankt, zoeken we een plekje aan de wal. Niet ideaal, want de prov. weg aan de overkant is vrij rumourig.
We besluiten de lokale horeca te steunen en lopen naar Diever om een hapje te eten. Op de terugweg zijn we nog net op tijd om nog wat boodschappen te doen bij de Coop.

Weer: Wisselend bewolkt

2.6 Vaaruren / 19.0 km    Overnachting: Dieverbrug, boven de sluis

04 Jul 2013: Dieverbrug - Veenesluis

Het is fraai weer, dus we besluiten om een stuk te gaan fietsen.
We fietsen richting het Dwingelose veld, een fraai bos/heide gebied, bekend van de radiotelescoop. We genieten van het uitzicht en de rust, slechts één keer verstoord door een paar idioten op scooters die lak hebben aan regels.
We versterken de inwendige mens bij een theehuis midden in het bos en fietsen terug naar de boot. Bij de bakker in Dwingelo kopen we nog een brood, zodat we niet hoeven te verhongeren.
Omdat we weg willen uit Diever, gooien we de lijnen nog even los en eindigen uiteindelijk bij de Veenesluis, waar we een idillisch plekje vinden, beschut achter de boomen.

Weer: Aangenaam, licht bewolkt, later miezerig

0.6 Vaaruren / 4.0 km    Overnachting: Veenesluis, boven de sluis

05 Jul 2013: Venesluis - Assen

Nadat we gisteren dat kant van Dwingelo hebben verkend, valt vandaag de beurt aan de kant van Diever.
Maar eerst brengen we een bezoek aan het kleine museum bij de sluis. Hier krijgen we een beeld van de tijden van weleer, toen hier het veen werd ontgonnen voor turf en het kanaal werd gegraven.
Vervolgens fietsen we richting Dierver en de bossen die daar om heen liggen. De fietspaden voeren ons door fraaie bossen, afgewisseld met vennen, moerassen en heidevelden. In gedachten wanen we ons 2000 jaar terug: zo moet Nederland er toen hebben uitgezien.

Als we terug zijn zetten we koers naar Assen, waar we een prima plek vinden in de gemeentehaven. We doen de nodige inkopen en nuttigen de maaltijd. We besluiten de stad in te gaan voor een kop koffie, echter de horecauitbater denkt daar toch anders over: Alleen iets drinken kan niet. Dus met de opmerking: "Belachelijk, dan niet" stappen we op en gaan terug naar de boot.

2.8 Vaaruren / 19.0 km    Overnachting: Gem. haven Assen

06 Jul 2013: Assen - Paterswoldermeer

Om elf uur varen we Assen uit en lopen uiteindelijk "vast" bij de sluis. Hier moeten we drie kwartier wachten, genoeg tijd voor de brunch. Om een uur gaat de sluis weer draaien en kunnen we verder.
Het landschap is hier fraaier dan voor Assen, het is minder saai.
Vlak voor Groningen zien we een fraaie plek aan het kanaal en besluiten hier te overnachten. Het blijkt een natuurgebied te zijn bij het Paterwoldermeer met veel wandel en fiets mogelijkheden.
Rob helpt de lokale sluiswachter met het schutten en hoort dat het varen door Groningen op zondag in convooi gaat. Goed plannen dus!

3.5 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: Paterswoldemeer

07 Jul 2013: Paterwoldermeer - Groningen

Voordat we in convooi door Groningen gaan, pakken we de fiets voor een rondje rond het meer. Helaas loopt dit anders dan gepland, want Boukje komt ongelukkig ten val en lijkt hierbij haar enkel geblesseerd te hebben.
Omdat dit toch wel pijnlijk is en we na Groningen voorlopig geen medische voorzieningen meer hebben, besluiten we de reis te onderbreken en in Groningen te stoppen en een arts te zoeken.
De convooivaart door Groningen verloopt ronduit chaotisch, niemand lijkt te weten wat er aan de hand is, bruggen gaan niet open en op marifoonoproepen wordt niet gereageerd. Het gevolg is, dat we een uur voor de spoorbrug liggen te wachten.
Uiteindelijk vinden we een plek in de stadshaven en brengen een bezoek aan de huisartsenpost. De "buren" naast ons zijn met de auto en bieden aan ons te brengen. De schade lijkt mee te vallen en met een ingezwachtelde voet en een paar krukken keren we terug aan boord.

2.1 Vaaruren / 6.0 km    Overnachting: Passantanhaven Groningen

08 Jul 2013: Groningen - Earnewoude

Na het ontbijt doet Rob nog wat inkopen bij AH en om elf uur zetten we koers richting Sneek.
Nadat we door de sluis van Groningen zijn, gaat de Deutz op 1800 rpm en met een gangetje van ruim 11 kmh gaat het over het Van Starckeborgh kanaal en het Prinses Margriet kanaal richting Sneek.
Sneek blijkt toch wat ver gezien de tijd, dus wordt de reis onderbroken in Earnewoude. Omdat we aardig wat uurtjes gevaren hebben waarbij Rob alles alleen moest doen, besluiten we niet te koken en te eten bij het lokale restaurant aan de haven. Iets wat ons prima bevalt.

5.9 Vaaruren / 57.0 km    Overnachting: Passantenhaven Earnewoude

09 Jul 2013: Earnewoude - Sneek

Alvorens te vertrekken, nemen we nog even het pontje naar de overkant. Hier is een museum en een uitspanning, waar volgend jaar de familiedag wordt gehouden. Dit lijkt een verstandige keuze te zijn.

Tegen de middag zetten we koers naar Sneek. We varen eerst nog een stuk door de Alte Faenen en draaien vervolgens het Princes Margriet Kanaal op. De trip verloopt prima en tegen 4en bereiken we Sneek, waar we een prima plek vinden in de gem. passantenhaven.

Omdat we morgen de auto nodig hebben in Sneek, gaat Rob met de bus naar Lemmer om deze op te halen.

2.4 Vaaruren / 23.0 km    Overnachting: Gem. haven Sneek

10 Jul 2013: Sneek

Als we alles klaar hebben gezet brengt Rob de auto naar Brandsma.
Hier zal de Stille Wille een paar weken blijven voor een grote poetsbeurt en wat kleine reparaties.
Tegen 4en laten we haar achter en zetten koers naar huis.