Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Schiermonnikoog

Periode: 11 t/m 22 jul 2012
Route/
vaargebied:
Schiermonnikoog
Na de wandelvakantie in Zwitserland hebben we nog ruim een week over om ook nog met de boot op pad te gaan.
Omdat we wel weer eens "op zout" willen varen, besluiten we een poging te wagen om naar Schiermonnikoog te gaan.
Totaal 20.1 vaaruren / 192.0 km

Helaas gaat er wel eens wat mis met het vastleggen van de route, vandaar soms gaten en/of rechte lijnen op 'overgeslagen' stukken
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

11 Jul 2012: Lemmer - Sneek

Vandaag hebben we een afspraak bij Brandsma Jachten om haar uit het water te halen voor een algemene inspectie van het onderwaterschip.
Als we opstaan, hoost het van de regen en is het zicht beperkt tot een paar honderd meter. Bij een dergelijk zicht op het Pr. Margrietkanaal lijkt ons niet verstandig, dus wordt het takelen in overleg met Brandsma een paar uur uitgesteld.
Rond 11:00 klaart het op en zetten we koers naar Sneek, waar we rond 13:30 aankomen.
Rond half drie hangt ze in de takels en hebben we sinds 5 jaar de gelegenheid om het onderwaterschip te inspecteren. En dat valt reuze mee! Zelfs de anodes's zien er nog goed uit, iets wat op zoet water niet verwonderlijk is. De aangroei geeft zich snel over aan de 400Bar van de hogedrukspuit en na een behandeling met anti-kalk ziet de lak er ook weer een stuk beter uit.
Anderhalf uur later ligt ze weer in het water en zetten we koers richting Sneek waar we rond half 5 een plekje vinden in de gem. passantenhaven.

We maken een rondje door Sneek, doen wat inkopen bij C1000 en nuttigen de avondmaaltijd in de vorm van een kip/paprika/rijst schotel.

Weer: Aanvankelijk veel regen, later iets beter.

2.4 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Sneek

Klik op de foto om deze groter te tonen

12 Jul 2012: Sneek - Grouw

We gaan eerst op de koffie bij Pietsje. Na afloop nuttigen we de lunch en zetten vervolgens koers naar Grouw.
We vinden een plekje naast een Bruijs van een verhuurbedrijf uit Heeg. De huurder blijkt een Duitser uit München te zijn, die het schip voor drie maanden heeft gehuurd en er mee naar Frankrijk wil.

We maken een rondje door Grouw, testen de lokale ijssalon en slaan nog een paar flessen wijn in bij een wijnhandel die vandaag zijn deuren sluit.

Terwijl de late middagzon een dramatisch licht laat vallen op de wolken aan de horizon, schijf ik dit verslag om me vervolgens op de avondmaaltijd te storten: Zalmfilet met krieltjes en peultjes.

Weer: Wisselend bewolkt, af en toe een paar druppels

1.5 Vaaruren / 15.0 km    Overnachting: JH Boarnsterhim

13 Jul 2012: Grouw

's Morgens krijgen we bezoek van Joop, een studiegenoot van Boukje die we al een aantal jaren niet gezien hebben.
's Middags lokt het weer niet echt uit om nog op pad te gaan, dus besluiten we om nog een dag in Grouw te blijven. Van de vrijgekomen tijd maken we gebruik om voor drie dagen proviand in te slaan, zodat we zonder boodschappen doen richting Schiermonnikoog kunnen.

's Avonds raakt Rob in gesprek met de Duitse buurman en even later zit hij met het Duitse stel op de stijger de nodige kaarten te bestuderen. En passent komt er ook nog een stel Engelsen voorbij wat voor Babylonische toestanden zorgt.

Weer: Regenachtig

14 Jul 2012: Grouw - Oostmaarhorn

We doen nog een paar laatste inkopen om vervolgens koers te zetten richting Lauwersmeer. Als we terugkomen, vertrekt net het Duitse stel en toevallig komt er nog een Bruijs aangevaren. 3 Bruijs Kotters op een kluitje en dat in Friesland.

Via het Pr. Margrietkanaal varen we richting het Bergumer meer om vervolgens de Nije Faart op de varen in Noordelijke richting.
De bruggen zijn hier maar 3 meter, dus moet de mast plat en de radardome omgeklapt worden. En dan hebben we nog 10 cm over.

Het landschap is fraai en uitgestrekt en na een tijdje naderen we de Willem Lorésluis. Al snel gaan de deuren open, alleen blijven de lichten rood-groen. Het lijkt erop dat één deur niet helemaal open wil, dus we varen toch maar rustig naar binnen. De sluiswachter komt inmiddels aangelopen en laat weten dat de zaak in storing staat, vermoedelijk omdat er iets tussen de deur zit. Even later blijkt, dat er een stuk schutting van ca 2 m2 tussen zat.

Via het Lauwersmeer zetten we koers naar Oostmaarhorn waar we een plekje met fraai uitzicht vinden aan de kopsteiger.

Weer: Droog met hier en daar een blauw vlak

4.7 Vaaruren / 48.0 km    Overnachting: JH Lauwersmeer

15 Jul 2012: Oostmahorn

De combinatie van tij en sluisbediening op zondag maken de tocht naar Schiermonnikoog vandaag vrijwel onmogelijk, dus we besluiten een rustdag in te voeren. Afgezien van het kopen van wat melk en drinkwater gewoon lekker niks doen....

Ik verdiep me wel vast in de route naar Schier en programmeer die vast in de GPS. Ons tijdslot is van 06:40 tot 11:40 dus met een geplande vaartijd van 2 uur moet dat geen probleem zijn.
Als ik 's avonds de laatste weersverwachtingen bekijk, wordt er voor de komende dagen toch wel wat veel wind verwacht: 5-6 Bft, met uitschieters naar 8. Toch wel wat veel voor een motorboot....
Aangezien we er van uit gaan dat Schiermonnikoog er nog wel even blijft liggen, besluiten we het voor dit jaar af te blazen en via Dokkum en Leeuwarden terug te gaan.

Weer: Wisselend bewolkt, maar voor het eerst geen regen!

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Lauwersmeer

16 Jul 2012: Oostmahorn - Dokkum

Als we wakker worden, komen we tot de conclusie dat we een verstandig besluit hebben genomen: Het waait behoorlijk en het lijkt steeds harder te gaan waaien.
We maken een korte wandeling naar Esonstad om een paar kaarten te kopen en sluiten ons bezoek af in het havenrestaurant met een kop koffie met appelgebak.

Vlak voor vertrekt helpt Rob nog een Duits gezin met aanmeren, iets waar ze duidelijk nog niet zoveel ervaring in hebben (wat ze zelf ook toegeven).

Via het Lauwersmeer varen we richting de Loré sluis om vervolgens richting Dokkum te varen. Rond de klok van zes vinden we een plekje in de stadsgracht.

We maken een wandeling door dit historische stadje en besluiten de avondmaaltijd maar bij de lokale snackbar te nuttigen.

Rond acht uur zijn we weer aan boord en besteden de avond verder aan het bijwerken van het reisverslag, het schrijven van kaarten etc.

Weer: Aanvankelijk zonnig, met veel wind. Later regenachtig, meer en meer overgaand in regen.

2.3 Vaaruren / 21.0 km    Overnachting: Passantenhaven Dokkum

17 Jul 2012: Dokkum - Leeuwarden

We slapen vandaag lekker uit en doen gewoon 'lui'. We twijfelen even of we nog een dag in Dokkum zullen blijven of doorgaan naar Leeuwarden. We kiezen uiteindelijk voor de laatste optie, maar er moeten wel eerst boodschappen worden gedaan.
Al met al is het half drie eer we de lijnen los gooien. Over de Dokkumer EE gaat het langs fraaie percelen richting Leeuwarden waar we om kwart over vijf 'vast lopen' voor de eerste brug. Omdat we hier tot zes uur moeten wachten, maken we maar vast en nemen wat te eten en te drinken.

Om zes uur gaat de brug open en kunnen we de stadsgracht van Leeuwarden invaren en vinden we een prima plekje.

We besluiten maar direct op verkenning te gaan en maken een wandeling door het centrum. Hier treffen we tot onze verbazing de nodige fraaie panden en stadsgezichten aan en bestempelen Leeuwarden als "het geheim van Friesland". Bij een gezellig en uitnodigend ogend terras kunnen we de verleiding niet weerstaan en besluiten daar maar te eten.

De haven is verspreid langs de stadsgrachten en is voorzien van alle faciliteiten, inclusief gratis internet.

Weer: Wisselend bewolkt

3.0 Vaaruren / 22.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven

18 Jul 2012: Leeuwarden

De ochtenduren rustig doorgebracht aan boord en gebruikt om de stofzuiger er maar een keer door te halen en kaarten te schrijven.
's Middags de stad in en een bezoek gebracht aan het keramiek museum, een onverwacht groot gebouw met dito collectie.

Met een afsluitende kop koffie en een paar kleine inkopen terug naar de boot, waarbij de miezel langzaam overgaat in echte regen.

Weer: Regen ......

19 Jul 2012: Leeuwarden

We blijven nog een dag in Leeuwarden.
's Morgens brengen we een bezoek aan Treasor, het provinciearchief van Friensland. We krijgen een rondleiding door de archieven en uitleg over wat hier allemaal bewaard word.
We maken ook gebruik van de mogelijkheid om wat stamboomonderzoek te doen.

Weer: Regenachtig

20 Jul 2012: Leeuwarden - TerHerne

Rob spuit de boot af om haar te ontdoen van de ergste rommel uit de boom waar we onderliggen. Het losse spul gaat er wel af, maar daaronder blijkt een hardnekkige zwarte aanslag te zitten, die wel wat meer werk vergt. We besluiten om dat maar in Lemmer te doen.

Weer: Zowaar: Zon !

3.8 Vaaruren / 37.0 km    Overnachting: WSC Mid Friesland

21 Jul 2012: TerHerne - Lemmer

We doen rustig aan, want het is maar een paar uur varen.
Het is dan ook al middag als we de lijnen losgooien en koers zetten richting Lemmer. Als we eenmaal uit de drukte van het Sneeker meer zijn en op het Prinses Margrietkanaal zitten, zet Rob de Deutz op 1800 rpm wat het schip een snelheid van ca 12kmh geeft. Het lijkt erop dat de schoonmaak van het onderwaterschip zelfs voor minder weerstand heeft gezorgt, want normaal loopt ze bij dat toerental maar 11 kmh.

Even over vieren ligt ze weer in haar box. We besluiten om maar direct aan het werk te gaan, dus begint Rob met de boot en Boukje met de was.

Rond zeven uur ziet de boot er een stuk beter uit en is de was netjes opgevouwen en besluiten we de vakantie af te sluiten bij Gondola.