Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

De grote rivieren

Periode: 30 jul t/m 21 aug 2010
Route/
vaargebied:
De grote rivieren
Omdat we maar een beperkte periode tot onze beschikking hadden, hebben we gekozen voor een tocht over de grote rivieren.
Via Noord Holland en Haarlem varen we richting de Hollandse IJssel om vervolgens oostwaarts de rivierstroom te trotseren naar Arnhem.
Vanaf Arnhem gaat het stroomafwaarts over de Gelderse IJssel terug naar Lemmer
Totaal 58.6 vaaruren / 329.6 km

Helaas gaat er wel eens wat mis met het vastleggen van de route, vandaar soms gaten en/of rechte lijnen op 'overgeslagen' stukken
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

30 Jul 2010: Lemmer - Medemblik

De eerste dag van de vakantie!

Na de laatste proviand te hebben ingeslagen, steken we rond de klok van twee van wal. Gezien de weersverwachting voor de volgende dag, besluiten we om niet naar Texel te gaan, maar direct richting Noord Holland.

Omdat het schutten via de Margrietsluis de vorige keer nogal lang duurde, besluiten we deze keer via Lemmer naar Buiten te gaan.
De bruggen en sluis worden vlot bediend en al snel zien we de grote watervlakte van het IJsselmeer voor onze boeg.

Eenmaal uit de baai zetten we de Deutz op 2000 rpm en met een gangetje van ca 12kmh een 4 Bft vol op de kop gaat het bijna in een rechte lijn naar Medemblik.

Via de telefoon vragen we alvast een ligplaats en om 19:30 meren we af in het Regatta Centrum Medemblik.

We maken eerst nog een wandelinget door het stadje (waar net kermis is) waardoor het al tegen 10en loopt als we de avondmaaltijd nuttigen.

6.7 Vaaruren / 23.6 km    Overnachting: Regattacentrum Medemblik

31 Jul 2010: Medemblik - Kolhorn

De eerste uren is de lucht nog blauw, maar dan ...
Als we boodschappen gaan doen, nemen we voor de zekerheid de regenjacks en paraplu maar mee.
Rond half twee steken we van wal en varen we door Medemblik richting de 1e sluis die ons ca 2m naar beneden brengt.

Na de sluis meren we af voor de deur bij Oom Hielke die ons blij verrast ontvangt. Enthousiast als de man is (hij is 92!) gaat hij mee om de Stille Wille te bekijken.

Rond drie uur gaan we weer verden en laten ons 3 meter naar beneden schutten, de Wieringermeer polder in. In de druilerige regen gaat het tussen de bomen richting Kolhorn.

Hier vinden we een plekje aan de gem. passantenstijger met uitzicht op het water. Het gebruikelijke wandelingetje om de directe omgeving te verkennen, laten we maar achterwege. Als we weg willen gaan, zet de miezel om in echte regen.....

Weer: Het is de hele dag regenachtig

0.2 Vaaruren / 10.1 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven

01 Aug 2010: Kolhorn - Zaandam

We worden wakker gebrand door de zon!
Na een stevig ontbijt loopt Rob nog even naar het pittoreske dorpje om een paar foto's te maken.
Vervolgens gooien we de trossen los en varen richting de eerste sluis. Vlot schutten we naar het Noord Hollandse poldernivo en varen in zuidelijke richting.
Sluizen en bruggen worden vlot bediend en via het Alkmaardermeer naderen we Zaandam. De op de kaart aangegeven plek nabij de Zaanse Schans blijkt niet veel voor te stellen dus wijken we uit naar ZV de Onderlinge.
Dit was geen succes, ondanks de gevraagde 4x11 m box kom ik met onze 3m60 klem te zitten tussen de dukdalven en kan ik nauwelijks m'n draai maken. We krijgen een alternative plek bij een woonboot, die (gezien de lucht) 's avonds z'n vuilwatertank blijkt te legen.
Mede gezien de omgeving (naast de Duyvis fabrief) niet bepaald een idillische, voor herhaling vatbare omgeving.
Me maken een wandeling door de Zaanse Schans, waar we bijna de enigen zijn, en nuttigen een uitstekende maaltijd in een 3 weken geleden geopend restaurant aan de overkant van de Zaan.
Na afloop smeden we de plannen voor de volgende dag en besluiting, mede gezien de planning voor dinsdag, richting Haarlem te gaan.

5.2 Vaaruren / 19.0 km    Overnachting: ZV de Onderlinge

02 Aug 2010: Zaandam - Haarlem - Leiden

In principe willen vandaag naar Haarlem en om een beetje op tijd daar te zijn, steken we (voor ons doen) vroeg van wal.
De tocht over de Zaan, met zijn fraaie, tot appartementen verbouwde, oude pakhuizen verloopt soepel.

Enige tijd later draaien we het Noordzeekanaal op en meld ik me bij de verkeerspost; dan weten ze wie dat stipje op de radar is.....
Met 2000 rpm halen we een gang van ruim 12kmh en het is niet druk. Voor ons doemt een groot zeeschip. Daar hebben we echter geen last van, want dat draait de Africa haven in.
We zien een tweetal draagvleugelboten en worden opgelopen door een offshore bevoorradingsschip. Als zij ons voorbij is, draaien we het Zijkanaal C op richting het Spaarne.

De tocht door Haarlem over het Spaarne verloopt soepel, hoewel een aantal schippers het niet zo nauw lijkt te nemen met de geschreven en ongeschreven regels op het water.

Gezien het verloop van de doorvaart besluiten we door te stomen naar Leiden. Via de Ringvaart en de Kagerplassen varen we rond 19:30 door de laatste brug zijn nog net op tijd om de laatste plek in te nemen. Tegenover het studentenhuis van Willemijn.....

7.2 Vaaruren / 43.0 km    Overnachting: Gem. Passantanhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

Langs de oceaanreuzen op het Noordzeekanaal

De Fast Ferry tussen Amsterdam en IJmuiden

Op het Noordzeekanaal worden we opgelopen door een offshore schip

De molen van Haarlem vanaf het water

Het centrum van Haarlem

De Cruquis, het beroemdste stoomgemaal ter wereld

De passantenhaven van Leiden in het licht van de avondzon

Ook Leiden kent leuke grachten

03 Aug 2010: Leiden

Ivm een afspraak in Utrecht, wordt er vandaag niet gevaren.
's Avonds eten we aan boord met A&W

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven

04 Aug 2010: Leiden - Alphen ad Rijn - Gouda

Het is al over 12en als we de trossen losgooien. Bij de eerste brug laten ze ons lang wachten, oproepen via de marifoon worden niet beantwoord en ook de telefoon wordt niet opgenomen.
Na ruim 20m komt er een wat groter schip aan en gaan de lampen eindelijk op groen. Als we ri. de Oude Rijn gaan barst er een enorme regenbui los en begeeft tot overmaat van ramp een van de ruitenwissers het.
Vaag weet Rob zich een watersport onderdelen zaak te herinneren en na enig zoekwerk blijkt die nog geen 100m van ons vandaan te zijn.
Hier koop ik 2 reservebladen, zodat we even vooruit kunnen.

De reis via de Oude Rijn verloopt soepel, hoewel we er wel even een tandje bij zetten. Volgens de borden worden de bruggen in Alphen tussen 15:30 en 18:30 niet bediend en mag pleziervaart niet meeliften met de beroepsvaart.

We lijken niet op tijd te zijn en even over half vier draaien we de Gouwe op. Na het passeren van de markante hefbruggen van Boskoop en Waddinxveen gaan we door de sluis Gouda in. In overleg met de havendienst vinden we een plek in de Turfsingel naast een andere Bruijs.

We maken een korte wandeling door het centrum van Gouda en sluiten de dag af met de maaltijd en het schrijven van dit verslag.

Weer: Regen, de hele dag .....

4.6 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven

Hoe bedoelt U Staande Mast route

Donkere wolken boven de hefbrug van Boskoop

In Gouda liggen we zij aan zij met een andere Bruijs

Het handelsmerk van Gouda

Het stadhuis van Gouda in de avondzon

Gouda

05 Aug 2010: Gouda - Montfoort

Na het ontbijt vertrekken we richting de Hollandse IJssel. We schutten eerst ca 30cm omhoog om een kilometer verder ca 1m50 naar beneden te gaan.

De bruggen worden vlot bediend en al snel passeren we Haastrecht. De Hollandse IJssel is prachtig vaarwater! De oevers zijn fraai begroeid en de rivier slingert zich door het Hollandse (polder)landschap. Hoewel we de streek aardig kennen, komt het vanaf het water toch allemaal anders over. Na Oudewater komen we op bekend terrein, voor het eerst varen we met onze boot over de eigen gemeentegrond! We vinden een fraai plekje in Montfoort, op nog geen 5km van huis. We ziet zo We gaan even langs bij Joop en Thea, onze oude buren, die sinds enige tijd in Montfoort wonen.

Omdat het inmiddels tegen 3en loopt en de Hollandse IJssel een spitssluiting kent, besluiten we om maar gewoon in Montfoort te blijven liggen en morgen verder te gaan richting de Lek. Joop en Thea komen nog even aan boord om de boot te bekijken en daarna doen we nog even wat inkopen voor de volgende dagen.

Hemelsbreed zijn we niet veel verder gekomen, maar het was een fraaie dag.

2.7 Vaaruren / 13.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven

Via de sluis van Gouda gaan we de Hollandse IJssel op

Landelijke taferelen op de Hollandse IJssel

De naam Groene Hart is zeker niet uit de lucht gegrepen

Het pittoreske Oudewater

Je waant je bijna in Leiden of Amsterdam

De kerk van Oudewater in de zomerzon

Als je dit ziet, denk je niet aan de Randstad

Een fraai stukje Holland

Hoe vaak zijn we hier niet over heen gereden

Zo dicht bij huis (5km) was ze nog nooit

Montfoort

De brug van Montfoort die toegang geeft tot het centrum

06 Aug 2010: Montfoort - Nieuwegein - Wijk bij Duurstede

De accu's beginnen leeg te raken, we hebben nog wel licht, maar de omvormer schakelt zichzelf uit. Vannacht maar eens aan de walstroom!
Rond half twaalf gooien we de trossen los en varen we even honderd meter terug om de watertank te vullen.

Vervolgens gaat het over de Hollandse IJssel richting Nieuwegein. Hoewel we slechts op een steenworp afstand wonen, hebben we ons nooit gerealiseerd dat dit zo'n fraaie rivier is. En nu varen we er notabene met onze eigen boot.

Bij de eerste brug van Nieuwegein moeten we even wachten, maar daarna gaat het redelijk vlot en rond half vier draaien we de Lek op.
Het is niet druk maar de stroming doet zich al snel gelden. Met 2000 rpm en 2kmh tegenstroom stomen we richting de stuw/sluis van Hagestein. Hier komen we net te laat aan, dus leggen we maar even aan aan de wachtsteiger. We lopen even richting de rivierdijk vanwaar je een fraai uitzicht hebt op de rivier en de stuw.

Na de sluis nemen we contact op met WV Rijn en Lek voor een ligplaats en krijgen we te horen dat we aan de meldsteiger mogen liggen. Een mooie plek en we hebben de gelegenheid om de was te doen en aan de walstroom te liggen.

We maken een wandeling door het stadje en eten een dagschotel op de markt. Genietend van het fraaie uitzicht nemen we de gebruikelijke afsluitende kop thee en gaan we naar bed.

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

5.4 Vaaruren / 36.0 km    Overnachting: WSV Rijn en Lek

07 Aug 2010: Wijk bij Duurstede

We blijven nog een dag in Wijk bij Duurstede en maken van de gelegenheid gebruik om de boot een wasbeurt te geven.
In de loop van de middag lopen we naar het stadje om de boodschappen te doen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV Rijn en Lek

08 Aug 2010: Wijk bij Duurstede - Wageningen

Waar we de vorige dag al bang voor waren, wordt 's morgens bewaarheid: de boiler is defect, althans het electrische gedeelte.
We zullen dus even moeten wachten met de afwas, totdat we een paar uur gevaren hebben.
Net als we los willen maken, begint het weer te gieten, dus wachten we maar even.

Uiteindelijk gaan we dan de rivier op richting het oosten. Er is bijna geen verkeer. In de sluis bij Amerongen liggen we met z'n 2en gaan we 3 meter omhoog.

Met 1800 rpm ploegen we tegen de ruim 2kmh stroom op. We passeren Rhenen en de beruchte Grebbeberg, een plek met historie....
Vlak voor Wageningen vinden we een prima plek in de jachthaven van de WV Vada. Het is voor ons doen wel vroeg om een plek te zoeken, maar het alternatief is nog 3-4 uur doorvaren en daar hebben we geen zin in. Een mooie plek om de log weer eens bij te werken.

Weer: Het begon zo mooi, totdat we weg wilden varen. Toen begon het te hozen.

3.1 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: WV Vada

09 Aug 2010: Wageningen - Arnhem - Doesburg

Om twaalf uur gooien we de trossen los en even later draaien we de Nederrijn op. Als de Deutz warm is, zet ik haar op 2000rpm wat resulteert in een logsnelheid van 12.5 kmh. We hebben echter wel de een gemiddelde van ruim 4kmh rivierstroom tegen en dat drukt de voortgang.

Bij de IJsselkop neem ik een ruime bocht om van stroom-tegen naar stroom-mee te gaan en tegelijk te voorkomen dat ik op de strekdam wordt gezet. Eenmaal op de IJssel gaat het stroomafwaarts en gelijk een stuk sneller. Door de stroom in de rug, resulteert de 12.5 kmh log nu in een dikke 17.5 kmh SOG.

Omdat het redelijk vlot gaat, besluiten we door te varen naar Doesburg. Hier vinden we een prima plekje in de passantenhaven. Alleen de naastgelegen fabriek blijkt wat achtergrondgeluid te produceren.

's Avonds maken we een wandeling door het stadcentrum met veel historische gebouwen uit de Hanzetijd.

Gezien de weersverwachting en de regio, besluiten we nog een dag te blijven en de volgende dag te gaan fietsen.

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

4.3 Vaaruren / 38.9 km    Overnachting: St. Passantenhaven Doesburg

10 Aug 2010: Doesburg

Gezien de weersverwachting (droog, aangename temp) pakken we de fiets. Via de IJsselbrug (die destijds is gebruikt voor de opnamen van 'a bridge to far') fietsen we richting Dieren en vervolgens richting de Posbank. Door bossen en heidevelden bereiken we dit fraaie uitzichtpunt en nuttigen we onze lunch.
De afdaling naar het IJsseldal gaat een stuk makkelijker dan de klim op de heenreis en al snel staan we in Rheden.

Via het voetveer steken we de IJssel over en fietsen langs het recreatiegebied Rhederlaag en daarna over de IJsseldijk terug naar Doesburg.

We sluiten de dag af met het doen van inkopen voor de volgend dagen en de gebruikelijke avondmaaltijd.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: St. Passantenhaven Doesburg

11 Aug 2010: Doesburg - Zutphen

Vandaag maar een klein stukje, want we willen in Deventer overnachten. Na krap anderhalf uur meren we af aan de meldsteiger van WV Gelre en krijgen een plaats toegewezen naast een Pikmeer kruiser.
Gezien de zuiging door passerende scheepvaart een onrustige plek, maar goed.
's Middags maken we een eerste verkenningswandeling door het fraaie centrum van deze hanzestad waar net de zomerfeesten aan de gang zijn.
's Avonds lopen we nogmaals door het centrum langs de diverse podia met optredens van muziekbands.

1.7 Vaaruren / 13.0 km    Overnachting: WV Gelre

12 Aug 2010: Zutphen

We besluiten nog een dag in Zutphen te blijven. De plannen worden echter doorkruisd door een verhuizing van ma Z.
Om er maar direct vanaf te zijn besluiten we om die dag richting Friesland te gaan om de zaak maar gelijk te regelen.
Zodoende stappen we 's middags op de IC naar Heerenveen en nemen, na een maaltijd bij onze vaste Italiaan, onze intrek in een hotelkamer.

13 Aug 2010: Lemmer

Uitvoering van de verhuizing, de Stille Wille ligt moederziel alleen in Zutphen.

14 Aug 2010: Zutphen

Nadat de (duitse) buurman van de jachthaven ons naar Heerenveen heeft gebracht brengt een overvolle IC ons terug richting Zutphen.
's Middags maken we een stadsrondwandeling en ontdekken de nodige fraaie, historische gebouwen van deze levendige hanzestad.

15 Aug 2010: Zutphen - Hattem

Na de brunch zetten we koers richting het Noorden. De eerste haven (Veessen) spreekt ons niet zo aan, dus we besluiten door te varen naar Hattem. Hier treffen we, naar later blijkt, een gloednieuwe jachthaven aan!
We maken een wandeling door het centrum van deze Hanzestad. Er staan fraaie gebouwen, maar het haalt het qua levendigheid niet met Zutphen.

3.8 Vaaruren / 31.5 km    Overnachting: JH Hatten

16 Aug 2010: Hattem

We besluiten nog een dag in Hattem te blijven en een stuk gaan fietsen. We halen een route bij het VVV en gaan op pad.
Helaas gooit een lekke band roet in het eten want dit kost ons veel tijd. We besluiten de route in te korten en rijden via Wapenveld (een saai dorp) langs het Apeldoorns kanaal (wat nogal riekt) terug naar de haven.

We halen de stofzuiger even door het interieur en spenderen de rest van de dag met lezen en het schrijven van dit soort verslagen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Hattem

17 Aug 2010: Hattem - Ommen

De dag lijkt aardig te beginnen, maar al snel doemen er donkere wolken op. Korte tijd later begint het te regenen.
In de regen varen we de IJssel op, we zijn de enigen. Korte tijd later passeren we Zwolle en maken we vast aan de wachtsteiger van de Spooldersluis.
Als we Zwolle achter ons gelaten hebben draaien we, in de gietregen, de Overijsselse Vecht op. Het landschap is fraai, maar mede door de regen toch wel een beetje saai. Behalve veel groen, is er weinig te zien. In de gietregen passeren we twee schutsluizen en een brug en meren uiteindelijk af bij de WV Vechtstreek in Ommen.

Weer: Wat begon als een zonnige dag, ging over in flinke buien.