Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Naar de Moezel

 
Periode: 12 jun t/m 30 jul 2023
Route/vaargebied: Naar de Moezel

Aanvankelijk hadden we het bekende "Rondje Maas-Moezel" gepland.
Door onvoorziene omstandigheden moest ons vertrek echter een week worden uitgesteld en gezien de berichten over waterplanten, watergebrek en het feit dat onze terugkomst een harde datum is, hebben we besloten dit plan op de plank te laten liggen.

En dus kwam er een Plan B: De Rijn op tot Koblenz en vervolgens de Moezel op.
Tot Koblenz hebben we al twee keer gedaan, dus we weten wat ons daar te wachten staat en hoe lang we daar over doen. Dus hebben zo'n week of 3 om de Moezel te verkennen. We zien wel hoe ver we komen.


Totaal 121.3 vaaruren / 1109.0 km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

13 Jun 2023: Naar de boot - Eindelijk op weg

Het huis op orde brengen voor gasten die komen, kost toch duidelijk meer tijd dan we gedacht hadden.
Het is dan ook pas na 7en dat we weg kunnen.
Het traditionele etentje als "opening van de reis" drijgt dan ook in het water te vallen, dus we besluiten om dit maar in Woerden te doen.
We proberen een nieuw restaurant en dat bleek geen verkeerde keuze. 


Uiteindelijk komen we pas rond 22:30 op de haven en dat vinden we toch wel te laat om uit te laden. We beperken dat dan ook tot de toilettas en de bederfelijke waren. De rest komt morgen wel.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Sleeuwijk

Klik op de foto om deze groter te tonen

14 Jun 2023: - Schoon schip maken en de laatste proviand in slaan

Omdat het gisteren wat laat was, komen we wat moeilijk op gang en omdat de boot dit seizoen nog niet gebruikt is, moet er nog wel wat gebeuren mbt de (her)inrichting van de voorraden.

We besluiten dan ook om vandaag te gebruiken om "schoon schip" te maken, de laatste voorraden in te slaan en alle op de juiste plek te stouwen.


Achteraf geen slechte keuze.

Rob rekent de diverse scenario's nog eens door uitgaande van het plan om zeker de eerste week de nodige kilometers te maken.
Uiteindelijk komen we uit op:
- donderdag Sleeuwijk > Culemborg
- vrijdag: Culemborg > Wageningen
- zaterdag: Wageningen > Emmerich (D)
De tijd zal leren of het haalbaar is.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Sleeuwijk

Klik op de foto om deze groter te tonen

15 Jun 2023: Sleeuwijk - Culemborg - Eindelijk op pas

Weer: Zonnig en aangenaam

8.9 Vaaruren / 84.0 km    Overnachting: WV de Helling

Klik op de foto om deze groter te tonen

16 Jun 2023: Culemborg - Wageningen

Weer: Zonnig en aangenaam

3.5 Vaaruren / 35.0 km    Overnachting: WSV Vada

Klik op de foto om deze groter te tonen

17 Jun 2023: Wageningen - Emmerich - Duitsland in

Vandaag willen we proberen Emmerich te halen, ruim 51 km en met de stroom op de Rijn zal dat ruim 5 uur kosten. Reden is, dat we niet in de Bijland willen liggen; te rommelig en te veel waterplanten.

Tegen enen gaan de lijnen los en even later draaien we een spiegelgladde Neder Rijn op. We zien veel roeiers van de lokale roeivereniging en af en toe worden we gepasseerd door een waterscooter of speedboot.


Als we bij de sluis van Driel aankomen, komt er net een schip uit en nadat we ons gemeld hebben via de marifoon mogen we direct doorvaren. 
Het schutten verloopt snel en soepel en even later varen we de kolk uit; voorlopig was dit de laatste sluis tot Koblenz. 

Na het passeren van de IJsselkop varen we het Pannerdens Kanaal in, hier is de stroming al duidelijk sterker.

Als we ons bij Sector Millingen melden, krijgen we te horen om even bakboord wal aan te houden om twee afvarende schepen te laten passeren en daarna over te steken.
Zo gezegd, zo gedaan en even later klimmen we met een gangetje van iets meer als 7.5 kmh naar boven. Al snel bevinden we ons tussen Nederland en Duitsland in om uiteindelijk in Duitsland te zijn.

Rond kwart over zes komt de haveningang van Emmerich in zicht en nadat we twee afvarende schepen hebben laten passeren laten we stuurautomaat het werk overnemen om ons tegen de stroom in bij de havenmond te brengen.

We hadden al gebeld, dus we wisten waar we konden liggen en even later liggen we op een prima plek.
Al snel krijgen we bezoek van de havenmeester die ons het nodige uitlegt en helpt bij het betalen.

We maken een korte wandeling rond de haven en besluiten de maaltijd te beperken tot soep, toast en kaasje.

Weer: Zonnig en aangenaam

5.6 Vaaruren / 51.0 km    Overnachting: Yachthafen Emmericht

Klik op de foto om deze groter te tonen

18 Jun 2023: Emmerich - Wesel - Bodemcontact !

Tegen twaalven gooien we de lijnen los en varen richting de rivier. De AIS laat niets zien, dus even later draaien we zonder problemen de rivier op.

De Deutz gaat op 1800 rpm en we kruisen rustig naar de linker oever. Achter ons zien we een Hercules naar boven komen, maar de AIS laat en snelheid zien die amper hoger is dan die van ons. Dat duurt dus nog wel even.

We varen lekker naast de geul met een ruime meter onder de kiel. Maar dan, in een moment van onoplettendheid een enorm kabaal . . .
Sh.... GROND! De dieptemeter laat strepen zien en het echolood is een warboel. Snel sturen we richting de geul en komen gelukkig los.
Een goed uur later loopt de diepte ineens terug en voor we kunnen handelen hebben we weer bodemcontact.
In dit gedeelte blijken dus verraderlijke banken te liggen.
We zetten toch het diepte alarm er maar op en blijven strak langs de geul varen, op de ENC van de AIS is dat prima te zien. 

Uiteindelijk, naar ruim 4(!) is de Hercules bij ons. 6 Bakken . . .18000 Ton . . . Om het voorbijlopen te bespoedigen nemen we gas terug en wachten tot ze zo'n 500m voor ons zit. Het schroefwater van die schepen is tot op 100en meters er achter erg onrustig. En zeker als ze een bocht gaan inzetten, is dat nog goed merkbaar.
Uiteindelijk komen we in rustiger vaarwater en vervolgen we onze koers.

Op een gegeven moment worden we over SB ingehaald door een binnenschip dat het kennelijk wel aandurft, maar even later maakt hij toch een vreemde bocht. Als wij even later ook op die plek zijn, gaat het diepte alarm af. Gelukkig zijn we nu op tijd.

Vlak voor Wesel worden we opgeroepen door een Zwitsers schip. De man vraagt beleefd of hij over SB mag passeren en waarom wij zo tegen de geul aan zitten. De melding dat al twee keer bodemcontact heb gehad en daarom aan de rand van de geul ben gaan zitten alsmede de mededeling dat ik sowieso ga overlopen zijn voldoende.

We zetten de stuurautomaat op de haveningang en met de Deutz op vol vermogen kruisen we naar de rechter oever om even later af te meren aan de gastensteiger van de YC Wesel alwaar we vriendelijk worden ontvangen.

We nemen nog een drankje en maken aansluitend een korte wandeling over de landtong om daarna aan de maaltijd te gaan beginnen.

We hebben drie, relatief lange vaardagen gemaakt, dus morgen passen we een rustdag in en gebruiken die gelijk om de voorraden aan te vullen en schoon schip te maken.

Weer: Bewolkt, aangenaam

5.8 Vaaruren / 39.0 km    Overnachting: Yachtclub Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen

19 Jun 2023: Wesel - Rustdag

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Yachtclub Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen

20 Jun 2023: Wesel - Duisburg - Het Ruhrgebiet in

We gaan later weg dan gepland, maar goed; het zij zo.

Het is rustig als we de rivier opdraaien, één schip in de opvaart, net voor de havenmond dus daar gaan we gewoon even met een boogje omheen en duiken er vervolgens achter.

We varen buiten de geul, iets wat een aantal grotere schepen ook doen. Toch gaat met enige regelmaat het dieptealarm af en heb ik soms maar 30cm over. Maar gelukkig geen bodemcontact vandaag.

Een paar keer houden we even in als het een beetje krab wordt rond de strekdammen. Daar zijn rare wervelingen te zien en de diepte neemt daar eerst snel toe en dan weer af. Als er dan net een 3000 tonner voorbij komt wil je daar niet te dicht bij zitten ivm de zuiging. Dus gaat een paar keer even het gas eraf en met de motor op stationair blijft ze vrijwel op haar plek liggen.

In de buitenbochten hebben we zo'n 6km stroom tegen, dus onze grondsnelheid komt gemiddeld niet boven de 6kmh uit.

In de Eisenbahnhafen vinden we een plek aan de gastensteiger, precies onder de brug. Niet ideaal, maar goed.
We liggen maar net of het begint ineens hevig te waaien. Omdat dit meestal een voorteken is voor regen en we toch wel wat beschutting willen, sluiten we de kuiptent voorlopig maar even af. Dat was geen overbodige actie, want een uurtje later begint het even kort maar hevig te regenen.

Al met al wordt het wat laat om nog echt te gaan koken, dus improviseren we wat met kipstukjes in woksaus, sla en een broodje. Smaakt niet eens slecht.

Weer: Bewolkt, later wind en regen

6.1 Vaaruren / 38.0 km    Overnachting: Eisenbahnhafen

Klik op de foto om deze groter te tonen

21 Jun 2023: Duisburg - Krefeld - Vandaag een klein stukje

Voor vandaag staat er maar een kort traject op de planning, temeer daar we eerst boodschappen willen doen teneinde de proviand aan te vullen. Dus begeven we ons naar Kaufland, een grote supermarkt maar komt niet in de buurt van Jumbo. Het is meer een veredelde Aldi/Lidl: Beperkt assortiment, maar daarbinnen veel varianten.
Veel van het zelfde dus. Weinig vers, bijna alles is 'oplosspul'; verse melk lijken Duitsers niet te dringen, want dat is er nauwelijks. We zien dan ook veel 'ongezond uitziende' mensen.


Maar goed, een alternatief is er niet en met een beetje improviseren vinden we de ingrediënten voor de komende dagen. Het is rond half drie als we alles hebben opgeborgen en de motor gestart kan worden.
De AIS toont één opvarend schip en met een boogje duiken we daar achter.

Met een gangetje van 6 kmh kruipen we naar boven, geduld is een schone zaak. Langs de oevers zien we veel vergane glorie: Vervallen kades en fabrieken waar niets meer lijkt te gebeuren.

Weer: Wat wolkjes

3.7 Vaaruren / 21.0 km    Overnachting: Crefelder Yacht Club

Klik op de foto om deze groter te tonen

22 Jun 2023: Krefeld - Een dagje thuis

We beginnen de dag met goede moed. We besluiten naar Neuss te gaan, zo'n drie en half uur varen.
Na de douche duikt Rob even het het weer . .
Merkwaardig . . . Weer Online vertelt wat anders als de andere bron die we gebruiken.
En dat voorspelt meestal niet veel goeds, dus op zoek naar een derde bron: Luchtvaart meteo

We zitten vlak bij Dusseldorf dus . .  Google DUS Meteo . . .
De ervaring uit het werkzame leven komt goed van pas, want de (voor een leek) abracadabra vertoont niet veel goeds: In de middag kans of zware regen, onweer, hagel en windstoten tot 40 Kts (8 Bft)

Besluit is snel genomen: We blijven nog een dagje 

Later bleek dat we geen verkeerde keuze hadden gemaakt, hagel hebben we niet gehad, we hebben niet in Keulen horen donderen (te ver weg), maar het heeft bijna onafgebroken gerekend.

Weer: Regenachtig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Crefelder Yacht Club

Klik op de foto om deze groter te tonen

23 Jun 2023: Krefeld - Neuss - Weer een stukje verder

Nadat we de watertank hebben bijgevuld gaan we rond het middaguur weer op pad.
Het is niet echt druk op het water, maar het is wel opletten. De rivier meandert hier nogal, dus de beroepsvaart wisselt nogal eens van oever.


Op een gegeven moment komt er snelle rubberboot ons tegemoet met een blauwe zwaailamp. Het blijkt de Wasserrettung te zijn. Even later nog één, deze keer van de brandweer. Dan een lange vector op de AIS.
Voor dat ik de muis er op heb, komt er grote rode gevaarte al de bocht om: De blusboot .. 
Spectaculair gezicht om een schip van zo'n formaat met zo'n snelheid te zien varen.
Kennelijk waren ze niet nodig, want even later komen ze al weer terug.

We maken de lussen rond Dusseldorf en lopen even over vijf uur de jachthaven van Neuss binnen.
De enige vrije plek is de plek in de hoek waar we al vaker gelegen hebben. Verre van ideaal, want erg ondiep.
Al snel maak ik bodemcontact . . . Gaan we dus niet doen, want als het water zakt zitten we vast.
Dan maar terug naar Dusseldorf.
Bij een andere vereniging zien we een gat, voor één nacht mogen we daar liggen. Het blijkt wel erg krap, en de eigenaar van het naastliggende schip is niet zo blij met die 11ton staal van ons.

Weer: Wisselend bewolkt, aangename temp

5.5 Vaaruren / 27.0 km    Overnachting: Sporthafen Neuss

Klik op de foto om deze groter te tonen

24 Jun 2023: Neuss - Hitdorf

Vandaag naar Hitdorf, zo'n 30km.
Het is relatief rustig op het water en dat terwijl het weekend is. We komen de nodige afvarende beroepsvaart tegen en die nemen structureel de buitenbocht. En aangezien het  daar soms heel krap kan worden, nemen wij de binnenbocht. Daarbij tonen ze meestal ook het blauwe bord en dat geldt ook voor ons.


Rustig tuffen we naar boven, een paar keer worden we opgelopen door wat snellere half-glijders maar itt eerdere dagen worden deze wel goed gevaren en creëren nauwelijks een hekgolf.

Een uur voor aankomst bellen we met de haven en krijgen te horen waar we kunnen liggen. Het is al over vijven als we afmeren en aangezien het tijd wordt om de proviand aan te vullen én de supermarkt om 1800 dicht gaat, haasten we ons die kant op. Je kan merken dat het even voor zessen is want de groentenschappen zijn zo goed als leeg. Maar goed, we hebben weer wat voor de komende dagen.

Na terugkomst melden we ons en beginnen aan de maaltijd: Pasta met kip, lenteui, champignons en pesta vergezeld van sla.

Na de maaltijd maken we nog een wandeling langs de rivier, die er in het licht van de ondergaande zon vredig uit ziet. Eigenlijk zijn dit de mooiste tijden om de varen.

Na terugkomst doen we de afwas, lezen nog wat en liggen uiteindelijk om 2330 in bed.

Morgen door naar Porz, ca 30km

Weer: Deels bewolkt, warm

5.2 Vaaruren / 30.0 km    Overnachting: Yachclub Leverkussen - Hitdorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

25 Jun 2023: Hitdorf - Porz

Vandaag staat Porz op de planning, zo'n 30 km, dus ruim 5 uur varen.
De beroepsvaart heeft kennelijk ook een rustdag, want die is er aanvankelijk nauwelijks. Wel veel kleine speedbootjes en waterscooters.

Omdat het niet druk is, neem ik de vrijheid om gewoon ook gewoon de linker binnenbochten te nemen en gewoon stijf tegen de vaargeul rand te varen. Vaart een stuk relaxter dan de SB wal, waar het in de buitenbocht soms spannend kan worden.

Na een goed uur doemt de fabriek van Bayer Leverkussen op. Het grote, tussen twee masten gespannen logo (wat 's avonds verlicht is) doet herinneringen opkomen uit mijn jeugd. Toen reden we vaak 's nachts en dan was dit vanaf de Autobahn goed zichtbaar en het eerste 'landmark' wat het vakantiegevoel gaf.

Bayer maakt plaats voor de voorsteden van Köln en als we 'om de bocht' zijn, zien we de Kölner Dom opdoemen, even later gevolgd door de beroemde spoorbrug.

Het wordt hier duidelijk drukker, vooral met rondvaart boten en cruise schepen.
Eenmaal voorbij Köln wordt het rustiger en beginnen de oevers wat meer normale bebouwing te vertonen.

We bellen de haven om een plekje voor de nacht, wat geen probleem is.

Als we de haven naderen, komt er net een konvooi grote schepen achter ons aan, dus het wordt even puzzelen hoe we dat op gaan lossen. Maar, uiteindelijk zie ik een gat en gaat de automaat op de haveningang en de motor op 2400 rpm.
De automaat moet er eerder af dan gepland, want iemand heeft het lumineuze idee opgevat om de haveningang over te zwemmen, uitgerekend op het moment dat ik tegenstrooms met 30 graden opstuurhoek aan kom stormen. Dus de automaat er maar af en met wat stuurbewegingen om de man heen de haven in en het gas eraf.

We worden vriendelijk ontvangen door de havenmeester en krijgen een prima plek toegewezen.r

We maken een wandeling door het park, testen het lokale eiscafe en storten ons daarna op de maaltijd.

Morgen verder naar Mondorf, een kort stukje van ca 16 km

Weer: Zonnig en warm

5.3 Vaaruren / 31.0 km    Overnachting: Club Fur Wassersport Porz

Klik op de foto om deze groter te tonen

26 Jun 2023: Porz - Mondorf - De eerste échte heuvels

Vandaag maar een klein stukje, amper 18 km, dus geschat iets meer als 3 uur.

Het is rustig op het water, weinig beroepsvaart een we komen zegge en schrijve één pleziervaartuig tegen.

Met een gangetje van 5-6 kmh kruipen we tegen de stroom op, een paar keer van oever wisselend om de binnenbocht te pakken. Officieel zou dat niet mogen, maar de politieboot vaart gewoon door.

Onderweg boek ik een plek in de haven van Mondorf. Gaat volledig digitaal: Plek uitzoeken, betalen met creditcard en de factuur met alle info in de mail. Vast een ICTer in die club.

De oevers veranderen, was het aanvankelijk vooral (chemische) industrie, nu is het vooral begroeiing en bebouwing die elkaar afwisselen. Na de laatste bocht voor Mondorf doemt in de verte de eerste échte heuvel op: de Drachenfels. Een teken dat we nu echt het mooie stuk naderen.

Bij het invaren van de box hebben we knap last van de wind en een havenmeester die fanatiek aan de verkeerde lijn trekt. Maar goed, uiteindelijk liggen we goed en kan de motor gestopt worden.

We zijn lekker vroeg vandaag, dus we gaan rustig op weg naar de supermarkt om de proviand aan te vullen.
Deze keer een Rewe, een stuk beter als de eerder bezochte Kaufland. Veel meer merkartikelen en meer keus.

Terug stort ik me even op de planning voor de komende dagen en kom tot de conclusie dat we nog 3 dagen te gaan hebben tot Koblenz: morgen Oberwinter, vervolgens Brohl en ten slotte Koblenz.


Weer: Bewolkt, aangenaam, fris windje

3.2 Vaaruren / 18.0 km    Overnachting: RYC Mondorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

27 Jun 2023: Mondorf - Oberwinter - Verrekijker sneuvelt

Vandaag het laatste deel van wat je 'stedelijk gebied' kan noemen: Het varen langs de voormalige hoofdstad Bonn.
Eigenlijk stelt Bonn vanaf het water niet zoveel voor: Van een echte 'skyline' zoals Keulen is geen sprake.

Het is er wel wat drukker met rondvaartboten en je weet nooit waar die heen gaan. Maar gelukkig nemen de schippers hun verantwoordelijkheid en tot twee keer toe roepen ze ons op om te vertellen wat ze gaan doen.

Na het passeren van Bonn verandert de oever: Bebouwing maakt plaats voor bebossing met daarachter heuvels met burchten en wijngaarden. Prominent aanwezig is de Drachenfels, die een slapende draak voor zou moeten stellen.

Met enige regelmaat lopen we over naar de binnenbocht, dat scheelt al snel een dikke kilometer aan tegenstroom. En bij een grondsnelheid van amper 6 kmh tikt dat toch aan.

Bij een onhandige beweging stoot ik tegen de verrekijker die zich prompt overgeeft aan de wet van de zwaartekracht en komt daarbij ongelukkig terecht. Het resultaat: Dubbel beeld, dus onbruikbaar.

Aan het einde van de middag lopen we de haven van Oberwinter binnen. Hoewel, het is meer kruipen want de door de haven opgegeven diepte van 30cm plus Pegel Oberwinter klopt voor geen meter.
De Pegel geeft 130 aan, maar toch moet ik m'n eigen vaargeul graven.

Bij de eerste poging een box in te varen, zit ik weer aan de grond dus trekken we ons terug en nemen plaats aan de kopsteiger.

Na terugkomst duik ik even in het verrekijker probleem. Zelf repareren is uitgesloten dus ga ik maar even op het web zoeken. Ik neem contact op met de leverancier en die meldt dat ze vaak nog wel te repareren zijn. Dat klinkt hoopgevend, want een nieuwe kost rond de 250 Euro.
Maar goed, daar heb ik tijdens de reis niets aan, dus besluiten we om als we in Koblenz zijn, een noodgreep te doen en een simpele kijker te gaan zoeken.

We maken een korte wandeling en besluiten Flamkuchen te eten in het havenrestaurant.
Tot onze verbazing (en irritatie) worden de ING passen niet geaccepteerd en moeten we cash betalen.
Welkom in Duitsland, waar men niet alleen nog heel veel met cash doet maar havens ook betaald moeten worden door gewoon (gepast) geld in een envelop te stoppen.
Probleem is dat we nu gelijk door onze kleine coupures heen zijn en dus maken we nog maar een wandeling, nu naar de geldautomaat. Met een paar gesplitste transacties en afwijkende bedragen lukt het om weer wat kleine coupures te verzamelen.
En we zien gelijk wat van Oberwinter, wat best een leuk plaatsje is met vele karakteristieke huizen.

Weer: Bewolkt, fris windje, aangenaam

3.9 Vaaruren / 22.0 km    Overnachting: Jachthafen Oberwinter

Klik op de foto om deze groter te tonen

28 Jun 2023: Oberwinter - Brohl - Voor ons geen Oberwinter meer

Vandaag een relatief kort stuk naar Brohl, de laatste stop voor Koblenz.
Er zijn nog wel een paar kleine havens, maar met onze diepgang en de huidige waterstand zijn die voor ons onbruikbaar.
Bij het uitvaren blijkt ook nu weer dat de opgave van de diepte niet klopt, want we hebben moeite om naar buiten te komen. Het is en blijft kommer en kwel hier. Onjuiste opgave van de diepte en onduidelijke informatie hoe je aan moet sturen.
Voor ons geen Oberwinter meer, jammer, want verder is het best een aardige haven met supermarkt aan de overkant.


Eenmaal richting de vaargeul verandert het beeld van de echolood en toont de dieptemeter weer zinnige getallen. In de geul (of eigenlijk net er naast) gaat de motor op 1800rpm en met een rustig gangetje klimmen we naar boven.

Onderweg passeren we de boulevard van Remagen, de plek waar we op weg naar de Alpen traditioneel onze brunch nuttigden. Net buiten het stadje staan de bruggenhoofden van de 'Brug van Remagen', een spoorbrug waarom aan het einder van WO II behoorlijk is gevochten met, na later bleek, slechts beperkt strategisch resultaat.

Bij het passeren van Bad Breisig zien we een Eiscafe op de boulevard. Iets voor een wandeling?

Als we de haven invaren is het niet helemaal duidelijk waar we kunnen liggen. Er zijn net 2 Zwitsers binnengekomen en de enige overgebleven (gasten?)plek toont 'belegt'. Maar we zien een lege box, met een half omgeklapt bordje met groene verfresten. Wij bestempelen dit als 'groen' dus vrij. En zo liggen we, geholpen door de Zwitser, even later prima op de plek.

Aangezien de accu's inmiddels richting de 60% zijn gezakt en ze hier een nieuw systeem hebben waarmee je niet alleen meerdere munten in kunt gooien, maar je ook kunt zien hoeveel je nog hebt, sluiten we de walstroom aan. Dan kunnen ze even goed bijgeladen worden.
Nu gaat dat niet zonder slag of stoot, want ondanks de 4 Euro die ik er in gooi, lukt het niet om de zaak aan de praat te krijgen.

Net als ik sta te kl.  met dat ding, komt de havenmeester melden dat we moeten verkassen, want de eigenaar van de box komt eerder terug dan gepland. We krijgen de plek toegewezen die we al gezien hadden, maar bezet was. Prima plek, geen buren en vanuit de kuip uitzicht op het water.
Hij ziet dat ik sta te kl. met de elektra en meldt dat dat waarschijnlijk komt doordat het geldbakje vol is.
OK . . Geldbakje vol resulteert dus wel in het opslokken van munten, maar niet in het inschakelen van de stroom. Niet zo hi-tech als de buitenkant met display in 5 talen doet vermoeden dus.
Maar goed, de man doet niet moeilijk en even later krijg ik mijn 4 Euro terug en na die er weer ingegooid te hebben, heb ik prik.

Als we op Google Maps een Eiscafe zoeken, toont die het eerder gesignaleerde Eiscafe in Bad Breisig, 3.5 km lopen, deels langs het water. Een mooie afstand en zo gezegd zo gedaan. We eten een smakelijk ijsje en lopen nog even door het dorpje. Buiten de boulevard stelt dat echter niet zoveel voor en al snel zoeken we de rivier weer op.

Als we langs de haven lopen, komt er nog een plezierjacht binnen varen en zowaar . . . een Nederlander.
De eerste die we tegenkomen op deze reis.
Als we zitten te eten komt de man even een praatje maken, want ook voor hem zijn we de eerste Nederlander die hij tegenkomt. Het blijkt een voormalig binnenschipper te zijn en er ontstaat een interessant gesprek waar de nodig informatie wordt uitgewisseld.

Rob duikt nog even in de planning voor morgen, het laatste stuk naar Koblenz.
Rheinlache is agv lage waterstand niet aan te varen, dus we besluiten direct de Moezel op te gaan.
Daar zijn ook een paar havens en omdat de Moezel gestuwd is, zijn die minder kritisch vwb diepgang.






Weer: Wisselend bewolkt, aangenaam

3.1 Vaaruren / 19.0 km    Overnachting: Brohler Bootsclub

Klik op de foto om deze groter te tonen

29 Jun 2023: Brohl - Koblenz - De Moezel op, maar wel de portofoon kwijt

Voor ons doen staan we vroeg op (07:45), niet bewust maar het komt wel goed uit, want vandaag moeten we een ruim 30 kilometer maken en (na lange tijd weer) een sluis.


Om elf uur gaan de lijnen los en laten we haar door de wind naar achteren drijven tot we de ruimte hebben om haar om te draaien en richting de uitgang te varen. Eenmaal op de rivier gaat de motor op de gebruikelijk 1800 rpm en plaatsen we haar op de rand van de vaargeul.

Het is bewolkt en af en toe vallen er een paar spetters. Het landschap wordt steeds fraaier, als er bebouwing is, dan vormt die vaak een front aan de rivier en daarachter reizen de heuvels op, waarvan de rechter oever deels bedekt zijn met wijngaarden. Al met al een fraaie omgeving.

Bij Andernach, met de bekende historische kraan en de "Pegelturm" wordt het dal duidelijk breder en raken de heuvels meer op de achtergrond. Het lijkt erop dat Rijn en Moezel hier in de loop van miljoenen jaren een soort plateau hebben gevormd. Ook is er hier meer bedrijvigheid aan de oevers, met name in de vorm van overslagkades en insteekhavens.

Na de laatste bocht zien het het fort van Ehrenbreitstein hoog boven de stad op doemen en even later zien we hét landmark van Koblenz: Deutsches Eck, waar Rijn en Moezel samenvloeien.

Deze keer draaien we direct de Moezel op en al snel komen we in het toeleidingskanaal naar de sluis. Op de AIS zien we dat het schip wat zich in de laatste bocht nog had ingehaald, ook richting de sluis gaat. Vlak voor we de hoek omdraaien roep ik de sluis op en krijgen we te horen dat we achter de tanker de kolk in mogen.
Dat scheelt dus zo maar een half uur. Hoewel er alleen bolders in de muren zitten, gaat het schutten rustig en soepel. Helaas bleek ik de porto-marifoon niet goed aan m'n riem geclipt te hebben met alle gevolgen van dien. Hij zou volgens de fabrikant (spat)water dicht moeten zijn, maar wat heeft dat voor zin als ie zinkt . . . .
Goed, gelukkig was het maar de porto . . .

Na de sluis zien we al snel de havens liggen, alleen is het niet helemaal duidelijk welke steiger nu bij welke club hoort, want er zitten hier 3 clubs op de oppervlakte van een voetbalveld. Er zou een plek voor ons gereserveerd zijn en we zien een paar lege plekken, dus we pakken de gene die ons het meeste aanspreekt.
Helaas was dat de verkeerde en van een andere club. Iets wat later bleek toen we gebeld werden door een zeer geïrriteerde en weinig begripvolle havenmeester.
Tja, dat heb je als je geen duidelijke bord op de steiger zet van welke club je bent terwijl er 3 clubs op een kluitje zitten. Dit zijn van die signalen die laten zien, dat ze in Duitsland niet overal zijn ingesteld op gasten.
Vervelend, maar we hebben geen zin om te verkassen. Dus na 3x excuses en de melding dat we op de terugreis aan hem zullen denken, krijgen we toch nog een prettige vakantie toegewenst. Daarmee is voor ons de zaak af.

Na en korte wandeling stort Boukje zich op de voorbereidingen van het eten en tik ik dit verslag. Bij daglicht is dat toch een stuk prettiger dan bij schemer resp. duisternis.

Weer: Bewolkt, af en toe een paar spetters

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: MWC Koblenz

Klik op de foto om deze groter te tonen

30 Jun 2023: Koblenz - Boodschappen doen

We hebben de eerste etappe van onze reis achter de rug. En omdat we daarvoor op twee dagen na, elke dag gevaren hebben, besluiten we op voorhand om twee dagen in Koblenz te blijven.
Enerzijds omdat de proviand aangevuld moet worden, anderzijds omdat we ook gewoon even door Koblenz willen lopen.


Dus doen we in de ochtenduren rustig aan. De buurman brengt ons, conform de afspraak, verse broodjes en die smaken ons prima. Hij geeft ons nog wat tips mbt de havens langs de Moezel en blooft een plekje voor ons vrij te houden.

Al met al is het dan ook na twaalven eer we richting de supermarkt gaan lopen, zo'n 2 km van de haven. Via het universiteitsterrein en door woonwijken bereiken we de vestiging van Edeka, een van de betere ketens is onze ervaring. Omdat we een kat in een vreemd pakhuis zijn, hebben we bijna een uur nodig om alles te vinden en we teruglopen naar de boot.

De avondmaaltijd bestaat vandaag uit zalm, boontjes en gebakken aardappels. Smaakt prima.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: MWC Koblenz

Klik op de foto om deze groter te tonen

01 Jul 2023: Koblenz - Dagje toerist spelen in Koblenz

Het weer ziet er niet al te uitnodigend uit en ook de weersverwachting voorspelt een regenachtige dag.
Maar de hele dag op de boot zien we ook niet zitten, dus we besluiten om toch door te zetten.
Op de kaart zoeken we een leuke route uit langs de rivier, over de stuw en dan verder langs de rivier naar Deutsches Eck (waar Rijn en Moezel samenvloeien) en dan de stad in.

Weer: Regenachtig en fris

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: MWC Koblenz

Klik op de foto om deze groter te tonen

02 Jul 2023: Koblenz - Löf - De Moezel op

In de ochtenduren zijn we getuige van een zeilwedstrijd op de rivier voor de 420 klasse. Het waait behoorlijk en dat vraagt veel van de deelnemers. Er gaat er dan ook prompt één om en die ligt compleet ondersteboven.


Tegen twaalven gaan de lijnen los en zetten we koers richting Löf, onze volgende overnachtingsplek. Als het goed is, heeft de buurman een plek voor ons vrijgehouden.

Al snel maakt de ruimte van Koblenz plaats voor de berghellingen van het Moezeldal, die voor een groot deel in beslag worden genomen door wijngaarden. Een prachtig landschap om door heen te varen, vooral met je eigen boot. Hier doen we het voor.

Bij de enige sluis van vandaag, krijgen we te horen dat we even moeten wachten. Dat is hier makkelijker gezegd dan gedaan: Aan de ene kant alleen een stel dukdalven, aan de andere kant een hoge muur met hier en daar een bolder. Verre van ideaal. Op de AIS zie ik al een cruise schip naderen, dus daar zal ik wel op moeten wachten. Op een gegeven moment gaan de deuren open en krijg ik te horen dat ik in mag varen.
Voor de zekerheid vraag ik nog of we inderdaad alleen gaan en dat blijkt zo te zijn.
We passeren één sluis met een verval van ruim 5 meter waar het water met grof geweld wordt ingelaten. Maar met twee lijnen lukt het om de boot in bedwang te houden.
Als we boven zijn, komt de sluiswachter naar ons toe met een paar tips: Vraag niet te veel, groen is groen, gewoon invaren. Zolang er zich geen ander schip gemeld is, ga je gewoon alleen om hoog. Als het anders gaat, hoor je het wel.

Met een 'prettige vakantie verder' nemen we afscheid en zetten de tocht voort naar Löf. Dit blijkt een heel eenvoudig, maar goed geoutilleerd haventje te zijn in een zijarm van de rivier. De buurman ziet ons al aankomen en staat al klaar om een lijntje te pakken. Dat kan geen kwaad, want ik moet file parkeren.

We drinken eerst een kop thee en maken vervolgens een wandeling naar Alken, aan de overkang. Löf zelf zou niet zoveel voorstellen, Alken zou leuker zijn. En inderdaad treffen we daar een paar leuke straatjes met de nodige historische huizen. Ook de boulevard met zijn wijnterrassen ziet er gezellig uit.

Na terugkomst beginnen we direct met de maaltijd omdat we wat vroeger zijn dan anders, kunnen we ook nog een korte wandeling door Löf maken, wat inderdaad niet veel voorstelt.

Morgen boodschappen doen en een bezoek aan de burcht boven Alken.

Weer: Bewolkt, aangenaam, fris windje

-191.5 Vaaruren / 56.0 km    Overnachting: Yachtclub Löf

Klik op de foto om deze groter te tonen

03 Jul 2023: Löf - Naar de Burg Thurant

Er moet weer wat proviand worden ingeslagen, dus gewapend met boodschappenwagentje en -briefje lopen we naar de Edeka aan de overkant van de rivier. Van de ketens die we tot op heden hebben gebruikt, komt deze het prettigste over.


Als we alles hebben opgeborgen gaan we naar de Burg Thurant, een imposant bouwwerk op de rechte oever, hoog boven het dal. De wandeling er naar toe is goed te doen en biedt prachtige uitzichten op het Moezeldal.

We bezoeken de burcht die nog in goede staat verkeerd, maar hij wordt dan ook beheerd door en familie en die heeft ook de nodige restauratieprojecten uitgevoerd. Al met al een indrukwekkend bouwwerk, maar aan de andere kant: Als je er één, OK drie, gezien hebt, heb je ze allemaal gezien.

Voor de terugweg kiezen we aanvankelijk een andere route, maar die blijkt toch te hoog gegrepen voor ons schoeisel. Beter te halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, dus we maken rechtsomkeert en lopen via de zelfde weg terug.

Weer: Zonnig en aangenaam, fris windje

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Yachtclub Löf

Klik op de foto om deze groter te tonen

04 Jul 2023: Löf - Cochem

Vandaag hoeven we niet zover, iets meer als 25 km en één sluis.

Het is niet druk op het water, we komen een paar plezierbootjes, cruiseschip en een vrachtschip tegen.
Als we ons melden bij de enige sluis voor vandaag, krijgen we te horen dat die net leeg loopt en straks gelijk in kunnen varen. De sluizen op de Moezel zijn duidelijk niet op pleziervaart ingesteld, want er zitten alleen bolders op grote afstand en ca 1.5m boven elkaar. Met een voor- en achterspring en wat handigheid weten we haar echter in bedwang te houden.
Als de deur opengaat (die verdwijnt onderwater, heel apart!) zien we een merkwaardig vaartuigje liggen. Een roeiboot achtig iets met een soort steunzeil etc. We worden dan ook prompt gewaarschuwd door de sluiswachter met de opmerking: Let even op hem daar, want die weet niet waar hij mee bezig is.

Na de sluis varen we door heen rustig Moezeldal, aan beide kanten hellingen met bossen en wijngaarden. Een prachtig landschap om door te varen. Ondanks het geluid van de motor, straalt het een rust uit.

Als we bij Cochem de haven in willen varen, komt er net een ander schip binnenvaren en die neemt de laatste plek aan de walkant in. Wij zullen dus genoegen moeten nemen met een plekje aan de scheidingsdam. Op zich ook wel prettig, want dan heb je minder last van langslopers en 'naar binnen kijkers'.

Omdat we twee dagen willen blijven liggen, gaan we op zoek naar walstroom. Die zou er moeten zijn, maar de bekende paaltjes of zuilen zijn in geen velden of wegen te bekennen. We zien wel een groene kast op de kade staan met een trap er naar toe. Niet een plek waar ik de aansluiting verwacht, maar goed ik ga er toch maar even naar toe. En zowaar! Walstroom aansluiting met ouderwetse munt meters.
Alleen is de afstand een issue, maar met de verlengkabel red ik het net! Gebeurt niet vaak dat ik beide kabels over de volle lengte nodig heb. Want we praten dan toch over eens slordige 60m.

Omdat er hier geen sanitair is, zijn we op de boorddouche aangewezen en daar ligt nog wat onderhoud te wachten. Na 15 jaar zijn er wat kitnaden los en dat moet je niet willen ivm doorlekken.
Nu was ik er op voorbereid, dus na de pastamaaltijd ga ik met de kitspuit aan de slag en een uurtje later zijn de meeste naden weer netjes waterdicht. Als ik alles heb opgeruimd, blijk ik er één vergeten ze zijn.
Die doen we morgen wel. 

Weer: Wisselend bewolkt, fris windje, aangenaam

202.8 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: Gem. Haven Cochem

Klik op de foto om deze groter te tonen

05 Jul 2023: Cochem - Een stevige wandeling

Aanvankelijk twijfelen we nog of we nog een dag blijven liggen. Enerzijds is de plek niet ideaal, anderzijds willen we best wel een lekkere wandeling maken.
Rond negen uur komt de havenmeester langs om af te rekenen. We krijgen te horen, dat we de 2e nacht gratis krijgen. Hollanders dat we zijn, trekt dat ons over de streep en we besluiten om nog een nacht te blijven.

Rond het middaguur trekken we de wandelschoenen aan en steken we de Moezel over. We lopen eerst door de straatjes van Cochem maar al snel beginnen we aan de vrij steile klim naar het kasteel. Hier houden de gebaande wegen op en begint het wandelpad. We lopen door de bossen met af en toe een doorkijk naar het dal.

We komen maar twee wandelaars en één fietser tegen. En dan, 25meter voor ons, een reekalf op het pad! Doodstil kijkt het ons aan; voorzichtig pak ik m'n telefoon in de hoop een foto te kunnen maken (had ik de Nikon maar meegenomen). Helaas, ook moeder heeft ons nu in de gaten en samen nemen ze de vlucht. Een cadeautje . . . . 

Bij een splitsing moeten we kiezen, nemen we de gok of niet? Op de ene kaart loopt het pad dood, op de andere niet. We nemen de gok. Helaas, het blijkt de verkeerde te zijn.. Want het pad loopt min of meer dood. Met nog 25 meter te gaan, want we zien het pad waarop we verder moeten. Alleen moeten we nog wel een stukje naar beneden. Stap voor stap gaan we voorzichtig naar beneden. Eindelijk, we zijn er. Het vervolg van het pad is eenvoudig en we komen uit in Sehl. Bij de supermarkt doen we nog wat laatste inkopen voor het eten en lopen langs de rivier terug naar Cochem.
We vinden dat we na deze 7.5 kilometer met de nodige hoogteverschillen wel een ijsje verdiend hebben.

De haven blijkt inmiddels aardig vol te liggen en binnen is er geen plek meer.

Voor het diner maken we een aardappelschotel met sla en die smaakt ons prima.

De buren hebben de muziek nogal hard aan en als dat om 2230 nog zo is, loopt Rob er toch maar even naartoe met het verzoek of het wat minder kan.





Weer: Wisselend bewolkt, fris briesje, aangename temperatuur

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gemeentehaven Cochem

Klik op de foto om deze groter te tonen

05 Jul 2023: Cochem - Een stevige wandeling

Aanvankelijk twijfelen we nog of we nog een dag blijven liggen. Enerzijds is de plek niet ideaal, anderzijds willen we best wel een lekkere wandeling maken.
Rond negen uur komt de havenmeester langs om af te rekenen. We krijgen te horen, dat we de 2e nacht gratis krijgen. Hollanders dat we zijn, trekt dat ons over de streep en we besluiten om nog een nacht te blijve


Rond het middaguur trekken we de wandelschoenen aan en steken we de Moezel over. We lopen eerst door de straatjes van Cochem maar al snel beginnen we aan de vrij steile klim naar het kasteel. Hier houden de gebaande wegen op en begint het wandelpad. We lopen door de bossen met af en toe een doorkijk naar het dal.
Vlak voor het uitzichtpunt komen we 2 mensen tegen; later blijken het de enigen te zijn die we op de bospaden tegenkomen. En dan, 25meter voor ons, een reekalf op het pad. Doodstil kijkt het ons aan; voorzichtig pak ik m'n telefoon in de hoop een foto te kunnen maken (had ik de Nikon maar meegenomen). Helaas, ook moeder heeft ons nu in de gaten en samen nemen ze de vlucht. Een cadeautje . . . . De natuur in zijn element.




Weer: Wisselend bewolkt, fris briesje, aangename temperatuur

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gemeentehaven Cochem

Klik op de foto om deze groter te tonen

06 Jul 2023: Cochem - Senheim

We overwegen om nog een dag in Cochem te blijven en nog een wandeling te maken, maar uiteindelijk besluiten we om toch verder te gaan.

Als de buren (die gisteravond nogal veel muziek lieten horen) weggaan bieden ze hun excuses aan voor het lawaai. Netjes en sportief.

Tegen enen gaan de lijnen los en laat ik haar, sturend met de boegschroef, rustig achteruit de haven uit lopen.
Eenmaal buiten, gaat het gas er op en draaien we richting de vaargeul.


We varen door een prachtig landschap over een meanderende rivier, waarbij we soms bijna 180 graden draaien.
De wijngaarden liggen dan ook dan weer links, dan weer rechts.

We worden "achtervolgd" door 2 andere motorjachten en we schutten dan ook met z'n drieën. De eerste sluis met drijfbolders! Wat een genot na dat gedoe met overpakken.

Een half uur later varen we de haven in en meren af aan de gastensteiger. De haven blijkt onderdeel te zijn van een onder Nederlands beheer staande camping: Holländischer Hof.
Bij het aanmelding moet ik mijn scheepspapieren tonen, voor het eerst in de 20 jaar dat we nu varen.

De haven ziet er rustiek uit tussen de wijnbergen en de voorzieningen zijn prima. Er is zelfs een kleine supermarkt, maar meer dan het hoognodige hebben ze niet.
Tot onze verbazing zien we wel een aparte stelling met typische Nederlandse producten, waaronder een paar van Jumbo.




Weer: Wisselend bewolkt, aangenaam

1.7 Vaaruren / 17.0 km    Overnachting: Moselhafen / Camping Holländischer Hof

Klik op de foto om deze groter te tonen

07 Jul 2023: Senheim - Wasdag en een avondwandeling door de wijngaarden

We besluiten gebruik te maken van de aanwezige (professionele) wasmachines en draaien er een paar wassen door heen. Verder doen we overdag rustig aan, het is veel te heet om nu te gaan lopen.

De haven/camping organiseert een avondwandeling door de wijngaarden en dat lijkt ons wel leuk. Samen met onze achterburen uit Groningen en twee mensen van de camping maken we samen met gids Luc een leuke wandeling. En passant verteld hij het nodige over de wijn cultuur  en wat daar allemaal aan vast zit.

Onderweg genieten we van fraaie uitzichten op de rivier en de aanliggende hellingen, beschenen door het warme licht van de ondergaande zon.

Na afloop besluiten we nog wat de nuttigen op het terras wat uiteindelijk tot in de late uurtjes doorgaat met gesprekken over het transport van gevaarlijke stoffen, de EU, zakkenvullende politici en aanverwanten al dan niet relevante onderwerpen.

Weer: Zonnig en warm

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Moselhafen / Camping Holländischer Hof

Klik op de foto om deze groter te tonen

08 Jul 2023: Senheim - Traben-Trarbach - We krijgen er handigheid in

Vandaag ruime 35 km voor de boeg naar Traben-Trarbach met 2 sluizen. Met een lengte van 172m, een breedte van 12m en verval van 7m zijn het vrij forse jongens waar per schutting bijna 15 miljoen liter water nodig is.
En dat moet er snel in en uit, dus dat gaat met redelijk wat watergeweld gepaard.
Daarom leggen we ook meestal direct achter de deur vast en daar hebben we inmiddels ook de routine voor opgebouwd. Eerst de middenlijn, die vervolgens vervangen door een voor- en achterspring waarbij de voorste vast blijft zitten en de achterste wordt gebruikt om de zaak verder in bedwang te houden. Met het stijgen van de waterspiegel worden ze regelmatig een meter hoger gezet.

In beide gevallen moesten we vrij lang wachten, want we zaten een vrachtschip op de hielen en als die in de kolk ligt, is de kolk vol.

Na de tweede sluis draaien we de haven in en al vrij snel zien we een geschikte box waar we met hulp van de buren snel in liggen.

De proviand moet weer worden aangevuld en na ons te hebben aangebeld lopen we richting de supermarkt. Gelukkig is die tot 2100 open, want een supermarkt die op zondag open is, zijn we nog niet tegengekomen.
Wat dat betreft is Duitsland nog vrij traditioneel en dat levert ook wel eens wat ergernis op. Want je moet hier in veel gevallen (kleine winkels, horeca, havens) nog contant betalen. Maar als je dan geld uit de muur wilt trekken, blijken veel automaten na kantooruren gesloten te zijn. In sommige kleine dorpjes is er zelfs geen eens een. Gelukkig kun je hier wel gewoon biljetten kiezen, dus zit je niet opgescheept met alleen een stapel 50jes.

Traben valt wat tegen, het restaurant waar we wat wilden eten is gesloten en op de boulevard is het een herrie van het (naar later blijkt) jaarlijks wijnfestival in Trarbach.
Dit weerhoudt ons dan ook om daar een alternatief restaurant te zoeken en dus gaan we gewoon naar huis en sluiten de dag af met een kop soep en een broodje. Om 2100 nog gaan koken zagen we niet zitten.

Morgen blijven we hier, we zien wel. De haven nodigt uit om er af en toe in te springen.

Weer: Zonnig en warm

4.7 Vaaruren / 36.0 km    Overnachting: Jachthaven Polch

Klik op de foto om deze groter te tonen

09 Jul 2023: Traben-Trarbach

Weer: Zonnig en warm

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Jachthaven Polch

Klik op de foto om deze groter te tonen

10 Jul 2023: Traben-Trarbach - Zwemmen in de haven

Weer: Zonnig en warm

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Jachthaven Polch

Klik op de foto om deze groter te tonen

11 Jul 2023: Traben-Trarbach - Bernkastel-Kues - Schutten met een tanker van 172m

Even na elven gaan de lijnen los en zetten we koers naar de rivier. Voor ons vaart een vrachtschip wat langzaam uitloopt, wat rest zijn twee Duitse motorkruisers die vrij lang voor ons blijven varen, maar uiteindelijk een plek aan de kant zoeken.

Wij varen verder, het dal wordt hier breder en de hellingen minder steil. De wijngaarden groeien dan ook bijna tot bovenaan. Langs de oever zijn wat dorpjes, soms met de karakteristieke Duitse bouwstijlen.

Vandaag maar één sluis, Zeltingen. Als ik me meld, krijg ik te horen dat we aan de muur moeten wachten. Geen idee waarom, want op de AIS is geen schip te zien, behalve een Zwitserse tanker die ook van beneden komt waar die is nog een eind weg.
Kennelijk wacht hij daarop. Heel beheerst vaart de tanker van 172m de kolk in, als hij bijna vast ligt gaan wij er achter aan. Gelukkig hebben ze hier drijfbolders en dat scheelt een hoop gedoe. En het gevaarte voor ons, dempt ook het geweld van het binnen stromende water. 

Als we boven zijn, wachten we tot de tanker rustig de kolk uit is. Dan gaat er een raampje open en hangt de sluiswachter uit het raam. Complimenteert ons met de manier waarop we met schutten om gaan omdat hij ook wel eens wat anders ziet. Blijkt ook zeer gecharmeerd van ons schip en de lijnen er van. Die ziet hij niet zo veel.

Met een vriendelijke zwaai nemen we afscheid en zetten we koers naar Bernkastel. We hadden al een plek gereserveerd en met wat hulp van de havenmeester en de Zwitsers/Engelse buurman liggen we, ondanks de dwarswind, snel op onze plek.

We besluiten richting het stadje te lopen en al snel is duidelijk dat dit toch wel wat authentieker is dan Traben-Trarbach. Autovrij, leuke straatjes met vakwerkhuisjes, terrasjes etc.
Als we besloten hebben om hier wat te eten begint het te regenen en we hebben alle luiken open gelaten.
Voldoende grond om maar terug te gaan. Bij terugkomst blijkt dat de buren onze luiken al hadden dichtgedaan. Heel attent.

Na het eten nodigen we ze uit voor een drankje en zitten we tot in de late uurtjes te praten over van alles en nog wat.



Weer: Warm

2.9 Vaaruren / 28.0 km    Overnachting: Bootsclub Bernkastel

Klik op de foto om deze groter te tonen

12 Jul 2023: Bernkastel-Keus - Naar de burgt

We besluiten naar de burg te gaan, een aardige wandeling. Gewapend met rugzak en stokken klimmen we omhoog. We passeren een uitspanning met prachtig uitzicht op het Moezeldal; een mooie plek om even tot rust te komen en te genieten van het uitzicht en een drankje.
We lopen verder naar de burg, hier blijken de Romeinen al een vorm van nederzetting gehad te hebben.

Via een andere route lopen we terug en nemen nog een ijsje bij één van de Eiscafe's.

'S avonds gaan we uit eten met de Zwitserse buren die we al eerder hadden ontmoet. Wat gezellig.

Weer: Zonnig en warm

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Bootsclub Bernkastel

Klik op de foto om deze groter te tonen

13 Jul 2023: Bernkastel-Kues

Weer: Wisselend bewolkt

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Bootsclub Bernkastel

Klik op de foto om deze groter te tonen

14 Jul 2023: Bernkastel-Keus - Traben-Trarbach - Met een gevoel van weemoed weer op weg naar huis

Vandaag weer op weg naar huis, met Traben-Trarbach als eerste tussenstop. We weten dat er daar geen drinkwater is, dus we gooien de tank eerst nog maar even vol.

Om twaalf uur gaan de lijnen los en even later draaien we de rivier op. Er is geen scheepvaart, dus lekker rustig. We krijgen beiden een weemoedig gevoel bij de wetenschap dat we dit voorlopig achter ons moeten laten. Reden temeer om er nog maar even goed van te genieten.


Bij de sluis schutten we samen met een Nederlands vrachtschip. We zakken 6 meter en met een voor- en achterspring op de bolder in de muur gaat dat prima. Het schip lijkt de tijd te hebben, want het maakt nog geen 10kmh, maar inhalen heeft ook niet zoveel zin.

We kopen een tegenligger tegen die we (na overleg) met SB-SB passeren en bij Traben-Trarbach nog een cruiseschip. Om vier uur varen we de haven binnen en met hulp van omstanders liggen we, ondanks de dwarswind, vlot in de box.

Met de fiets gaan we het stadje in voor het gebruikelijke ijsje en een korte wandeling. Alleen als we terug willen, wil het slot met geen mogelijkheid open. De havenmeester is onbereikbaar, maar zou er wel moeten zijn. Dus ga ik op de fiets en Boukje lopen. 
Bij de haven meld ik het probleem en daar wordt verder geen punt van gemaakt, lossen we morgen wel op.

We genieten nog even van het zonnetje en beginnen vervolgens aan de maaltijd.

Weer: Bewolkt, verfrissend windje, aangenaam

2.8 Vaaruren / 27.0 km    Overnachting: Jachthaven Polch

Klik op de foto om deze groter te tonen

15 Jul 2023: Traben-Trarbach - Schoon schip maken

Als we wakker worden, begint het te regenen; dus het eerste wat we doen is de tent dicht maken.
Als we naar het weerbericht kijken, worden we daar niet vrolijk van. Het grootste deel van de dag zullen er buien vallen en kan er een klap onweer zijn.


Met dit weer varen spreekt ons niet aan en bovendien moeten we twee keer schutten.
We hebben nog wel wat speling, dus we besluiten om nog een dag te blijven en de stofzuiger er door te halen.
En met al die kussens, randjes, hoekjes en gaatjes ben je daar zo een dik uur mee zoet.

We maken nog een aardige wandeling richting de sluis en raken daar in gesprek met drie Nederlandse jongens uit Groningen terwijl er ondertussen een nagelnieuw cruise schip wordt geschut.

Al met al toch nog een leuk tripje en bij terugkomst storten we ons op de maaltijd.

Weer: Regenachtig, aangename temperatuur

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Jachthaven Polch

Klik op de foto om deze groter te tonen

16 Jul 2023: Traben-Trarbach - Zell - Brandweerauto te water

Vandaag willen we naar Senheim, zo'n drie-en-half uur varen en twee sluizen.

De haven ligt min of meer voor de sluis en als we de kop naar buiten steken, zien we dat er net een schip naar boven komt. Hebben we mazzel?
Inderdaad, want als ik me meld, krijgen we te horen dat we niet lang hoeven te wachten.

Bij het zakken gaat het even mis als de lijn van de bolder afschiet en we door de stroming naar vooren dreigen te drijven. Net op tijd lukt het om de achterlijn er om te leggen en is de zaak onder controle.'

Eenmaal weer op de rivier gaat het lekker vlot, met een beetje stroom mee en wind in de ruk, tikken we regelmatig de 13 kmh aan.

Als we bij Zell om de bocht komen zien we twee rode bootjes midden op de rivier, nu is een rood bootje al vrij zeldzaam, maar als ze ook nog eens een 'blauwe pit' op hebben, voorspelt dat niet veel goeds.
Als we vervolgens door de verrekijker ook nog rode auto's met 'blauwe pit' op de boulevard zien staan, gaat het gas er maar af. Even later komt het bootje van de brandweer naar ons toe met de melding dat de scheepvaart gestremd is omdat er een voertuig te water is geraakt.
We kiezen er voor om even te blijven dobberen, maar er lijkt niet veel schot in te zitten.
Het brandweerbootje blijkt geen marifoon te hebben (hoe verzin je het) dus na enig wenken weet ik de aandacht te trekken en komen ze naar ons toe. Ze weten niet hoe lang het gaat duren en ze suggereren om voorlopig maar even bij het clubhuis van de motorbootclub af te meren.
Geen ideale plek, dus nemen we contact op met de camping/haven aan de overkant en daar kunnen we terecht.

Hier vinden we een prima plek voor de nacht. Het is nog vroeg, dus tijd voor een ijsje.
Terwijl we op het ijsje zitten te wachten, graaf ik het web af naar info over het incident en vind al snel wat erg er gebeurd is: Er is een brandweerauto te water geraakt .....
Na het ijse maken we een fraaie wandeling door de wijngaarden. De route van de Zwarte Kat, het handelsmerk van Zell en op de weg aangegeven met afdrukken van 4 kattepootjes.

Als we in het dorp terug zijn, besluiten we om een restaurantje te pakken. Echter, dat loopt op niets uit, want geen van allen accepteren betaalpas, alles cash. En dat in 2023 . . . 
Dit begint mij zo langzamerhand aardig te irriteren, dus met het motto "Keine Karte, keine Kunde" besluiten we uiteindelijk maar gewoon thuis te eten.

Weer: Bewolkt, af en toe wat zon, winderig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Campingpark Zell-Mosel

Klik op de foto om deze groter te tonen

17 Jul 2023: Zell - Cochem

Weer: Zonnig en aangenaam

14034.0 Vaaruren / 34.0 km    Overnachting: Gemeentehaven Cochem

Klik op de foto om deze groter te tonen

18 Jul 2023: Cochem - KKKK: Keine Karte, Keine Kunde

Vandaag een dagje Cochem, met de bedoeling wat wijn in te slaan voor thuis en een wandeling te maken.
Gisteren hadden we al een aantal zaken gezien, dus vandaag met het boodschappenkarretje de stad in.

Juist als we min of meer een keuze hebben gemaakt, wijst Boukje met op het bordje bij de kassa: Nur Bar
Ofwel, betalen met PIN is hier ook al niet mogelijk. Ik (Rob) ben dat gezeik in Duitsland waar je vrijwel overal alleen contant kunt betalen nu echt zat. Met een luid uitgesproken: OK, Keine Karte, Keine Kunde lopen we demonstratief de winkel uit. Een woedende en scheldende winkelbediende achterlatend.

Op naar de volgende: Direct viel het pin apparaat op de balie op, dus hier kunnen we zaken doen.
Even later verlaten we met een volle kar (het past net) de winkel en brengen de zaak naar de boot.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gemeentehaven Cochem

Klik op de foto om deze groter te tonen

19 Jul 2023: Cochem - Brodenbach

Weer: Bewolkt, fris windje, even een forse bui

-14028.7 Vaaruren / 24.0 km

Klik op de foto om deze groter te tonen

20 Jul 2023: Brodenbach - Koblenz - Afscheid van de Moezel

Weer: Bewolkt en regenachtig

3.2 Vaaruren / 28.0 km    Overnachting: Marina Koblenz

Klik op de foto om deze groter te tonen

21 Jul 2023: Koblenz - Naar vesting Ehrenbreitstein

Weer: Bewolkt, in de middag een forse bui

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marina Koblenz

Klik op de foto om deze groter te tonen

22 Jul 2023: Koblenz - Mondorf - Op weg naar huis

Weer: Zonnig, fris windje

4.5 Vaaruren / 70.0 km    Overnachting: RYC Mondorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

23 Jul 2023: Mondorf - Dusseldorf

Weer: Wisselend, fris windje

5.5 Vaaruren / 87.0 km    Overnachting: Marina Dusseldorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

24 Jul 2023: Dusseldorf - Wesel - Schuilen in Krefeld

Weer: Fris en een forse bui

5.1 Vaaruren / 77.0 km    Overnachting: Yachtclub Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen

25 Jul 2023: Wesel - Tiel - Terug in Nederland

Weer: Wisselend bewolkt, droog, fris windje

6.7 Vaaruren / 98.0 km    Overnachting: WSV de Waal

Klik op de foto om deze groter te tonen

26 Jul 2023: Tiel - Sleeuwijk - De laatste loodjes

Weer: Zonnig, fris windje

3.2 Vaaruren / 41.0 km    Overnachting: Thuishaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

29 Jul 2023: Rondje Biesbosch

Weer: Regenachtig, later wat zon

4.6 Vaaruren / 45.0 km    Overnachting: Thuishaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

Laatste aanpassing: 01-08-2023