Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Naar de Tall Ships en de Zeeuwse Stromen

Periode: 18 jul t/m 7 aug 2022
Route/vaargebied: Naar de Tall Ships en de Zeeuwse Stromen

Na de grote opknapbeurt maken we nog een korte trip

Totaal 38.2 vaaruren / 332.0 km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

18 Jul 2022: Heukelum - Sleeuwijk - Als nieuw weer terug naar huis

Weer: Zonnig

2.4 Vaaruren / 13.0 km

22 Jul 2022: Sleeuwijk - Tholen - Op weg naar Antwerpen

Na een stevig ontbijt gaan we uiteindelijk tegen enen op pad.

Het is rustig op de Merwede en zonder problemen steken we over naar de rechter oever om ons af te laten zakken richting het Hollands Diep.
De reis verloopt voorspoedig, de motor draait z'n gebruikelijk 1800 rpm en dankzij de stroming maken we zo'n 12 kmh

Tegen drieën komen de Moerdijkbruggen in zicht en een uur later liggen we te wachten voor schutting door de Volkerak sluis. Dit gaat vrij vlot en een krap half uur later draaien we het Volkerak op.

Al vrij snel zien we de felle lampen van de lichtenlijn van het Schelde-Rijn Kanaal, maar het duurt toch nog bijna een uur eer we er zijn.

Een uur later draaien we de haven van Tholen in en na een telefoontje met de havenmeester vinden we een prima plekje.

We maken eerst een wandeling door het dorp waarna Rob zich op de maaltijd stort.
Iets nieuws: Gele kip-curry met kokoscrème en die smaakt uitstekend.

We maken het niet te laat, want we morgen willen we vroeg op pad om tijding in Antwerpen te zijn.

Weer: Deels zonnig, deels bewolkt, aangenaam

7.2 Vaaruren / 76.0 km    Overnachting: WSV De Kogge

23 Jul 2022: Tholen - Antwerpen - Op weg naar de Tall Ships

Even na elven gooien we de lijnen los en sturen we het Schelde-Rijn Kanaal op. Er komt één schip aan en aangezien het hier lekker ruim is, laten we die even rustig voorbij gaan; dat scheelt wat schommelen.

Eenmaal in haar kielzog zetten we de Deutz op 1000 rpm en met een gangetje van 10-11 kmh zetten we koers richting Antwerpen. Het is windstil en dat is ook duidelijk te zien aan de uitstoot van de koeltorens van de kerncentrale. Na de bocht van Bergen op Zoom worden de heftorens van de Kreekraksluizen al zichtbaar, de enige sluis die we vandaag moeten nemen.

Bij de sluis aangekomen, melden we ons en krijgen te horen dat we moeten wachten op nadere instructies.
Een krappe 10 min later worden we opgeroepen en krijgen te horen dat we achter de twee binnenvaartschepen naar binnen mogen en direct na de deur kunnen gaan liggen.

Nadat we bijna twee meter omhoog zijn geschut vervolgen we onze weg.
Bij de Noordlandbrug melden we ons, maar of zij horen ons niet of wij hun niet; het blijft stil.
Maar goed, we hebben AIS dus ze zouden ons moeten zien . . .
En inderdaad, tien minuten later worden we opgeroepen en vraagt ons om de bestemming en krijgen we te horen dat er zeevaart uit de sluis komt. Prettig om te horen, want inderdaad: Met 3 sleepboten komt er een fors schip de haven in. Uit een andere haven meldt een binnenvaartschip zich en dat krijgt prompt te horen dat er plezierjacht voor hem langs kruist. En vervolgens wordt ik door VTS opgeroepen met dezelfde info.
En dit was niet de enige situatie waarin VTS ons actief opriep om informatie te geven mbt uitvarende schepen.
Kunnen we in Nederland nog wat van leren.

Nadat we de twee laatste bruggen gepasseerd zijn, krijgen we een aardige plek toegewezen. Welliswaar naast een ander schip, maar daar is niemand aan boord.

We besluiten eerst de proviand aan te vullen bij de AH op de hoek en vervolgens maken we een wandeling langs de Tall Ships die er liggen. Er hangt een gezellige sfeer en we genieten nog even van een Queen coverband  en nemen dan plaats op een soort drijvend podium voor het vuurwerk.
Dit start om half helf en wordt afgestoken vanaf vlotten in de haven. Een fraai schouwspel en goed te zien.
We hadden kop/munt gegooid voor de keuze hier of aan boord, gelukkig was het lot ons gunstig gestemd, want vanaf het achterdek hadden we het toch minder goed kunnen zien.

4.7 Vaaruren / 41.0 km    Overnachting: Antwerpen Willemdok

24 Jul 2022: Antwerpen - Dagje Antwerpen

De buren voor ons aan de dwarssteiger waren al vroeg vertrokken en dat biedt kansen.
Dus na een akkoord van de havenmeester liggen we 10min later een kwart slag gedraaid aan de dwarssteiger.
Makkelijker om aan boord te komen en kleinere kans dat er iemand naast ons komt te liggen.

In de loop van de middag komen onze gasten. Na een borrel aan boord lopen we langs de haven en besluiten met een pizza.

-- Vaaruren / -- km

25 Jul 2022: Antwerpen - Uitvaren Tall Ships

Al vroeg vertrekken de eerste (wat kleinere) schepen wat voor een gezellige bedrijvigheid zorgt. De grotere schepen zullen rond 14:00 vertrekken en de 3 schepen op de Schelde om 15:00 (op de HW kentering).
Na het bestuderen van de kaart en het OV netwerk van Antwerpen besluiten we om met de waterbus naar Fort Liefkenshoek te gaan, daar zouden we een mooi uitzicht op de Schelde moeten hebben.

Conform afspraak brengen we onze vrienden nog even de hoogte van onze planning. Na een aanvankelijk "nee", bellen ze even later terug met de mededeling dat ze toch komen.

We treffen elkaar bij het fort en genieten nog even van de fraaie schepen die richting zee gaan.

We besluiten nog wat te gaan drinken, maar eenmaal gezellig aan tafel, laten we ook de menukaart maar aanrukken. Al met al wordt het weer een gezellige avond.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Antwerpen Willemdok

26 Jul 2022: Antwerpen - Dagje Antwerpen

We komen slecht op gang, waarbij het miezerige weer ook niet bepaald motiverend werkt.
Maar goed, we hadden sowieso al besloten nog een dag in Antwerpen te blijven, dus veel maakt het niet uit.
Aanvankelijk hadden we het plan om naar Gent of Brussel te gaan, maar gezien de tijd laten we dat maar varen en besluiten we gewoon langs de Schelde en door de stad te lopen.

We nuttigen een Latte op de Grote Markt en kopen wat souvenirs voor deze en gene.

Als we eigenlijk al op weg zijn naar de boot, suggereert Rob om toch maar op de Grote Markt een hapje te eten.
Antwerpen bezoeken zonder gezellig met z'n tweeën van de Belgische gastronomie te genieten kan eigenlijk niet.
Met kiezen voor een pasta maaltijd en die laten we ons, onder het genot van een glas Rosé, goed smaken.

Op de terugweg gaan we nog even naar boven op het MAS en genieten we nog even van het fraaie uitzicht over Antwerpen. Het was leuk om daar weer te zijn en zeker voor herhaling vatbaar.

Weer: Druilerig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Antwerpen Willemdok

27 Jul 2022: Antwerpen - Tholen - Terug naar Nederland

We hebben vandaag niet zo'n lang traject voor de boeg, dus we doen een beetje rustig aan.
Om 12:45 gaan we door de Londonbrug en een krap half uur later passeren we de Siberiabrug en draaien bakboord uit het havengebied in.

Dit is altijd indrukwekkend gebied om doorheen te varen, want je vaart direct langs de grote zeeschepen.
Halverwege het Hansadok melden we ons bij VTS. Een paar keer worden we opgeroepen met informatie of met het verzoek stuurboord-stuurboord te passeren. Al met al een uitstekende service en prima manier om door dit gebied te varen.

Na het passeren van de Noordlandbrug komen we al snel weer op Nederlands grondgebied. Er staat zelfs een echte grenspaal.

Na de bocht doemen de torens van de Kreekrak sluizen op en schakelt Rob de marifoon op het sluiskanaal.
Even later meldt het oplopende schip zich met de mededeling dat er een motorjacht voor hem zit die ook wel zal willen schutten. Rob wil zich melden, maar de sluis is hem voor. We krijgen opdracht om achter het schip in te varen en achter in de sluis vast te maken.

Na het schutten varen we het laatste stuk voor vandaag en tegen vijf uur meren we af in de haven van Tholen.

4.6 Vaaruren / 40.0 km    Overnachting: WSV De Kogge

28 Jul 2022: Tholen - Willemstad

Tegen één uur gooien we de lijnen los en zetten koers naar het kanaal.
De AIS laat 2 schepen zien, dus om te voorkomen dat die ons oplopen, wachten we de eerste af en sluiten met een bochtje achter de tweede aan.

Het is niet echt zonnig, maar wel aangenaam. De volgende twee uur varen we over het kanaal, wat eigenlijk best wel saai is. Na twee uur komen we op het Volkerak, de vind staat nu vol op de kop, maar het stampen valt mee.

Aanvankelijk volgen we de boeienlijn aan de zuidoever, ter hoogte van Dintelmond kan het in een rechte lijn naar de Volkeraksluis waar we vrij snel door heen zijn.

Als we bellen voor de stadshaven, krijgen we te horen dat we moeten dubbelen en dat heeft niet echt onze voorkeur. Dus bellen we even met de andere haven en die heeft een box voor ons. Dit blijkt een prima plek en we parkeren haar achteruit in. Morgenochtend zon op on 'terras'.

We maken eerst een wandeling door het stadje waar naast restanten van de Waterlinie, ook nog een aantal bunkers van uit WO II te vinden zijn. Gebouwd door de Duitsers als onderdeel van de Atlantic Wall.

Na het eten (hamburger met gebakken aardappels en sla) maken we nog een kleine wandeling en rond 23:30 sluiten we onze ogen.

Morgen rust/wandeldag.

Weer: Bewolkt, beetje wind

3.8 Vaaruren / 34.0 km    Overnachting: Jachthaven de Batterij

29 Jul 2022: Willemstad - Dagje Willemstad

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Jachthaven de Batterij

30 Jul 2022: Willemstad - Stellendam - Bezoek aan Tiengemeten

Tegen twaalven gaan de lijnen lost en draaien we het Hollandsdiep op. Je kan merken dat het weekend is, want er is vrijwel geen beroepsvaart. Dus we kunnen bijna in een rechte lijn naar de Haringvliet brug.
Nadat we die gepasseerd zijn, doemt Tiengemeten op aan de horizon; hier staat een tussenstop gepland.

We leggen de boot aan de passantensteiger en lopen naar het bezoekerscentrum en landbouwmuseum. We worden wat bijgepraat door één van de gidsen en die blijkt niet alleen op dezelfde HTS als Rob gezeten te hebben, maar ook collega molenaar van Aad, één van Rob's ex collega's.

Na het bezoek aan Tiengemeten (altijd gedacht dat het TiengemeENten was) zetten we koers naar Stellendam. Het is windstil en het water is als een spiegel.

3.9 Vaaruren / 32.0 km    Overnachting: Marina Stellendam

31 Jul 2022: Stellendam

Weer: Bewolkt, druilerig maar aangename temp

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marina Stellendam

01 Aug 2022: Stellendam - Een wandeldag

Vandaag een rustige dag, we maken een wandeling richting de Noordzeekust en eten kibbeling bij de lokale "vistent". Die smaakt echter bij lange na niet zo lekker als bij Chris.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marina Stellendam

02 Aug 2022: Stellendam - Hellevoetsluis - Vandaag een kort stukje

Er moeten eerst een paar zaken geregeld worden, dus het is tegen enen eer we de lijnen los gooien.

Vandaag willen we naar Hellevoetsluis, dit ligt aan de overkant en is amper een half uur varen. Daarbij simpel aan te sturen: één rechte lijn; een makkie voor de automaat.

In Hellevoetsluis krijgen we een box toegewezen, maar die blijkt geen dwarssteiger te hebben en dat vinden we niet zo prettig. In overleg me de havenmeester krijgen we een plek aan een langssteiger, dat is een stuk beter.

Hellevoetsluis heeft twee musea die we willen bezoeken (Brandweermuseum en een lichtschip) dus we besluiten direct om voor twee nachten te boeken.

De voorraad proviand begint ook te slinken dus we maken van de gelegenheid om die bij de lokale Jumbo maar even aan te vullen. Gelukkig hebben we een boodschappen karretje tot onze beschikking, want die ligt op een half uur lopen..

De avondmaaltijd bestaat uit en kip/curry schotel en die smaakt ons prima.
Voordat we de afwas doen, maken we nog een korte wandeling, waarbij we een ree over de zandplaat zien lopen. Heel bijzonder.

Weer: Zonnig, matig wind

1.5 Vaaruren / 5.0 km    Overnachting: WV Hellevoetsluis

03 Aug 2022: Hellevoetsluis - Naar het brandweer museum

Vandaag staat er een bezoek aan het brandweermuseum gepland.

We lopen over de stadswallen, waar nog de nodige bunkers uit het verleden te vinden zijn. Niet alleen uit de 19e eeuw, maar ook nog uit de 2e Wereldoorlog, als onderdeel van de Atlantic Wall.

De draaibrug staat in storing, dus we moeten om de haven heen lopen. Hierbij passeren we het Jan Blankendok, een droogdok uit het begin van de 19e eeuw. Het is helemaal gerestaureerd en wordt nog met enige regelmaat gebruikt.

Het brandweermuseum is thematisch opgezet en dat geeft een goed beeld van de geschiedenis van de brandweer en de middelen die ze gebruiken. Bij de afdeling "Meldkamer" staan zelfs (foto's van) installaties die mijn vader nog gebouwd heeft.

Via het 'strand' lopen we terug naar de boot en beginnen aan de maaltijd.

Alvorens af te wassen, maken we nog even een korte wandeling naar de dijk. Terwijl we naar vogels kijken, horen we geritsel in het struikgewas langs de waterkant. Het moet iets groots zijn. Even denken we dat het een hond is, want er komt nog iemand onze kant op, maar als die gewoon weer terug komt denken we aan iets anders. Gisteravond liep er een ree op de zandbank, dus .... En ja, daar stak het kopje boven de struiken uit.
Het was een jonge reebok die langs de waterkant liep. Kennelijk had ik een voorgevoel, want ik had bewust de Nikon met de telelens meegenomen . . . Wat een cadeautje . . . Met 8 beelden per seconde leg ik vast hoe het beestje zich eerst lopend, daarna springend door het water naar de zandbank gaat. Heel bijzonder . .

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV Hellevoetsluis

04 Aug 2022: Hellevoetsluis - Oud Bijerland

Even na twaalf uur gaan de lijnen los en zetten we koers naar het Haringvliet.
Hier is het rustig en we kunnen vrijwel in een rechte lijn naar de monding van het Spui.

Hoewel je er weinig van merkt, laat de GPS zien dat we bijna 14 kmh maken, we hebben dus ruim 3 kmh stroom in de rug. Dat schiet lekker op.

Het is met 15:30 dan ook vroeg voor ons doen, als we een plek vinden in de jachthaven van WV het Spui in Oud-Beijerland.

We maken een wandeling door het stadje, wat een levendige indruk maakt; een stuk leuker als Hellevoetsluis.

Na het eten maken we nog korte wandeling langs het water om na terugkeer de afwas te doen en dit verslag af te ronden.

2.5 Vaaruren / 25.0 km    Overnachting: WSV Het Spui

05 Aug 2022: Oud Bijerland - Rotterdam

Rond half één gaan de lijnen los en even later sturen we het Spui op. Het is rustig en een kwartier later draaien we de Oude Maas op. Hier blijkt nog een aardige getijstroom te lopen, want we maken ruim 14 kmh.

Hier is het wat drukker met de beroepsvaart, maar dat levert verder geen problemen op. We melden ons regelmatig aan de diverse sectoren van VTS Botlek en horen dat andere schepen op onze aanwezigheid wordt gewezen.

Bij de monding in de Nieuwe Maas draaien we SB uit richting Rotterdam. We hebben nu de stroom tegen en dat is te merken. We maken amper 7 kmh, maar verder gaat het goed.

Bij het naderen van de Eemhaven worden we opgelopen door een tanker en gezien de vector op de AIS lijkt die SB uit de Eemhaven in te willen. En wij willen juist BB uit richting de stad. Voor de zekerheid roepen we hem even op en wordt het vermoeden bevestigd.
We geven aan wat gas terug te nemen zodat het allemaal wat soepeler verloopt en als de stuurhut naast ons is, gaat de deur open en wordt er een vriendelijk een hand op gestoken.
Varen doen we samen!

Bij de stad aangekomen, worden we geconfronteerd met de watertaxi's, snelvarende schepen die kris-kras over het water vliegen en forse hekgolven produceren. Door de kades en damwanden worden die niet gedempd maar terug gekaatst. Doordat ze niet van één schip afkomen, ontstaat er zeer onrustig vaarwater. Een aantal keren sturen we direct op die hekgolf wat vanaf de kant, gezien het bezorgd kijkende publiek, raar overkomt.
Maar we hebben zo'n golf liever op de kop dan van opzij.

De Binnenhavenbrug wordt vlot voor ons bediend en even later liggen we op de toegewezen plek. In afwachting van de havenmeester lopen we een rondje en na de afhandeling van de formaliteiten lopen we richting Hotel New York. Boukje is hier als tiener vertrokken voor haar jaar in de VS. We drinken eerst een drankje, maar besluiten vervolgens om hier ook maar te eten.

Na het eten lopen we richting het Erasmus MC, waar Boukje in het verleden gewerkt heeft en waar ze gepromoveerd is. Memory Lane.
Via de Maastunnel lopen we terug naar zuid om terug te keren naar de boot.
Al met al een forse wandeling.

Weer: Bewolkt, fris windje

3.2 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: Citymarina Rotterdam

06 Aug 2022: Rotterdam - Sleeuwijk - Op weg naar huis

Nadat we eerst nog even wat inkopen hebben gedaan bij de lokale Jumbo, gooien we om 13:30 de lijnen los en zetten koers naar de brug. Na een oproep via de marifoon wordt deze vlot bediend en even later draaien we de Koningshaven op. We twijfelen over de doorvaarthoogte van de Koninginnebrug, die zou 370 moeten zijn, maar zo op het oog ziet dat er niet naar uit. Dus roepen we de brug maar even op en krijgen te horen dat het echt 370 is.
Met de mast plat zou het dus moeten lukken, en inderdaad, met ruim een halve meter speling varen we onder de brug door; even later gevolgd door 'de Hef', dé brug van Rotterdam.

Even later meld ik mij bij de sector en draaien we de Nieuwe Maas op. Hier is het gelukkig een stuk rustiger als op het stuk van gisteren. De watertaxi vaart hier kennelijk niet zo frequent als rond het centrum. En dat vaart een stuk ontspannener. We hebben wel een forse stroom tegen, bijna 4 kmh. Maar goed, dat weet je op de rivieren.

Als we Dordrecht naderen meldt ik mij netjes bij de post en krijg te horen dat ik stand-by moet blijven. Bij de kruising wordt ik opgeroepen met de melding dat ik nu veilig over kan lopen en daarbij een opvarend schip over stuurboord moet passeren. Ik zet even het gas erop en met de motor op vol vermogen lopen we over naar de andere kant. Even later wordt ik weer opgeroepen met het verzoek SB/SB te passeren met een schip wat wil afmeren. Zo gezegd, zo gedaan.

De rest van de reis verloopt soepel en ook de splitsing van de Merwede/Noord geeft een rustig beeld.
Achter de bomen doemen de bogen van de brug van Gorinchem op, de laatste loodjes.

Na het passeren van deze brug komt de haven in zicht en een kwartier later liggen we weer op onze vaste plek.