Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Zwerven door Nederland

Periode: 9 jul t/m 15 aug 2021
Route/
vaargebied:
Zwerven door Nederland

Na de ervaringen met het varen op de Rijn en Lahn in 2019 en 2020 wilden we dit seizoen onze 'grens verleggen' en de in Duitsland als 'Grosse Sauerkraut Tour' gaan maken:
Via de Rijn naar Koblenz, daar de Moezel op, vervolgens bij Trier de Saar richting Frankrijk en dan via het Marne-Rijnkanaal naar Straatsburg aan de Rijn. Vandaar zou het dan stroom af terug naar Nederland, waarbij we ondermeer het beroemde en landschappelijk fraaie stuk langs de Loreley zouden passeren.

Helaas gooiden Covid-19 en familiesituatie roet in het eten en hebben we besloten om in Nederland te blijven.
Zonder echt vast doel, wel met het idee een paar gebieden te bevaren waar we nog nooit geweest zijn (zoals Twenthe) en wellicht een bezoek aan een paar Waddeneilanden.

Helaas zat de techniek ook niet mee, want zowel de service accu's als de start accu's bleken het einde van hun leven bereikt te hebben. Bij het klussen daaraan gaat Rob ook nog eens door zijn rug en zit varen er even niet in.

Maar goed, we hebben geen tijdsdruk (want geen echt plan) en we hoeven geen van beiden op een bepaalde datum terug te zijn  voor ons werk.
Al met al gaan we bijna 3 weken later op pad dan gepland.

Totaal 71.2 vaaruren / 541.0 km

Helaas gaat er wel eens wat mis met het vastleggen van de route, vandaar soms gaten en/of rechte lijnen op 'overgeslagen' stukken
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

09 Jul 2021: Sleeuwijk - Vianen - Eindelijk op weg

Vandaag gaan we dan eindelijk op pad ....
Maar niet, nadat we op de valreep werden geconfronteerd met een plotter die de net daarvoor bijgewerkte kaart niet wilde tonen.

Na 2 herkansingen lukte het nog niet en ben ik maar op internet gaan zoeken naar een clue.
En zowaar, het bleek een bekend probleem te zijn en meestal is er dan ook wel een oplossing voor.
En inderdaad, na wat overbodige bestanden verwijderd te hebben werkte alles weer zoals bedoeld en konden we op pad.

Doordat we later weggingen dan gepland, zat Culemborg er vandaag niet meer in dus beperken we de afstand tot Vianen. Hier vinden we een plekje aan de steiger van de Gem. Passantenhaven in een nieuwbouwwijk.
Nieuwe, moderne steiger, maar behalve walstroom verder geen voorzieningen, zelfs geen havenkantoor.
Betalen moet middels een app ....
Ik heb niets tegen modernisering, maar het bezoek aan het havenkantoor en een praatje met de havenmeester was nu juist één van de leuke dingen bij een havenbezoek.

Vianen is een oud vestingstadje en in het centrum zitten diverse terrasjes. Die zitten aanvankelijk vol, maar als we na de wandeling terug lopen zien we een vrije tafel bij de 'Rooie Reiger', een eetcafe.
De kaart mag dan met 4 hoofdgerechten beperkt zijn, de kwaliteit is dat zeker niet. We zijn zelfs van mening dat ze zich zelf met 'eetcafe' onder de maat neer zetten. Boukje geniet van een pasta met zalm en Rob van een malse tournedos.

Met het afwikkelen van een aantal administratieve zaken (sommige dingen lopen nu eenmaal gewoon door) sluiten we de dag af en gaat om 23:30 ook bij ons het licht uit.

Weer: Zonnig en aangenaam, fris windje

3.6 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: Passantenhaven Vianen

Klik op de foto om deze groter te tonen

10 Jul 2021: Vianen - Wijk bij Duurstede - De Lek op

Tegen de tijd dat we er beiden uit zijn, zijn de meeste schepen al weg (iets wat we wel vaker mee maken) en voordat we goed en wel ons uitgebreide ontbijt achter de kiezen hebben, komen de eerste al weer binnen.

Wij gaan eerst de stad nog even in voor wat inkopen en vers brood.
Uiteindelijk is het pas ruim na twee uur alvorens we de trossen losgooien en richting de sluis varen. Na een krappe tien minuten worden we samen met een ander jacht geschut en varen we de Lek op.
Al snel doemt het sluizencomplex van Hagesteijn op. Aangezien er al een paar grote schepen in de kolk liggen én er nog een 3000 tonner voor ons ligt vraag ik me af of we nog mee kunnen.
Maar, als ik me meld, krijg ik te horen dat ik na die 3000 tonner in mag varen en er achter aan de sb kant mag afmeren.
Het schutten verloopt rustig en enige tijd later liggen we ruim twee meter hoger. Ik leg ons stevig vast om het schroefwater van die 3000tonner te weerstaan als die me oproept met de kreet: "Als je het ziet zitten, mag je er tussendoor". Dat laten we ons geen twee keer zeggen, dus hup alle lijnen los en naar voren. Ruimte zat.

We komen achter een ander schip te varen, wat kennelijk niet zoveel haast heeft, want ze vaart amper 9 kmh.
Maar om daar nu voorbij te gaan, heeft ook niet zoveel zin, dus met 1600 rpm blijven we rustig achter hangen.

Voor de overnachting besluiten we, tegen ons gebruik in, eens in de stadshaven te overnachten. Normaal doen we dat nooit, maar de ander havens liggen een stuk verder van het stadje, dus we wagen het erop.

Bij het uitrollen van de walstroomkabel raak ik in gesprek met een echtpaar uit Aalsmeer en als ik laat vallen dat we zelf twee seizoenen bij de WV Schiphol hebben gelegen, blijkt de man bij de KLM te werken en daar ook te liggen.

Na het gesprek gaan we aan de wandel en komen we er achter dat Wijk bij Duurstede een fraai stadje is met de nodig historische panden en een heus kasteel, heel veel groen, een paar ruim opgezette parken en de nodige leuke straatjes.

Al met al wordt het zo laat, dat we niet zoveel zin meer hebben om nog te gaan koken dus nemen we maar ergens een frietje. 

Bij terugkomst werpen we even een blik op de buienradar en die laat een beeld zien wat ons doet besluiten om de flappen er voor de zekerheid maar in te doen.

Al met al een leuke dag in een leuke omgeving en we overwegen om hier nog een dag te blijven.

Weer: Zonnig en aangenaam

3.8 Vaaruren / 23.0 km    Overnachting: Wijkse Haven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Restanten van de oude stadsmuur van Vianen

Schutten in de sluis van Hagesteijn, even later krijgen we te horen dat we tussendoor naar voren mogen

Ons plekje in Wijk

De inlaat van de Vaartse Rijn

Het begin van de Vaartse Rijn

De karakteristieke stompe kerktoren

Een van de pittoreske straatjes van Wijk bij duurstede die aan Vermeer doen denken

De oprijlaan van het kasteel

Een van de vele pittoreske straatjes van Wijk bij Duurstede

Zo zag het kasteel er vroeger uit

Hier lijkt de tijd even stil gestaan te hebben

De nog in takt zijnde toren

11 Jul 2021: Wijk bij Duurstede - Schoon schip maken

We besluiten nog een dag in Wijk bij Duurstede te blijven en het schip een schoonmaakbeurt te geven.
Rob neemt de buitenkant onderhanden met slang en borstel, Boukje de binnenkant met de stofzuiger.


Hierna maken we een wandeling rond en door het stadje, langs de Lek en het kanaal naar de sluis en vervolgens door het stadje terug. Op een terrasje nuttigen we een kaasplankje en een drankje en keren vervolgens huiswaarts.

Op verzoek van de havenmeester verhalen we de boot wat ons dichter bij de waterkraan brengt. Dus grijpen we de kans en tanken 300L.

Na de spaghettimaaltijd maken we nog een wandeling en ontdekken de nodige pittoreske straatjes die aan de schilderijen van Vermeer doen denken.

Weer: Aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Wijkse Haven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Blik op de Nederrijn

Een soort van biotoop in het stadspark van Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede heeft een aantal hele leuke straatjes

Restanten uit het verleden, we weten nog niet wat het is

De waterkering van Wijk bij Duurstede

Blik op de Wijkse Haven

12 Jul 2021: Wijk bij Duurstede - Wageningen

Het is vroeg in de ochtend als we bruut uit onze slaap worden gehaald door het brandalarm.
Er is echter niets aan de hand, dus ik houd het maar op een bijna lege batterij. Met m'n slaperige kop demonteerik hem maar even om herhaling te voorkomen. Morgen nieuwe batterij erin.

De dag begint warm, behoorlijk warm zelfs als je uit de wind zit.
Dus lekker alle luiken open en rond één uur steken we van wal. Iedereen is al weg, dus ruimte zat en Rob laat haar rustig achteruit lopen.
Eenmaal op de rivier merken we dat er toch wel wat water naar beneden komt, want om een beetje vaart te houden moet de motor op 1800 rpm.

Als snel doemt de sluis van Amerongen op waar we achter een 3000ton vrachtschip komen te liggen. Het schutten verloopt soepel maar ik bereid met vast voor op het schroefwater van de 3000tonner. Dat blijkt echter niet nodig, want de schipper roept me op met de kreet "als je het ziet zitten, loop je maar langs naar vooren, dan heb je geen last van me". Met een "bedankt, doen we, varen doen we samen" gooien we de lijnen los en varen rustig tussen wal en schip naar vooren.
Veel haast blijkt dit schip niet te hebben, want het duurt ruim een uur eer ik hem achter me op de AIS zie verschijnen. Ook veerponten denken mee met anderen, want als ze afvaren wordt dit tijdig gemeld op de marioon zodat je nog rustig over kunt lopen naar de andere kant.

Het landschap is hier tweeledig: Op de rechter oever de Utrechtse Heuvelrug met de Grebbeberg, op de linkeroever uiterwaarden en vlak. Het vee zoekt verkoeling is staat met de poten in het water.

Rond kwart voor zes lopen we binnen bij WSV Vada in Wageningen. Het ziet er vol uit, maar de havenmeester wijst ons een prima plek aan onder de kraan. We besluiten om direct maar even naar de supermarkt te gaan, want we moeten een paar zaken hebben, waaronder een nieuwe batterij voor de rookmelder.

Uiteindelijk is het dan ook toch nog tegen negenen eer we de aan tafel zitten, goed dat we na de supermarkt niet nog even de stad zijn ingelopen.

Weer: Aanvankelijk zonnig en warm, later bewolkt maar aangenaam

4.0 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: WSV VADA

Klik op de foto om deze groter te tonen


Bezoek

Voedertijd

Een van de gierponten over de Nederrijn

Vee zoekt verkoeling in de rivier

Rhenen

Een plek met geschiedenis, de Grebbeberg

Onze plek in Wageningen

13 Jul 2021: Wageningen - Rheden - Dóór de stuw in plaats van er langs

Vandaag ligt er een lange tocht voor de bocht, enerzijds vanwege het feit dat we tegen de stroom opmoeten, anderzijds vanwege de afstand tot de geplande overnachtingshaven aan de IJssel.

We nemen dan ook een stevig ontbijt met scrambled egg en zorgen dat alles opgeruimd is. Als we een kort praatje maken met de havenmeester, horen we dat de stuw van Driel open staat en we niet hoeven te schutten.
Dit zou een unieke ervaring zijn, want normaal gesproken staan die zg vizierstuwen dicht om de waterhuishouding te regelen en gaan ze alleen open bij grote aanvoer vanuit Duitsland.
Dit is echter nu het geval, waardoor Lobith al richting de 2meter boven normaal gaat.

Als we even later de Nederrijn opvaren, merken we al direct dat het behoorlijk stoomt. In voorgaande jaren hadden we hier met amper 2-3 kmh te maken, nu gaat het richting de 6. De Deutz draait op 1800 rpm en op stil water geeft dat meestal een grondsnelheid van tegen de 11 kmh, nu halen we maar net de 5 met uitschieters rond de 4. Snelheden die we gewend zijn uit Duistland en de Waal tussen Nijmegen en Pannerden, maar niet hier. Maar goed, als je geen geduld hebt, moet je niet gaan varen en zeker niet met een waterveplaatser.

En zo kabbelen we tegen de stroom op en op een gegeven moment doemen aan de horizon de karakteristieke "bogen" van de vizienstuwen op. En inderdaad, daar waar normaal bij beide openingen "dubbel rood" wordt getoond, branden nu bij de rechter opening groene lampen en staan de vizieren omhoog.
Een indrukwekkend gezicht wat we normaal alleen van afstand zien. En nu varen we, notabene op eigen kiel, onder dit staaltje Nederlands waterbeheerinfrastuctuur door.
Een unieke ervaring, die we waarschijnlijk niet snel meer mee zullen maken.

Na het passeren van Arnhem, met de beruchte brug uit operatie Market Garden, naderen we de IJsselkop. Hier is het even oppassen geblazen, want die bocht moet je ruim nemen, zeker nu met deze stroom.
Rob wacht even tot het schip, waarvan we weten dat het naar Duitsland gaat, voorbij is en draaien de kop richting de IJssel. En dan merk je direct hoe snel de stroming is, want we driften letterlijk met de rivier mee en de snelheid neemt aanzienlijk toe.
Bracht de Deutz ons bij 1800 rpm met amper 5kmh naar boven, stroom af op de IJssel geeft de AIS al snel 16-17 aan. Dat schiet op....

Bij Rheden aangekomen, draaien we de oude IJsselarm op en zoeken de ons toegewezen plek aan de steiger.
De havenmeester is er (nog) niet dus we maken een fraaie wandeling door een bos, wat onderdeel is van de Veluwe. Morgen willen we naar de Posbank gaan lopen, vandaar dat we op voorhand twee nachten boeken.

Rob brouwt een Chilli con Carna maaltijd die we ons goed laten smaken.

Na het schrijven van dit verslag en nog wat gelezen te hebben, gaan we naar bed.
Morgen naar de Posbank.




Weer: Bewolkt, aangename temperatuur af en toe en paar druppels

5.2 Vaaruren / 38.0 km    Overnachting: WSV de Engel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Het water staat duidelijk hoger dan normaal

Om een indruk te hebben hoe hoog het water staar, zon bord is al snel 2m hoog

Het stuwcomplex van Driel, normaal zijn ze dicht en moeten via de schutsluis

Een unieke ervaring, op eigen kiel onder de vizierstuw door

Vanuit deze hoek krijg je het niet vaak te zien

Een knap staaltje waterbeheer infrastructuur

Normaal zouden we hier stuurboord uit moeten en via de schutsluis

Met het water komt er ook veel rommel naar beneden

Normaal tonen beide doorgangen dubbel-rood, vandaag toont de rechter groen

Het voordeel van AIS, je kunt om de hoek kijken en dus voorbereiden op Stuurboord-Stuurboord met een betonningsschip van RWS

Een kraan uit vervlogen tijden

Zwammen op een boom

Zomaar een bospad

Ik heb geen verstand van paddenstoelen, maar ik zou de linker een splijtzwam noemen

14 Jul 2021: Rheden - Wandeldag

Vandaag hebben we een wandeldag ingepland naar de Posbank, een bekend punt van het nat. park de Veluwezoom.

Over smalle bospaadjes lopen we in een uur naar het op ca 90m hoogte gelegen punt. Na hier een wat gedronken en gegeten te hebben, dalen we weer af richting Rheden.
We komen uit bij het lokale pannekoeken restaurant en besluiten van de gelegenheid gebruik te maken om er één te nuttigen.

We lopen terug via het dorp, wat niet echt een kern lijkt te hebben en rond half zes zijn we weer terug op de boot.

Weer: Bewolkt, aangenaam, af en toe een paar spatjes

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WSV de Engel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Bij dit soort vergezichten waan je je eerder in Duitsland dan in Nederland

Is dit de Eiffel of gewoon de Veluwe

Onze plek bij WSV de Engel in Rheden

15 Jul 2021: Rheden - Zutphen

Tegen een uur gooien we de lijnen los en zetten we koers richting de rivier.
De AIS toont geen scheepvaart dus we draaien rustig de rivier op, of eigenlijk af. En die stroomt behoolijk, want met  amper 1600rpm maken we al snel 15kmh.
Bij de eerste bocht toont de AIS een opvarend schip in de binnenbocht, dus maken we alvast aanstalten om over te lopen naar de bakboord wal om stuurboord-stuurboord te passeren. Twee voor ons varende jachten lijken echter niet te begrijpen wat zo'n blauw bord betekent en dat grote schepen altijd de binnenbocht pakken, want we zien ze op het laatste moment uitwijken.


En zo zakken we rustig de rivier af. Op de oever zien we een boer zijn vee bijeendrijven teneinde het af te voeren. Geen overbodige luxe, want het water staat al vrij hoog en er komt nog een golf uit Duitsland aan.
Een werkschip is bezig om de rommel uit het water te halen, halve bomen liggen er op het dek. Daar wil je niet tegenaan varen!

Als we Zutphen naderen zien we op de peilschaal van de brug, dat de doorvaarthoogte rond de 4m80 is. Voor de zekerheid leggen we de mast maar even plat, want onze doorvaarthoogte is 4m70 en ik wil geen antenne verspelen.

Na de brug draai ik de boot en met flink wat vermogen sturen we tegen de stroom in de haven in. Deze is inderdaad vrij nieuw en nog niet druk. Een goede plek is dan ook snel gevonden.
Als we ons via de aan-uit app hebben gemeld en een kop soep hebben genuttigd, lopen we richting het oude centrum.

Hier treffen we een rijke historie aan in de vorm van oude panden en delen van de stadsmuur, een stadspoort en een grote kerk.

Aangezien we al een kop soep op hebben, besluiten we om de avondmaaltijd te beperken tot een frietje en dat smaakt prima. De zaak heeft dan ook de prijs voor het beste cafetaria van Gelderland gewonnen.

We lopen terug naar de boot en spenderen de avond aan het schrijven van dit verslag, lezen en het nieuws volgen.

Morgen gaan we voor het weekend richting huis ivm familiaire verplichtingen.

Weer: Bewolkt en regenachtig

2.4 Vaaruren / 30.0 km    Overnachting: Noorderhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


De ingang van het niet meer gebruikte Apeldoorns kanaal bi Dieren

Dit is opgevist uit de IJssel, waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland

Fraaie oud panden in het centrum

De poort naar wat we nu een verzorgingstehuis zouden noemen

Een van de restanten van de stadsmuur, met toren

De Berkelpoort, een waterpoort over de Berkel

Berkelpoort

16 Jul 2021: Naar huis - Tussendoor naar huis en een vaarverbod

Ivm familiaire verplichtingen gaan we met de trein naar huis en laten de boot achter.

Als we thuiskomen krijgen krijgen we bericht dat Rijkswaterstaat een vaarverbod heeft ingesteld voor alle grote rivieren. Dit als gevolg van de hoge afvoer van Maas en Rijn en de hoeveelheid troep die er naar beneden komt.
Het ziet er naar uit, dat het een lang weekend gaat worden.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Noorderhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

17 Jul 2021: Thuis

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

18 Jul 2021: Thuis

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

19 Jul 2021: Thuis - Nog steeds een vaarverbod

Het vaarverbod is nog steeds van kracht, dus blijven we thuis.

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen


Geen idee wat het is, maar het wat ook mee bedoeld als experiment macro met de telefoon

Met ons virtuele kapmes banen we ons een weg langs de rivier

20 Jul 2021: Thuis - Het vaarverbod wordt opgeheven

In de loop van de middag komt het bericht binnen dat Rijkswaterstaat de Rijn en zijn vertakkingen weer heeft vrijgegeven. En dat is goed nieuws.

Het is echter al te laat om nog naar Zutphen te gaan, dus we besluiten de volgende dag te gaan.


Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

21 Jul 2021: Op weg naar de boot - We mogen weer

Van varen komt toch niks meer, dus we doen thuis de nodige dingen en stappen rond 19:00 in de trein richting Zutphen. Na een rit van krap anderhalf uur stappen we rond 20:45 weer aan boord.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Noorderhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Avondstemming op de IJssel

Avondstemming over de museumhaven van Zutphen

De zon werpt haar laatste licht over de IJssel

22 Jul 2021: Zutphen - Groot alarm . . . tot twee keer toe

We hebben net het ontbijt op als we de brandweer horen aankomen dus kijkt Rob even op de 112 meldingen app.
Groot alarm! Waterongeval pleziervaart bij de IJsselbrug. Meer brandweer en ambu arriveert en net als we even naar de rivier willen lopen, komt er een Duitse motorboot onder begeleiding van de waterpolitie de haven ingevaren.
Boot bleek te hoog voor de brug en was klem komen te zitten, maar gelukkig is alles goed afgelopen.
Maar de boot had wel behoorlijke schade. 


's Middags moeten er boodschappen worden gedaan, dus gaan we op weg naar de Spar. Die blijkt echter een dermate beperkt assortiment te hebben dat we het daar niet mee gaan redden. Dus leggen we alles netjes terug en lopen naar de AH XL. Hier vinden we alles wat we nodg hebben.

We zijn maar net terug als we weer de brandweer horen en een heleboel mensen op de balkons zien staan. Wijzend naar ... de brug. De 112 app raadplegen hoeft niet eens, want in no time staan er iets van 6 verschillende voertuigen van de brandweer bij de haven. Als we even later richting de rivier lopen wordt het duidelijk. Een binnenschip was te hoog en heeft de halve opbouw er af geschoven waarbij ook de auto in het water terecht is gekomen.

We nuttigen een zeer smakelijke pizza bij een biologische pizzeria en die smaakte ons prima.
We lopen nog even door de stad en langs de rivier en zien daar het schip liggen van vanmiddag. Aanzienlijke schade en politie en Rijkswaterstaat zijn nog druk bezig met onderzoek.


Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Noorderhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Groot alarm, de ene brug bleek lager dan de andere hoog was

Brandweer in actie

Ons plekje in Zutphen

Onze plek in Zutphen

Hoog water op de IJssel

Brandweer op het water

Op het bankje zitten aan de Vispoort haven is er even niet bij

De kerktoren van Zutphen

Opkomende maan boven Zutphen

23 Jul 2021: Zutphen - Toch nog een dag Zutphen

We willen eerst naar de tentoonstelling van de World Press Photo in de kerk en dan richting Hattem.
Het bezoek duurt echter langer dan gepland en aangezien we (automatisch) toch al betaald hebben voor de komende nacht, besluiten we nog één nacht in Zutphen te blijven.

Weer: Aanvankelijk bewolkt, later zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Noorderhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Tentoostelling van de World Press Photo in Zutphen

Helaas, het wandelpad is ondergelopen

24 Jul 2021: Zutphen - Hattem - We varen weer

Het is over eenen als we de trossen los gooien en koers zetten naar de IJssel.
Aanvankelijk merken we weinig van de stroom, maar eenmaal buiten de betonning zet de stroom ons vanzelf in de goede richting.
We hebben geen haast, dus we doen het rustig aan. Met 1600rpm en stroom mee maken we zo'n 14-15 kmh.
Met zo'n snelheid zijn we rond 16:45 in Hattem, ons doel voor vandaag.


De hoge waterstand (ca 2m hoger dan normaal) resulteert in ondergelopen uiterwaarden en bij een van de veerponten moeten de auto's zelfs door het water rijden om bij de pont te komen.

Onderweg komt er een vrachtschip naar boven en op de AIS lijkt hij de SB wal te willen nemen. Voor de zekerheid roept Rob hem nog even op en inderdaad.
Als we elkaar in het zicht hebben vraagt hij via de marifoon waarom we Stille Wille heten en geen Stille Willie.
Rob heeft toen toegelicht, dat Stille Wille Fries is voor binnenpret, maar dat we vaak toeterende vrachtwagens tegenkomen die denken dat we Stille Willie heten.
Toch leuk, dat een beroepsschip naar de achtergrond van je scheepsnaam vraagt.

Om 16:50 varen we de haven binnen en nemen we via de marifoon contact op met de havenmeester voor een ligplaats. Het is niet helemaal duidelijk wat ze bedoelt, maar we vinden een plek naast een ouder paar met een (naar later blijkt) tot motorboot 'omgebouwde' zeilboot.

Morgen (zo) zijn hier alle winkels dicht, dus we besluiten om nog snel boodschappen te doen. Kruidvat halen we net en bij Albert Heijn slaan we voor de komende dagen in.

Weer: Bewolkt, af en toe een beetje zon, aangenaam briesje

4.0 Vaaruren / 50.0 km    Overnachting: IJsseldelta Marina

Klik op de foto om deze groter te tonen


Het waterfront van Deventer

Tegenligger op de IJssel

Een ooievaar op een Rechter oever baken

Vanwege de hoge waterstand, moet ook het vee het hogerop zoeken

Autos moeten door het water rijden om de pont op te kunnen

Oud veldspoor materieel

25 Jul 2021: Hattem - Wandeldag

We besluiten om nog een dag in Hattem te blijven en de omgeving te voet te herkennen. Van de havenmeester krijgen we de tip om een van de twee zg "klompenpaden" rond Hattem te lopen.
Nu hebben we daar een app voor, dus na de route geladen te hebben aan we op pad.
Het alternatief langs de IJssel is afgesloten ivm hoogwater, dus dat gaat niet door. De route voert in de eerste instantie langs het niet meer in gebruik zijnde Apeldoorns kanaal, langs ondergelopen uiterwaarden en langs een golfbaan waar nu watergolf gespeeld wordt.


Aangezien de route deels door de bebouwde kom loopt, besluiten we dat stuk over te slaan en lopen een doorsteek naar het centrum. Hier nemen we nog even een lekker ijsje en lopen vervolgens terug naar de boot.
We zijn net op tijd, want we zijn maar net aan boord of het begint écht te regenen. Goed dat we niet de hele route hebben gelopen.

Weer: Bewolkt, zwoel met af en toe een paar druppels en een paar klappen

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: IJsseldelta Marina

Klik op de foto om deze groter te tonen


Ondergelopen uiterwaarden bij Hattem

Het grotendeels dichtgeslibde Apeldoorns Kanaal

Plantengroei aan de sluisdeur

Een van de weinige operationele sluizen van het Apeldoorns kanaal

De lokale golfbaan, vandaag spelen we watergolf

Ondergelopen uiterwaarden als waterberging rond Hattem

Kikkers in concert

De stadspoort van Hattem

Onze plek in Hattem

De ondergaande zon werpt haar licht op een fraaie wolkenformatie

De molen aan de rand van de oorspronkelijke stad

Molen op de stadswal

Gerestaureerd of nieuwbouw in oude stijl, wie het weet mag het zeggen

Fraai gerestaureerde delen van de voormalige stadsmuur

Een van de resterende stadstpoorten

Kikkers in concert

Het dorpsplein van Hattem

Fraaie doorkijkjes met leuke panden

De stadspoort van Hattem

26 Jul 2021: Hattem - Dalfsen - Naar de Overijsselse Vecht

Nadat we de watertank gevuld hebben, gooien we rond de klok van twaalf de lijnen los en zetten koers richting de rivier. We hebben niet zo'n groot traject voor de boeg, dus we doen het rustig aan. 
Met de Deutz op 1500rpm zakken we met ca 15kmh de IJssel af richting Zwolle. Het is lekker rustig, slechts één vrachtschip komt ons tegemoet en die houdt gewoon zijn stuurboord wal.


Als ik me bij de Spooldersluis meld, krijg ik te horen dat ik achter het vrachtschip aan direct in kan varen. Zo gezegd zo gedaan, en even later liggen we achter dat schip in de kolk.

Nadat we ruim anderhalve meter zijn gezakt, gaan de deuren weer open en vaart het vrachtschip rustig naar buiten met ons er achteraan.

Bij een van de havenkommen wordt het even improviseren, want er willen twee vrachtschepen tegelijk de zelfde havenkom in.

Als dit is opgelost kunnen we weer verder en een krap halfuur later draaien we de Overijsselse Vecht op.

Dit stuk hebben we 10 jaar geleden ook gedaan, maar we kunnen ons er weinig van herinneren, behalve dat het toen pijpenstelen regende. 

Na een uurtje zien we de sluis van Vechterweerd. Nu wordt er voor deze sluis gewaarschuwd voor de beperkte drempeldiepte, maar de sluiswachter laat weten dat het me onze diepgang op dit moment geen probleem is.
En inderdaad, met nog ruim 60cm onder de kiel varen we naar binnen en maken ons vast.

De sluis wordt nog helemaal met de hand bediend en alles gaat op een rustig tempo, hier moet je geen haast hebben. (maar dat moet je sowieso niet). We krijgen de nodige informatie uitgereikt en even later gaan we weer verder.

Als we de havenmeester van Dalfsen bellen voor een ligplaats, krijgen we te horen dat de haven vol is. Maar, als we genoegen nemen met de watersteiger kunnen we daar liggen en kijken we morgen verder.
Zo gezegd, zo gedaan en het blijkt helemaal geen verkeerd plekje te zijn.



Weer: Zonnig en aangenaam, fris windje

3.2 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dalfsen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Ons plekje in Hattem

De haven van Hattem

De monding van de Vechts in het Zwarte Water

Een groep ganzen geniet van het zonnetje

De overijsselse Vecht

Schutten in de sluis van Vechterweerd

Schutten in de sluis van Vechterweerd

Tijdelijke plek aan de watersteiger in Dalfsen

Stellingmolen in Dalfsen

De jachthaven van Dalfsen

27 Jul 2021: Dalfsen - Wandeldag

We besluiten vandaag te gaan wandelen.

We hebben een wat trage start en besluiten onszelf te trakteren om een ontbijt bij de lokale bakker.
Hier genieten we van een 'goede start', met vers brood, croissant, koffie, jus etc. De lunch kunnen we vandaag dus wel overslaan.

Op de kaart stippelen we een route uit en rond half twee gaan we op pad. De paden lopen door landerijen, ver weg van de doorgaande wegen. Als je de bergen er bij fantaseert, wanen we ons in de Alpen.

Met behulp van de app lopen we richting het pontje om via de andere kant terug te lopen.

Onderweg raken we in gesprek met aan ons tegemoet komend stel waarvan de man een app heeft met echte topografische kaarten. Rob besluit ter plekke deze ook te installeren en na het betalen van € 4.-- heeft Rob ook die app.

Het pontje blijkt een volledige geautomatiseerd, elektrisch geval te zijn en samen met een paar fietsers staan we even later aan de overkant.

We hadden de donkere wolken al gezien, dus we waren voorbereid en dat was maar goed ook, want even later komt het water met bakken naar beneden en klinken er regelmatig donderslagen. Onder een paar forse bomen vinden we enige dekking tegen het hemelwater, maar de regenjacken moeten wel aan.
Na ongeveer 20 minuten wordt het beter en regent het onder de bomen harder dan in het open veld, dus tijd om verder te gaan. 15 minuten laten lopen we weer in het zonnetje.

Rond vier uur zijn we weer aan boord, na een enerverende wandeling van ruim twee en half uur.

Nadat we een kop thee hebben genomen, gaan we op pad naar de lokale Jumbo om voor een paar dagen in te slaan. Als diner nemen we een 4-Kazen piza die we zelf opleuken met serranoham en sla.

Weer: Aangenaam, maar tijdens de wandeling erg nat ...

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dalfsen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Fraaie wandepaden in de omgeving van Dalfsen

Donkere wolken pakken zich samen, dit voorspelt niet veel goeds

Even later draaien ze de kraan open, onder een paar bomen vinden we enige beschutting; maar het betekent wel het einde van de Nikon

28 Jul 2021: Dalfsen - Wandeldag

Rond het middaguur stappen we op de trein naar Ommen. Hier vandaan lopen we richting de Lemeler Esch, een camping bij de Lemeler Berg waar Boukje in de jaren 90 met de kinderen gekampeerd heeft.

De route loopt door de bossen met hier en daar open plekken waar de hei begint te bloeien. Boven op een uitzichttoren kunnen we tientallen kilometers om ons heen kijken.
Na deze korte onderbreken lopen we verder door het bos en komen bij een monument van Kamp Erika.
Hier werden in de jaren 30 de zg Sterkampen van de theosofische beweging van Krishnamurt gehouden, eind 1940 werd het echter door de Duitse bezetter ingericht als strafkamp.

We lopen verder naar de Lemeler Esch waar we onze inwendige mens versterken met koffie en taart. Ons plan is om met de bus terug te gaan naar Dalfsen, maar de bus komt niet. Op de app van de vervoerder zien we dat de bus al weg is, en dus te vroeg was. Rob probeert de maatschappij te bellen, maar wordt in de wacht gezet.
Maar dan ineens komt er toch een bus aangereden, en zowaar de goede.

We zijn de enige passagiers en de chauffeur vertelt het nodige over de omgeving. Onderweg passeren we een gaspomp station waarbij de man laat vallen dat het terrein zwaar beveiligd is en dat het (russische) gas op druk wordt gebracht met compressoren die worden aangedreven door CF6 gasturbines.
Een buschauffeur die het type van een gasturbine noemt . . . Het kwartje valt niet direct, maar als Rob Schiphol laat vallen in relatie tot de beveiliging, laat de man vallen dat hij als captain op de B747 voor de KLM heeft gevlogen. Er ontwikkelt zich een leuk gesprek waarbij Rob er achter komt dat er een paar gezamelijke vrienden/collega's zijn en hij in de klas heeft gezeten bij de duikvriend van Rob die hem destijds voor het huis in Leiderdorp heeft getipt.

Vlak bij de haven zet hij ons af en scheiden onze wegen. Nadat we ons hebben omgekleed eten we bij één van de restaurants bij de haven en lopen na afloop nog een klein rondje.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dalfsen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Fraaie natuur rond de Lemeler berg

Uitzicht vanaf de uitkijktoren

Midden in de bossen treffen we een gedenksteen aan van kamp Erika

Fraaie wolken trekken zich samen

De ondergaande zon werpt haar laatste stralen over het land

29 Jul 2021: Dalfsen - Een dagje rustig aan

De twee lange wandeldagen doen hun invloed op onze beenspieren gelden, dus we komen wat langzaam op gang.

We bestuderen de kaart en de weersverwachting en besluiten om nog een dag in Dalfsen te blijven, waarbij we het rustig aan doen en morgen richting Friesland te gaan ipv de aanvankelijk geplande tocht door Drenthe.

We doen alleen een paar boodschappen en Rob bezoekt de Praxis voor een paar kleerhaakjes.

Na het eten, een kip-wok schotel, maken we nog een leuke wandeling over de Vechtdijk en door de uiterwaarden en terug via het stadje.

Na de gebruikelijke kop thee gaan we tegen elf uur naar bed.

Weer: Wisselend bewolkt met een stevige bries

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dalfsen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Avondrood, mooi weer op de boot

30 Jul 2021: Dalfsen - Zwartsluis - Op naar Friesland

Na overleg met de sluiswachter, gooien we om 12:45 de trossen los en zetten koers richting de sluis.
Een half uur later komen we daar aan; de deuren staan al open, dus we kunnen direct invaren.

Met een gangetje van 9kmh zakken we de Vecht af en rond 14:00 draaien we het Zwarte Water op.

We nemen de planning even door voor de komende dagen:
We hebben alleen nog voor vandaag eten, het weekend staat voor de deur en dus is zondag waarschijnlijk alles dicht. En dan is het niet zo handig om in de middle of nowhere te liggen.
Dus besluiten we het traject voor vandaag te beperken tot Zwartsluis, daar morgen boodschappen te doen en dan verder.

Rond 16:00 komen we aan in Zwartsluis en na telefonisch overleg met de havenmeester krijgen we een plek toegewezen aan de meldsteiger. Een prima plek aan de rand met vrij uitzicht.

Na het aansluiten van de walstroom gaan we nog even het dorpje in en drinken een Latte bij het lokale café. Als we teruglopen, zien we een bord 'Turfroute' staan. Nieuwsgierig als we zijn, volgen we het bord. Het blijkt een korte wandeling te zijn over een eiland met een tiental informatieborden over het verleden van dit dorp.
Hier bleek in vroeger tijden al een levendige handel gevoerd te worden in oa turf en schelpen. Gezien de waterhuishouding in deze streek, werden er al vroeg sluizen gebouwd. De belangrijkste sluis verwerkte in de toptijd van die periode ca 80-100 schepen per dag.

We zijn net op tijd terug als het weer begint te regenen.

Weer: Bewolkt, aangenaam, af en toe een fris windje

2.8 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: Recreatiecentrum Zwartsluis

Klik op de foto om deze groter te tonen


Afschutten richting het Zwarte Water

Op een eilandje in Zwartsluis heeft men de Turfroute uitgezet, waar je een goed beeld krijgt van de geschiedenis van deze regio

Het Turfmuseum in Zwartsluis

Vaar- en vistuig uit vroeger tijden

Unique Ship, inderdaad en nee, hij vaart niet achteruit

31 Jul 2021: Zwartsluis

Als we wakker worden, waait het behoorlijk en het nodigt niet uit om te gaan varen. Dus we besluiten er nog een nacht aan te plakken, mits we op de zelfde plek mogen blijven liggen. En dat mag.


Omdat in deze buurt alle winkels op zondag dicht zijn, doen we eerst boodschappen voor de komende dagen.
Bij de bakker halen we vers brood, bij de visboer zalm en bij de COOP supermarkt de rest.

We besluiten naar Genemuiden te gaan lopen, een wandeling over de dijk en dan met de pont naar de overkant. Genemuiden valt een beetje tegen, we hadden meer oude panden verwacht. Bij het lezen van een paar info panelen leren we, dat eind 19e eeuw een groot deel van het dorp is afgebrand. Dat verklaart veel.
We versterken de inwendige mens bij een lokaal tentje en lopen vervolgens terug richting Zwartsluis.
Heen liepen we door het gras en dat was best wel vermoeiend, dus nemen we nu gewoon het fiets/wandelpad.

Het avondeten van vandaag is een kliekje van de vorige dag: Spaghetti Bolognaise op z'n Robs. 
Met wat we in Genemuiden hadden gegeten en een bak sla meer dan voldoende voor vandaag.

Morgen verder richting het noorden . . .

Weer: Bewolkt, af en toe een paar spetters, flinke bries

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Recreatiecentrum Zwartsluis

Klik op de foto om deze groter te tonen


De veerpont van Genemuiden

01 Aug 2021: Zwartsluis - Dagje Giethoorn

's Morgens is het weer drie keer niks: Wind, regen, onweer .. het lokt allemaal niet uit.
Tegen twaalven lopen de eersten al binnen en even later worden er al boten weggestuurd, want de haven is vol.

Iedereen lijkt dus vroeg een plek te zoeken. Als we nu nog gaan varen, lopen we dus het risico dat we ook tegen volle havens aanlopen. Daar hebben we geen zin in, dus we besluiten om nog een nacht in Zwartsluis te blijven.

Het ziet er naar uit dat het wat opklaart en we besluiten om met de bus naar Giethoorn te gaan.

Weer: Aanvankelijk veel regen, later aangenamer

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Recreatiecentrum Zwartsluis

Klik op de foto om deze groter te tonen


Giethoorn

Een van de weinige momenten dat er geen kleine bootjes in beeld zijn

Veel water en fraaie panden in Giethoorn

02 Aug 2021: Zwartsluis - Meppel - Change of plans

Even na 12 uur gooien we de lijnen los en zetten koers richting het Meppeler Diep.
Na een krap half uurtje komen we bij de eerste sluis, die op dat moment juist middagpauze houdt.
En we zijn niet de enige . . .
Er liggen naar schatting zo'n 20 schepen te wachten en een korte blik op de afmetingen van de kolk, schatten we dat het minstens twee en half uur gaat duren eer wij er door kunnen. En dan komen we dus laat in Ossenzijl aan met een grote kans dat alles vol ligt.
Tijd voor een alternatief . . . .
Een blik op de overzichtskaart (waar zouden we zijn zonder papieren kaart?) doet ons besluiten om het plan aan te passen en via de Drentse Hoofdvaart richting Assen en Groningen te varen en vervolgens via het Lauwersmeer en Friesland terug.
Alleen hebben we geen waterkaarten bij ons voor dat gebied dus we besluiten een tussenstop te maken in Meppel en bij de lokale ANWB waterkaarten aan te schaffen.

Bij het (achteruit) invaren van de box, blijft de lijn echter klem zitten achter een grote splinter en die is niet los te krijgen. Juist als ik de lijn door wil snijden, biedt de buurman aan even met z'n rubber bootje naar de paal te varen en de lijn los te maken. Zo gezegd zo gedaan en even later liggen we op onze plek.
Kijkend naar de tijd en de proviand voorraad besluiten we om in Meppel te blijven en de proviand aan te vullen.
We maken eerst een wandeling door het centrum en komen tot de ontdekking dat Meppel een historische binnenstad heeft met veel oude gebouwen, kades en een levendige terrascultuur.
We nuttigen een broodje op één van de terrassen en doen vervolgens inkopen bij de Jumbo.

Door het late broodje hebben we niet echt veel honger meer, dus het diner wordt beperkt tot soep met toast met franse kaas.

Weer: Zonnig, enigszins bewolkt, aangenaam

2.3 Vaaruren / 11.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Meppel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Onze plek in Zwartsluis

Onze plek in Meppel

Meppel heeft nog veel groen

Een grotendeels opnieuw opgebouwde molen

In het centrum van Meppel vind je nog veel grachten en oude bruggen

De kerk in het centrum

Een oude sluis in het centrum

De voorlopers van posters, billboards en aanverwante reclameuitingen

Historische panden in het centrum van Meppel

Een van de oude bruggen van Meppel

03 Aug 2021: Meppel - Dieverbrug

Alle bruggen en sluizen hebben hier middagpauze van 12:00 - 13:00, dus voor die tijd vertrekken heeft niet zoveel zin. Dus gooien we om tien voor één de lijnen los en stomen op richting de eerste brug.

Deze wordt vlot geopend en even later stomen we op naar de volgende brug. Helaas, moeten we hier 20min wachten, want deze wordt alleen op de hele en halve uren bediend.
Enfin, ook dat is de overleven en 25min later kunnen we verder naar de volgende barriére: De spoorbrug ..
Rob belt ProRail en krijgt te horen dat de brug over 10min open zal gaan, toch zo'n 5min voor schema.
En inderdaad, als 10min later de IC uit Leeuwarden over de brug is, beginnen de bellen te rinkelen en draait de brug open.
Hierna gaat het redelijk vlot, bruggen en sluizen worden vlot bediend. Sluizen is wel passen en meten, want we zijn met drie schepen en het vergt wat pas en meet werk om ons er alle drie in te krijgen zonder schade te maken.
Maar goed, tegen vijven naderen we Dieverbrug, de geplande overnachting voor vandaag. Verder kan sowieso niet, want om vijf uur stoppen de bruggen en sluizen en na al dat gedoe in die krappe sluizen hebben we het ook wel een beetje gehad. Mede hierdoor realiseren we ons, dat het varen op de grote rivieren toch écht onze voorkeur heeft: Ruimte en geen gedoe met sluizen, en als je een keer een sluis hebt, is die groot!

In de passantenhaven is plek zat. Aanvankelijk parkeren we neus-in, maar de steiger blijkt toch korter te zijn dan we dachten, dus draaien we de boot om en parkeren achteruit in.

Nadat we ons via de app hebben aangemeld, drinken we een kop koffie en maken nog een korte wandeling.
Bij terugkomst storten we ons op het bereiden van de avondmaaltijd.

Weer: Wisselend bewolkt, droog en aangenaam

3.2 Vaaruren / 20.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dieverbrug

Klik op de foto om deze groter te tonen


Kennelijk is er water genoeg, want de overloop staat open

De overloop van het hogere pand

04 Aug 2021: Dieverbrug - Schoon schip en een prachtige wandeling

De omgeving nodigt uit om te wandelen, dus we hadden gisteren al besloten om vandaag in Dieverbrug te blijven om te gaan wandelen en schoon schip te maken.


Na het ontbijt beginnen we met het eerste. Terwijl Boukje met de stofzuiger door het interieur gaat, gaat Rob met slang en borstel de buitenkant te lijf.
Na een uurtje hard werken ziet ze er binnen en buiten weer schoon uit en is het tijd om te douchen.

In de loop van de middag stappen we op de bus naar Dwingelo en stappen uit bij het Nat. Park Dwingeler veld. Na een kort stukje door het bos komen we op een prachtig heideveld met mooie paden, waterpoelen en fraaie vergezichten.
Bij de schaapskooi aangekomen zijn we nog juist getuige van het scheren van één van de schapen en even later zien we de kudde aankomen. Op zich een leuk gezicht, waarin ook een duidelijke hyrarchie heerst.

Als we verder lopen, passeren we een paar grasheuvels uit de Bronstijd (2000-750 voor Chr), dit gebied heeft een geschiedenis die duizenden jaren terug gaat.

Even verderop komen we bij de Radio Telescoop Dwingelo, een schotelvormige antenne met een diameter van 24m. Eind jaren 50 gebouwd om radiogolven uit het heelal op te vangen en daarmee meer van het heelal te weten te komen. Met deze radiotelescoop worden twee sterrenstelsels buiten het melkwegstelsel ontdekt die op ca 6 Miljoen lichtjaar afstand staan. De krijgen de namen Dwingelo 1 en Dwingelo 2.
De telescoop is sinds eind 90er jaren niet meer in gebruik. Hij is tot Nationaal Monument verklaard en wordt door een groep vrijwilligers in opties goede staat gehouden.

We lopen verder door de bossen en komen bij het geplande Pannekoekenhuis 'de Bospub'. In dit zeer fraai gesitueerde restaurant doen wij ons tegoed aan een smakelijke pannekoek.

Na de koffie lopen we richting Dwingelo, een wandeling van ca 35min en stappen aldaar op de bus richting Dieverbrug.

Het was een prachtige dag met een prachtige wandeling door een mooi stukje Nederland.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Dieverbrug

Klik op de foto om deze groter te tonen


Het Dwingeler Veld blijkt een heel fraai natuurgebied

De schaapskudde komt terug

Dit zal de grote leider wel zijn, want hij had een bel om

Hij eet gewoon brandnetels

Een van de ca 3500 jaar oude grafheuvels

Zeldzaam in Nederland, Dopheide

Waterpoelen op het Dwingelose veld

De voormalige radiotelescoop van Dwingelo

Een indrukwekkende schotel met een diameter van 24meter

Het spel van de zonnestralen door het bladerdak

Pannekoeken bij de BosPub

Moeder en kind

05 Aug 2021: Dieverbrug - Assen - Bruggen en sluizen

We willen proberen om voor 12:00 door de eerste twee sluizen te komen. Helaas gooit de techniek roet in het eten, want het afkoppelen van de elektra via AanUit werkt niet. Uiteindelijk vinden we een telefoonnummer van het bedrijf en daar is iemand die ons op afstand afkoppelt.
Hierdoor zijn we ca 20min later dan gepland, dus halen we de tweede sluis niet voor 12:00

Maar goed, de eerste sluis en brug lukt wel dus nemen we na de eerste brug even de tijd om de watertank bij te vullen bij de benzinepomp.

Vervolgens zetten we koers naar de volgende sluis waar we moeten wachten op de tweede schutting.
En zo passeren we vandaag drie sluizen en een tiental bruggen, die overigens wel allemaal vlot worden bediend.

Echt fraai is het varen hier niet, het is een vrij saai en recht kanaal met veel lawaai van het (landbouw) verkeer.

We zijn net op tijd voor de laatste brug om de passantenhaven van Assen in te kunnen varen.
Hier brult de brugwater ons iets toe van Noordkant, aansluiten en nog wat . . . 
Aanvankelijk denk ik 'waar gaat dit naar toe', maar dan zien we toch meerdere schepen liggen. We sluiten aan, maar al snel komt iemand van een andere boot naar ons toe met de mededeling dat we om moeten draaien zodat we igv calamiteiten gelijk de goede kant op kunnen. OK, dat was dus dat onverstaanbare 'nogwat', wat de brugwachter ons toeschreeuwde.

Even later staat de havenmeester al bij ons en krijgen we de nodige (touristische) informatie over de buurt en de haven en kunnen we gelijk afrekenen.

We overleggen met elkaar hoe we verder gaan: Via het Noorden of via de zg Turfroute. Een bezoek aan één van de eilanden zit er niet meer in, het kanaal van Groningen naar Lemmer is ook recht toe recht aan, dus we besluiten voor de Turfroute.

Als we langs de kade richting het centrum lopen, zegt iemand ineens tegen ons: Ik ken jullie, uit Linschoten.
Blijkt het één van de medewerkers van de lokale supermarkt te zijn die hier ook met hun boot liggen.

Na een kort praatje lopen we verder door het centrum, waar niet alleen de nodige fraaie gebouwen behouden zijn gebleven, maar ook een levendige terrascultuur heerst.
Dit is wel erg uitnodigend en kijkend naar de planning en proviand voorraad voor de komende dagen, besluiten we onze honger te stillen bij één van de pizzeria's. Een klein, knus tentje waar we lekker buiten kunnen zitten.
Helaas gooit een forse regenbui roet in het eten, dus moeten we voor de laatste happen toch nog naar binnen.

Na op de boot een kop thee te hebben gedronken, maken we nog een korte wandeling en gaan rond 23:00 naar bed.


Weer: Aangenaam

3.5 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Assen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Op naar de volgende sluis

Het voormalige station van Hijkersmilde aan de tramlijn langs het kanaal

Zelfs de lantarenpalen zijn in de oude stijl gehoude, maar de gaspit is vervangen door LED

Het centrum van Assen

Een oude waterpomp

In het centrum van Assen vind je veel prachtig gerestaureerde oude panden

Ik bid niet voor brune bonen - Bartje

Fraaie wolken vormen zich boven Assen

06 Aug 2021: Assen - Appelscha - Weg uit Assen

Als we opstaan valt direct het brullende geluid van motoren (de twee wielers dus) op. Niet alleen op de wegen rondom de haven, maar ook op de achtergrond.
Nu ligt in de buurt het TT circuit, maar de TT is al geweest. Een snelle zoekactie leert dat er deze dagen een motor event op het circuit is. En hoewel sommigen enthousiast worden van dit soort herrie, is dit niet aan ons besteed.


We willen vandaag richting Appelscha/Oosterwolde en met de vele bruggen en de pauze sluiten vergt dat enige planning. Als we de havenmeester bellen voor openingen, horen we dat we alleen op de hele uren geopend wordt en we dus kunnen kiezen tussen 11:00 en 13:00.
11:00? Dat is over amper een kwartier! Wachten tot 13:00 is geen optie, dus dan maar niet onder de douche en in de 2e versnelling maken we de boot vaarklaar.
De lichten geven al rood-groen als we om 2 minuten voor 11 de motor starten en richting de eerste brug varen.

Eenmaal op de Drentse Hoofdvaart kan er een tandje bij en passeren we vlot de eerste bruggen. Om kwart over twaalf lopen we, als verwacht, vast agv de lunchpauze. Bolders of ringen zijn er niet, dus slaan we maar een paar pennen in de grond en wachten rustig tot één uur.

Even voor een uur stopt er een auto, het blijkt de brugwachter te zijn. In de stromende regen vraagt ze of we door de brug willen. Het antwoord is uiteraard ja, dus we kunnen weer verder. Even later draaien we de Compagnonsvaart op richting Appelscha.

Over deze vaart liggen een paar draaibruggen die je zelf moet bedienen, dus bij de eerste maken we aanstalten om vast te maken, één van ons zal dan afstappen, de brug openen en sluiten en vervolgens weer opstappen.
Echter, de lokale boer komt al aangelopen en doet dit voor ons.

De volgende brug staat al voor ons open, dankzij een groepje jongelui die heel demonstratief een hengel met een klompje uithangt. Dit is gebruikelijk hier en scheelt ons een hoop gedoe.

Bij de laatste sluis voor Appelscha moeten we besluiten of de nog door gaan naar Oosterwolde of hier blijven. We hadden eerder gehoord dat het vol was, maar volgens de sluiswachter is er nog wel plek. Daarbij is het nog maar de vraag of we, gezien de tijd, Oosterwolde nog wel zullen halen. Als we dan een mooi plekje aan de passantensteiger zien, is de keuze snel gemaakt.

We liggen net als er een enorme stortbui met hagel en onweer losbarst, net op tijd.

Na de bui maken we een nog een wandeling door de omgeving, doen we boodschappen bij de lokale Poeisz en beginnen aan de avondmaaltijd.

Weer: Bewolkt, aangename temp, een flinke stortbui

3.3 Vaaruren / 18.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Appelscha

Klik op de foto om deze groter te tonen


Lastige sluizen, want het water staat tot aan de rand en loopt over de deur heen

In de avond en nacht wordt de zaak doorgespoeld

De wierpot na twee dagen door het kroos gevaren te zijn

Het warme licht van de namiddagzon schijnt over Appelscha

07 Aug 2021: Appelscha - Te voet naar het Friese Woud

Vandaag geplande wandeldag.
De eerste kilometer lopen we door Appelscha, maar dan lopen we de bossen in.

Al snel heb je geen noot meer van de bewoonde wereld en lopen we over prachtig paden door de bossen. De zon en het bladerdak zorgen voor fraaie lichtval.
Halverwege moeten de regenpakken aan want er komt een stortbui naar beneden. Als die een beetje is uitgedruppeld, lopen we verder.
We houden tussenstop bij het infocentrum van Staats Bosbeheer en genieten van een Latte en een stuk Pecan-Caramel taart.
Bij terugkomst in Appelscha nemen we als beloning een lekke ijsje een lopen we het laatste stuk naar de boot.
We hebben totaal ruim 11 kilometer gelopen en hebben het als een prachtige wandeling ervaren.

Tegen half acht doemen er weer donkere wolken op, reden om de tent weer dicht te maken.
Net op tijd, want even later vallen de eerste druppels.




Weer: Bewolkt, af en toe zon maar ook fikse buien, aangename temp

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Appelscha

Klik op de foto om deze groter te tonen


Voormalig meetpunt van het landelijk driehoeksmeting stelsel

Het Openluchttheater, de plek waar Domela Nieuwenhuis eind negentiende eeuw de arbeiders toesprak over de erbarmelijke omstandigheden

Zou dit deel van Nederland er 500 jaar geleden overal zo hebben uitgezien

Een van de zandverstuivingen in het Friese Woud, zo moet Nederland er 3000 jaar geleden hebben uitgezien

De hei begint al aardig uit te komen

Lichtval in het Friese Woud

Kabouterhuisje, schuilhut of speelplaats; wie het weet mag het zeggen

Fraaie lichtval in het Friese Woud

08 Aug 2021: Appelscha - Oosterwolde

's Morgens komt Boukjes neef met zijn vrouw en zoon even op de koffie, ze wonen in Appelscha dus dan is het altijd leuk om even bij te praten.

Rond twaalf uur maken we ons klaar voor vertrek. De eerste twee bruggen zijn draaibruggen die we zelf moeten bedienen, dus we gaan even kijken hoe dat werkt. Het blijkt vrij simpel, dus Boukje speelt even voor brugwachter en Rob vaart de boot door de brug. Nadat Boukje de brug weer gesloten is en aan boord is gestapt, zetten we koers naar de volgende brug. Net op het moment dat Boukje af wil stappen, komt de lokale jeugd aangerend en gaat zich bezig houden met de brug. Er wordt demonstratief een schepnet omhoog gehouden, want ze hebben we een verdienmodel van gemaakt. Geeft niks en het scheelt ons gedoe.
Nadat Boukje wat in het schepnet heeft gedaan varen we verder naar de volgende sluis.


Hier zakken we vlot ca anderhalve meter en even later varen verder richting Oosterwolde. De eerste brug wordt voor ons geopend, maar dan horen we al een sirene en gaan de lichten weer op rood en zakt de brug weer.
Als de ambulance over de brug is, gaat die alsnog open en kunnen we verder.
Na de eerste brug zien we een goede plek en even later liggen we aan de passantensteiger van Oosterwolde.


Weer: Bewolkt, af en toe en paar druppels en een zonnestraaltje

1.4 Vaaruren / 6.0 km    Overnachting: Gem. Passantenhaven Oosterwolde

Klik op de foto om deze groter te tonen


Brugwachter Boukje, sommige draaibruggen moet je hier zelf bedienen

De jeugd heeft er een verdienmodel van gemaakt

De kolk moet nog gevuld worden, dus tijd om een kijkje te nemen

De sluisdeuren worden hier nog met de hand bediend

Onze ligplaats in Oosterwolde

Het stationsgebouw van de vroegere tramverbinding is nu in gebruik als restaurant

Een stuk spoor en een stootjuk herinneren aan de vroegere tramlijn

Je waant je in een oerbos, maar het is gewoon een lokaal park

De overloop staat open

09 Aug 2021: Oosterwolde - Heerenveen

Vandaag willen we naar Heerenveen, een aardig stuk met 4 sluizen en 4 bruggen, dus we moeten op tijd weg.
Helaas hebben we een wat trage start waardoor we ons doel om om 10:00 weg te varen niet lijken te gaan halen.
Maar als er dan om 09:45 een schip aankomt slaan we even aan het rekenen, als we nu niet weg gaan, lopen we minimaal een uur vertraging op agv het schutten. Dus hakken we de knoop door en gaan even in de 2e versnelling.
In nog geen 10min zijn we vaar klaar en gaan achter het andere schip aan, in de hoop samen met hen te kunnen schutten. En zowaar, het lukt en een krap half uurtje later liggen we samen met een ander schip te wachten voor de eerste sluis.
Als de deuren open zijn vaart het eerste schip naar binnen en gaat midden in de kolk liggen, gelukkig is er nog ruimte aan de andere kant dus uiteindelijk kunnen we toch nog met z'n drieën mee. Deze mensen lijken duidelijk nog weinig ervaring te hebben, want het varen is ook nog niet je van het.
Bij de volgende sluis ligt er nog een schip te wachten en wordt het spannend of we er met z'n vieren in kunnen. De kolk is echter breder dan de ingang, dus lijkt dat wel te gaan lukken. Ware het niet, dat de Duitsers weer in het midden blijven hangen. Gelukkig grijpt de sluiswachter in en schuiven ze nog een scheepslengte op waardoor we met z'n vieren kunnen schutten.

En zo varen we met een gangetje van krap 8kmh richting Heerenveen, het reisdoel vandaag.

Na een korte, spontane stop bij een paar vrienden die daar aan het water wonen meren we rond 19:00 af in de jachthaven van WSV de Welle aan de Noordkant van Heerenveen.

Na het eten bekijken we de mogelijke routes voor morgen naar Lemmer:
Om de noord (via Sneek zeg maar) of om de zuid (via het Tjeukemeer) blijkt amper wat uit te maken, het scheelt twee kilometer, maar om de Zuid meer bruggen en smaller vaarwater. Het wordt dus om de Noord.

Weer: Zwaar bewolkt, regelmatig een forse bui

5.2 Vaaruren / 37.0 km    Overnachting: WSV de Welle

Klik op de foto om deze groter te tonen


Wachten voor de sluis

De zg sluisdrempel

Onze plek in Heerenveen

10 Aug 2021: Heerenveen - Lemmer

Als we klaar zijn, komt er net weer een bui aan. Een blik op de radar leert, dat die ca 45min duurt en dat het daarna droog is. We hoeven niet zover vandaag, dus we besluiten de bui af te wachten.


Na een uurtje zien we de eerste blauwe plekken en gooien we de lijnen los en zetten koers richting Akkrum.

Na een uurtje draaien we het Prinses Margrietkanaal op en gaat de Deutz op 1600rpm wat ons een gangetje van ruim 10kmh geeft. We zitten de hele tijd achter een duwbak, maar die vaart net zo hard, dus geen probleem.

Het Sneekermeer glinstert in het zonnetje en wordt bevolkt door vele vaartuigen van klein tot groot.

Tegen half zes meren we af bij Yselmar, onze vorige thuishaven, waar we 9 jaar gelegen hebben. We krijgen een box zonder zijsteiger aangeboden, dus we moeten achteruit in parkeren. Helaas bleken de voorlijnen net iets te kort, dus moesten we even improviseren, maar na langere lijn gepakt te hebben, liggen we vast.

We lopen onze vertrouwde route over de dijk naar Lemmer en eten een smakelijke pizza bij Gondola.

Na afloop lopen we terug over de dijk, maken het boodschappenlijstje voor morgen, schrijven dit verslag, drinken nog een kop thee en duiken onze kooi in.


Weer: Aanvankelijk bewolkt met regen, later droog en zon

4.0 Vaaruren / 35.0 km    Overnachting: JH Yselmar

Klik op de foto om deze groter te tonen


Uitzicht vanaf het achterdek

Origineel 'made in China'

De dijk aan de baai van Lemmer

De altijd levendige binnenhaven van Lemmer

Het warme licht van de avondzon over de haven en kerk

De zon werpt haar warme stralen over de voormalige sluiswachterswoning

11 Aug 2021: Lemmer - Enkhuizen - Het IJsselmeer over

Vandaag willen we het IJsselmeer over en daarvoor hebben we 2 opties: Via Enkhuizen of via Lelystad.
Op basis van de laatste weersvoorspellingen wordt het Enkhuizen, als het goed is hebben we de wind dan vol op de kop en dat vaart het prettigst.

Het is even over één uur als we wegvaren richting de eerste brug. We willen proberen nog even boodschappen te doen in Lemmer; het ligt echter al behoorlijk vol dus we besluiten om dat in Enkhuizen te doen.

Als we de baai van Lemmer uit zijn, programmeren we de stuurautomaat met de hoofdroute, die loopt welliswaar niet in een rechte lijn, maar daarmee weet je zeker dat je geen fuikenvelden tegen komt. Die blijken er echter totaal niet te zijn en iedereen vaart gewoon over de grote open watervlakte.
Dus passen we de route aan en varen met een koers van 230 graden en de wind vol op de kop in een rechte lijn naar Enkhuizen.

Rond vijf uur arriveren we in de Compagniehaven van Enkhuizen en varen naar de meldsteiger. Hier staat de havenmeester al klaar en wijst ons een box toe. We keren om en varen richting de aangeven plek. Het is even onduidelijk hoe de nummering loopt, maar even later liggen we op een prima plek.

We moeten nodig de proviand voorraad aanvullen, dus lopen we richting de Albert Heijn in het centrum. Enkhuizen is oud hanze stadje en dat is te zien aan de tientallen historische panden in het centrum.

Als we terug zijn nemen we de avondmaaltijd tot ons en besluiten daarna nog een wandeling langs de havens te maken.

Na terugkomst is het inmiddels ruim tien uur, te laat om nog af te gaan wassen dus dat doen we morgen maar.

Weer: Bewolkt, aangenaam, later zonnig

3.7 Vaaruren / 34.0 km    Overnachting: Compagniehaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Schutten in de Lemstersluis, op naar het IJsselmeer

Fraai is het niet, maar het levert wel een hoop energie; windturbines op het IJsselmeer

De hoogstaande zon creeert fraaie schitteringen op de schijnbaar eindeloze watervlakte

Een van de kerken van Enkhuizen

Een van de vele pittoreske straatjes van Enkhuizen

Een van de vele fraaie panden in Enkhuizen

Het voormalige stadhuis van Enkhuizen

Een van de weinige motorkruisers

Het laatste zonlicht creeert een fraai silhouet van de Drommedaris

Fraaie historische panden bij de haveningang

Avondstemming over de haven

12 Aug 2021: Enkhuizen - Weesp - Op naar Muiden

Vandaag een flink stuk over het Markermeer voor de boeg, dus we gaan rond 12:30 weg. Het passeren van het Naviduct (een sluis die gebouwd is over een aquaduct) verloopt vlot, het verschil is amper 10cm.

Nadat we zuidelijke 'baai' uitzijn, kan de automaat op M 1, een zg Kardinaal boei de de landtong van Marken markeert. Met ca 4 Bft bijna vol op de kop, ploegt de Stille Wille door het water; hier is ze in haar element.
Met de motor op 1800rpm draaien we net iets meer dan 10kmh en na een uur of twee worden de contouren van 'het paard van Marken', zoals de vuurtoren genoemd wordt, zichtbaar.

Voor bij de boei wordt ook de skyline van Amsterdam zichtbaar en gezien de omstandigheden kunnen we makkelijk buiten de vaargeul varen. Dus wprdt de stuurautomaat op de haveningang van Muiden ingesteld en koersen we in een rechte lijn op het Muiderslot af, waarvan het torentje langzaam maar zeker zichtbaar wordt aan de horizon.

We plannen onze overnachting bij 'de Koninklijke', die geven telefonisch echter geen gehoor en aan de meldsteiger is even geen plek omdat iemand zijn sloep gewoon in het midden heeft gelegd.
Door naar de volgende, helaas een telefoontje leert dat die helemaal vol ligt; reden om de knoop door te hakken en door te varen.
We zien een paar aardige plekken, maar daar kunnen we niet van boord af en dat spreekt ons niet aan.
Dus door naar Weesp, waar we al vaker gelegen hebben en waar ze nog wel plek hebben.

Een krap uurtje later arriveren we bij WSV de Zeemeermin en wordt ons een plek aangewezen aan een langssteiger tussen twee boxen in.

We maken een korte wandeling rond de haven en beginnen aan de avondmaaltijd: Zalm uit de oven met hollandaisesaus, boontjes en aardappelpuree.

Weer: Zonnig, aangenaam, fris windje

5.9 Vaaruren / 51.0 km    Overnachting: MSV de Zeemeermin

Klik op de foto om deze groter te tonen


Jammer dat ze niet onder zeil voer

Het Paard van Marken, helaas in de steigers

Het eigen weerstation van WSV de Zeemeermin

Oude panden en gezellige sfeer in de binnenhaven van Weesp

De oude sluis en een oud pakhuis

Het fort bij de haven, onderdeel van de Hollandse Waterlinie en Stelling van Amsterdam

Onze plek bij WSV de Zeemeermin

13 Aug 2021: Weesp - Nieuwegein - Chaos in Weesp

Vandaag moeten we het ARK over, de Vecht is geen optie vanwege een gestremde brug en bovendien is het daar altijd erg druk.
We zijn niet de enigen die door Weesp willen en als je dan een paar niet al te pragmatisch ingestelde brugwachters hebt, is succes verzekerd: Chaos


Maar goed, ruim drie kwartier later draaien we het Amsterdam-Rijn Kanaal op en kan de motor op 1800rpm.
Het is opvallend rustig voor een vrijdag, we komen maar een handvol binnenschepen tegen en worden maar door twee opgelopen.

Rond half vijf komen we bij de sluis van Nieuwegein waar we enige tijd moeten wachten. Na het schutten wacht ons een kleine tegenvaller, want de volgende brug heeft spitssluiting dus we moeten ruim een uur wachten. Gelukkig kunnen we gewoon afmeren aan de kant.

Als om 18:00 de brug weer gaat draaien, ligt er een inmiddels een tiental schepen en gaan we met de hele meute door de brug. De volgende brug wordt vlot daarop geopend en dan splitst de groep zich op.

Wij willen proberen in de passantenhaven te overnachten, mocht dat niet lukken dan gaan we door riching Vianen of eventueel verder op het Merwedekanaal.

Bij de haven worden we opgewacht door de havenmeester die vraagt of we willen dubbelen. Daar hebben we echter geen zin in, dus geven we aan dat we dan door gaan. Hij laat ons even wachten en komt dan terug met de melding dat hij nog wel een box heeft waar we in kunnen.
Hij vaart voor ons uit en wijst ons de plek. Ik twijfel of we daar, gezien onze breedte, wel inkunnen, maar het past en met hulp van de buren liggen we even later op een prima plek. Doordat onze boot duidelijk langer is dan die van de buren, hebben we ondanks de drukte toch nog privacy op het achterdek.

We maken onze gebruikelijke wandeling, deze voert naar de grote sluis en de rivier en vervolgens langs de oude sluis en terug naar de haven.

Anderhalf uur later zijn we weer terug en beginnen we aan de avondmaaltijd: Spaghetti Bolognaise a la Rob


Weer: Zonnig en aangenaam

5.4 Vaaruren / 38.0 km    Overnachting: Passantenhaven Nieuwegein

Klik op de foto om deze groter te tonen


Een buitengewoon rustig Amsterdam-Rijn Kanaal

Heerlijk zo'n stuurautomaat, kun je rustig even een foto maken

De oude hijsinstallatie van de Pr Beatrixsluis, de bij renovatie geinstalleerde nieuwe ziet er precies zo uit omdat het formeel een rijksmonument is

De heftorens van de twee oorspronkelijke kolken van de Pr Beatrixsluis,er naast ligt sinds 2 jaar een 3e kolk

Blik op de Lek

Avondstemming over de Lek

Peilschaal bij de oude sluis, weergegeven in El (1 El is ca 70cm)

De contouren van de oude sluis zijn nog zichtbaar

De afgedamde sluis

Karakteristieke ronde muren van oude sluiskolken

14 Aug 2021: Nieuwegein - Gorinchem - Gestrand in het zicht van de haven

Rond half één gooien we de lijnen los en zetten koers naar de sluis die ons op de Lek zal brengen. Hoe het komt weet ik niet, maar het schutten lijkt een eeuwigheid te duren.

Al met al zijn we ruim drie kwartier verder eer we de Lek oversteken richting het Merwede kanaal. Hier liggen inmiddels een aantal schepen te wachten, maar de deuren gaan juist open en even later liggen we in de kolk.
Hier lijkt het allemaal wat vlotter te gaan . . . De sluiswachter roept via de omroep en marifoon (die kunnen gekoppeld worden) dat de schepen onder de 3m60 als eerste naar buiten kunnen, want die kunnen onder de brug door. Tot onze verbazing vaart uitgerekend het grootste schip, wat er duidelijk niet onder door kan, als eerste richting de brug. Maar, gelukkig zit hier een aktieve sluiswachter en wordt het schip via de marifoon even terecht gewezen met de mededeling dat hij nu de hele zaak blokkeert. 
Maar goed, nadat hij aan de kant is gegaan kunnen wij er, samen met een paar anderen, door en varen we het Merwedekanaal op. De meesten gaan hier de haven van Vianen in en wij varen als enigen door.

Bij de eerst volgende brug ligt al een Kent te wachten en samen met hen banen we ons een weg over het Merwedekanaal. We komen één beroepsschip tegen en bij de spoorbrug van Arkel is een fraaie sleper ons opgelopen. Aangezien die sowieso sneller is, laten we hem voorgaan.

Even later varen we de Linge op richting Gorinchem als we via de marifoon iets horen over storing van de Merwedesluis. Rob belt de post en die bevestigt dit inderdaad, er is nog geen zicht op de duur.

We overleggen kort wat we gaan doen: Terug naar de ligplaatsen die we eerder gezien hebben, voor de sluis wachten of de storing wordt opgelost of kijken of we een plek in de Lingehaven kunnen vinden.
We kunnen tot de tweede brug en zien een plek, net te krap voor ons en de reeds daar liggende speedboot is niet van zins om een creatieve oplossing te vinden. Terug dus . . . Met de boegschroef laten we het aanwezige publiek even zien dat we de Stille Willen gewoon om haar as kunnen draaien en varen terug richting de brug.
Daar zien we een paar steigers en besluiten in elk geval even vast te maken. Het blijken boodschappensteigers te zijn, maar één telefoontje met de havenmeester leert dat we hier gewoon kunnen overnachten.
Probleem opgelost .....

Aangezien we èn geen eten in huis hebben èn het min of meer einde vakantie is, besluiten we om dit op de gebruikelijke manier te vieren en uit eten te gaan.

Eind goed, al goed, morgen even oversteken naar Sleeuwijk en dat zit het erop voor dit jaar.

Weer: Aanvankelijk bewolkt, later zonnig en aangenaam

3.4 Vaaruren / 25.0 km    Overnachting: Lingehaven Gorinchem

Klik op de foto om deze groter te tonen

15 Aug 2021: Gorinchem - Sleeuwijk - Het laatste stukje

Nadat we nog een wandeling door Gorinchem gemaakt hebben gooien we rond 12:30 de lijnen los en zetten koers naar de sluis.


Het schutten verloopt vlot en even later varen we de Merwede op.

Even dromen we ervan om gewoon bakboord uit te gaan en de reis voort te zetten, maar dan brengt de realiteit ons weer met beide benen op de aarde en varen we krabbend in een rechte lijn naar de overkant en even later liggen we weer in onze box.

Nadat we alles naar de auto hebben gebracht, halen we de stofzuiger nog even door het interieur, brengen het vuil weg en stappen even later in de auto.
Met een melancholisch gevoel rijden we richting huis en besluiten om onszelf een beetje op te beuren met een etentje in Schoonhoven.

Weer: Zonnig, fris windje

0.9 Vaaruren / 3.0 km

Klik op de foto om deze groter te tonen

Epiloog

Het was leuk om weer eens door Nederland te varen.
Doordat we geen vast omlijnd plan hadden, konden we onze plannen elk moment aanpassen. Zo werden we geconfronteerd met een vaarverbod agv de hoge waterstand op de IJssel en zou de wachttijd bij een bepaalde sluis minstens 2-3 uur geweest zijn.

En hoewel het leuk was om (weer) eens door Drenthe en Friesland te varen, gaat onze liefde toch echt naar de grote rivieren. Niet alleen vanwege de ruimte die je daar ervaart, ook is het er aanzienlijk rustiger en vaart het nu eenmaal lekkerder. De Stille Wille is duidelijk gebouwd voor dat soort wateren, wateren waar ze gewoon lekker door heen kan ploegen; niet voor wateren waar de maximum snelheid zo laag ligt, dat je stuurproblemen krijgt.

Laatste aanpassing: 30-08-2021