Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Der Rhein zum Berg

 

Periode: 28 jul t/m 26 aug 2019
Route/
vaargebied:
Der Rhein zum Berg
De Rijn, een immer tot verbeelding sprekende rivier. Bekend van de autoritten naar de Alpen, maar hoe zou het zijn om hier te varen?
Is het te doen tegen de stroom? Waarom niet? We de Merwede als thuisgebied en onze tochten over de rivieren hebben we inmiddels wel de nodig ervaring.
Dus we gaan het gewoon proberen.
Totaal 94.3 vaaruren / 871.0 km

Helaas gaat er wel eens wat mis met het vastleggen van de route, vandaar soms gaten en/of rechte lijnen op 'overgeslagen' stukken
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

29 Jul 2019: - Op weg naar de boot

Weer: Warm

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Thuishaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

30 Jul 2019: - Klussen aan boord

Rob legt de laatste hand aan de AIS en repareert het deurtje van de gasbun.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Thuishaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

31 Jul 2019: - Schoon schip maken

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Thuishaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


Koeien zoeken verkoeling in de rivier

01 Aug 2019: Sleeuwijk - Schoonhoven - Trossen los!

Het is uiteindelijk rond de klok van 12 als we de trossen los gooien.
Bij de pomp gooien we er nog even 200L Diesel in, samen met de ca 300 die er nog in zit zouden we het moeten redden de komende 3 1/2 week.

Een kwartier later draaien we de Merwede op. Omdat we geen zin hebben om door het Merwede kanaal te varen, besluiten we een ommetje te maken via Kinderdijk: De Merwede af richting Rotterdam en bij Kinderdijk de Lek op. De nodige kilometers om, maar dat stuk van de Lek hebben we nog nooit gevaren en we omzeilen het Merwedekanaal.

Een goede keuze, want het stuk Lek is erg fraai en vrij rustig. De stroming valt me en met 1800 rpm kruisen we een krappe 10kmh.

We besluiten te overnachten in Schoonhoven en maken van de gelegenheid gebruik om nog wat boodschappen te doen.

Weer: Wisselvallig, af en toe en fikse bui maar ook zon

8.4 Vaaruren / 90.0 km    Overnachting: JH Wilgerak

Klik op de foto om deze groter te tonen


Voor vertrek tanken we nog even 200L Diesel

De haven van Schoonhoven

02 Aug 2019: Schoonhoven - Maurik - Water, water en nog eens water

Rond half 12 gooien we de lijnen los even later draaien we de Lek op.
Het is niet zo druk op het water, we worden een paar keer opgelopen door een vrachtschip en passeren komen er een paar tegen.
De AIS bewijst zijn diensten: Je ziet ze ruim van te voren aankomen en je kunt zien waar en wanneer je elkaar zult passeren.

Het weer is zeer wisselvallig: Het ene moment vaar je in het zonnetje, het andere moment komt het water met bakken naar beneden en loopt het zicht terug tot amper 1000m. Gelukkig hebben we de laptop met AIS en weten we dat men ons, dankzij de transponder, ook zien.

Aan het einde van de dag naderen we de kruising met het Amsterdam-Rijn Kanaal, een soort Ouderijn voor de scheepvaart. Ik meld me bij 'Post Wijk' en die bevestigt mijn AIS info: Geen kruisende vaart.

Een half uurtje later draaien we de plas van Eiland van Maurik op en na telefonisch overleg krijgen we een ligplaats toegewezen.
Omdat het best wel een lange dag was, besluiten we onszelf te trakteren op een pannenkoek in het lokale pannenkoekenhuis.

We sluiten de dag af met een wandeling naar het stuw- annex sluiscomplex Amerongen.



Weer: Veel water .... van boven

4.8 Vaaruren / 49.0 km    Overnachting: JH Eiland van Maurik

Klik op de foto om deze groter te tonen


Dreigende luchten boven de Lek

Tegenverkeer.jpg

Herinneringen aan de oude brug van Culemborg

Een verdwaalde cq omgeleide ICE, want die hoort hier helemaan niet thuis

De gierpont bij Culemborg

Herinneringen aan een voormalige steenfabriek

Post Wijk, het wakend oog over de kruising Lek met Amsterdam-Rijnkanaal

Wijk bij duurstede

Nakomertjes .....

03 Aug 2019: Maurik - Wageningen

Weer: Bewolkt, maar droog en windstil; daardoor aangenaam

2.4 Vaaruren / 24.0 km    Overnachting: WV Vada

Klik op de foto om deze groter te tonen


De eerste van de 3 sluizen die we deze reis zullen nemen

Hollands landschap

De Grebbeberg

Hotel de Wereld in Wageningen

04 Aug 2019: Wageningen - Tolkamer - De Rijn op ......

Nadat we het schip vaarklaar hebben gemaakt, nemen we nog even een kop koffie bij het clubhuis van de watersport vereniging.
Tegen 12 gooien we de trossen los en draaien we de Nederrijn op.
Bij de sluis van Driel schutten we samen met 2 vrachtschepen en een handvol pleziervaart.
Na het schutten varen we met 1700 rpm rustig tegen de stroom op richting Arnhem. Arnhem ziet er niet uitnodigend uit vanaf het water en we zijn blij dat we in Wageningen overnacht hebben.
Bij de IJsselkop wordt het wat rustiger met de pleziervaart en met een gangetje van rond de 8 kmh varen we richting de Pannerdense Kop.
Hier moetenn we invoegen op de Rijn/Waal en het kan daar erg druk zijn.
Ik meld me bij Sector Milligen en krijg te horen dat ik me bij "de Kop" weer moet melden. Zo gezegd, zo gedaan en bij "de Kop" aangekomen krijg ik te horen dat er alleen een bunkerbootje in de opvaart is.
Het beeld wordt bevestigd door de AIS op de laptop dus rustig kruisen we de Rijn en zoeken de SB wal op.
Een paar km verderop is het even rustig en kan ik rustig oversteken naar de haveningang van de Bijland, onze overnachtingsplek. Krabbend laat ik de Stille Wille naar de overkant lopen en even later steek ik haar de haveningang in. De haven ligt helemaal achterin de plas.
We krijgen een prima plek toegewezen en besluiten nog even een wandeling te maken.
Via een wandelpad door het, aan de rivier gelegen, natuurgebied belanden we uiteindelijk op een strandje waar we even rustig van het water gaan genieten en ondertussen getuige zijn van de wisselende stromingen tussen de kribben als er een schip voorbij komt.
Een klein kadootje ....
We sluiten de dag af met een kip-curry maaltijd .....

Weer: Zonnig en warm, vrijwel windstil

4.5 Vaaruren / 40.0 km    Overnachting: JH de Bijland

Klik op de foto om deze groter te tonen


Ochtendgloren boven Wageningen

De beroemde brug van Arnhem, als is dit een nieuwe

De IJsselkop, waar de IJssel zich afsplitst van de Rijn

De Pannerdense Kop, waar Rijn en Waal zich splitsen

Ligplaats in de Bijland

De graven van de bemanning van een geallieerd vliegtuig uit WO II

Ter herinnering aan hen die nooit terug kwamen

05 Aug 2019: Tolkamer - Rees - Der Rhein zum Berg

Vandaag eerst de machinekamer maar een beetje gekuisd. Er lag nog wat drap in (schroefas lekt altijd een beetje) en nog een restje olie van het olieverversen.

Na het Duitse gastenvlaggetje in de mast gehangen te hebben, draaiden we rond 13:00 de Rijn op. We hebben mazzel, er komt niks aan dus soepel draaien we tegenstrooms bakboord uit.

Met 1800 rpm maak ik rond de 7.5 kmh, ik kijk wat het effect is van 2000 rpm en dat scheelt ca 400m per uur. Dat is me het lawaai en de brandstof niet waard, dus de Deutz gaat terug naar 1800.

Er is redelijk wat beroepsvaart, maar echt last heb je er niet van. Daarbij zitten ze meestal niet al te dicht op, want wij kunnen buiten de vaargeul blijven. Al met al gaat het probleemloos.

Het landschap lijkt een beetje op de Merwede en Lek: Uiterwaarden en daarachter bebouwing. Maar wel ruimtelijk....
Als we de koeltoren van (de nooit afgebouwde kerncentrale van) Kalkar zien, weten we dat we in de buurt zijn van onze bestemming van vandaag: De Mahnensee, met diverse jachthavens.

Er komt geen tegenvaart en na overleg met een achteroplopend vrachtschip laat ik haar rustig naar de rechteroever lopen.
En dan komt de verassing: Waar is de haveningang ?
Volgens de kaart vaar ik er recht op af, maar ik zie niets ....
Met de kijker ontwaar ik een bord op de kant en zowaar ... de ingang.
Waar het in Nederland gebruikelijk is om dit soort havens gewoon met (rood/groen/wit) bakens te markeren, is dat hier kennelijk niet zo.
Dus het was even zoeken.

De passantensteiger is duidelijk aangegeven en voor meer info worden we verwezen naar het infopaneel bij het clubgebouw. Hier kunnen we ook onze bijdrage in de bus stoppen .... We hebben een prima plek.

We besluiten naar Rees te lopen, ca 45 min, om het lokale Eiscafe aan een vergelijkend warenonderzoek te onderwerpen. Rees blijkt een fraai waterfront te hebben en een Nederlandse geschiedenis.

Na de wandeling nuttigen we een eenvoudige maaltijd en genieten van een prachtige zonsondergang.

Weer: Zonnig, aangenaam, wind van achteren

3.7 Vaaruren / 26.0 km    Overnachting: WSC Rees

Klik op de foto om deze groter te tonen


De Duitse driekleur gaat in de mast

Emmerich

De nooit afgebouwde kerncentrale van Kalkar, nu een pretpark

Avondstemming in Rees

06 Aug 2019: Rees - Wesel - Verder op de Rijn

Het is al over 12en als we de Rijn opdraaien, waar het op dat moment rustig is.

We vinden een plek bij de YC Wesel in een fraaie entourage.

We maken van de gelegenheid gebruik om boodschappen te doen bij een lokale supermarkt, een soort Aldi met veel producten uit ... Nederland.

Weer: Fraai

4.5 Vaaruren / 28.0 km    Overnachting: YC Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Daar gaat weer 12000 ton erts voor Thyssen-Krupp

Op weg naar de supermarkt

Restanten van een oud spoorwegviaduct

Avondstemming boven de Rijn

07 Aug 2019: Wesel - Klussen aan boord

We besluiten een dag in Wesel te blijven en deze te gebruiken om wat klusjes uit te voeren zoals goed vastzetten van de AIS Transponder en het repareren van een deurtje in de kuip.

Verder blijkt er toch weer een flinke plas diesel in de bilge te staan, dus die pomp ik er maar weer uit.
Misschien toch maar eens naar (laten) kijken ?

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: YC Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Stadhuis van Wesel

Onweerswolk in wording

Avondstemming boven de haven van Wesel

De brug van Wesel in het avondlicht

Avondstemming op de rivier

08 Aug 2019: Wesel - Een dag scheepswerktuigbouwkundige ....

We besluiten toch maar eens goed te onderzoeken waar de diesel(geur) van daan komt, er lekt per dag zo'n liter of 2 ergens vandaan...
Als we de motor starten wordt het al snel duidelijk: Het is een retourslang van één van de verstuivers.
Het stukje wat ik heb blijkt te groot en waar haal je zo snel van dat spul vandaan?
Ik besluit een gok te wagen bij een automaterialen winkel (die ik toevallig gisteren gespot had) en pak de fiets. Ze hebben helaas maar beperkte keuze in maten, maar ik neem de gok.
Helaas ... te groot en lekt als een gieter. Wat nu?
Het maritieme bedrijf wat door de havenmeester wordt genoemd kan me niet helpen ....
Onder het motto 'out of the box' denken beland ik uiteindelijk bij een winkel voor motorfietsen en accessoires en laten die nu de gewenste 5mm slangetjes hebben ....
Dit lijkt te werken ..... morgen zal moeten blijken of het echt werkt.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: YC Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen


Avondstemming op de rivier

09 Aug 2019: Wesel - Duisburg

Eigenlijk buiten gewoonte schakel ik al vroeg de PC in en moet concluderen dat de batterijen van de muis leeg zijn.
En dan is Murphy genadeloos, want uitgerekend die heb ik niet ...
Dus met de fiets naar de stad en gelijk maar eens een paar lekker verse broodjes voor het ontbijt gekocht.

Ik laat de motor tot 2x toe een kwartier draaien om te kijken of de reparatie van gisteren het beoogde resultaat heeft. De eerste indruk is positief ....

Rond 12:30 steken we van wal en even later draaien we de Rijn op. Al snel zien we een Zwitser met een roeiboot .... OK .....
De man zwaait vriendelijk en als we heb voorbij zijn begint hij de rivier over te steken... Moedig, want hij doet dat voor de Veerhaven 10, een duwcombi van 3 breed en 2 lang .....
Voor de zekerheid roep ik hem maar even op, want met de dode hoek van die dingen weet je het maar nooit. Gelukkig had hij hem al gezien en uiteindelijk gaat het allemaal goed.

Een eind verderop wordt er gebaggerd een moet ik overlopen naar de rechter oever. Via de marifoon krijg ik echter het verzoek gewoon de linker oever aan te houden, wat met onze diepgang geen probleem is.

Nadat we een hoogovencomplex van Thyssen-Krupp zijn gepasseerd komt onze bestemming in zicht en vinden een plek aan de passantenstijger.

Als eerste trek ik de machinekamer open en tot mijn opluchting ruik ik geen diesel en staat er geen plas onderin.
Problem considered to be solved ....

We worden vriendelijk ontvangen en maken gelijk van de gelegenheid gebruik om het nodige in te slaan bij de supermarkt op 500m van de haven.

We genieten nog even van een prachtige zonsondergang, weerspiegeld in de Rijn en nuttigen een kop soep met een broodje.
Een voordeel van varen: Je doet niet zoveel, dus veel eten heb je ook geen behoefte aan.

Kijkend naar de afstanden, plannen we voor morgen de Paradishafen, naar verluid één van de mooist gelegen havens langs de Rijn.

Weer: Regenachtig, aangename temperatuur

6.2 Vaaruren / 38.0 km    Overnachting: WSV Ruhrort - Eisenbahnhafen

Klik op de foto om deze groter te tonen


AIS .... een uitvinding en handige toevoeging

Restanten uit het verleden

Avondstemming

Zon en regen ....

Avondstemming

10 Aug 2019: Duisburg - Düsseldorf

De haven mag er dan aardig uitzien, de entourage is niet al te inspirerend. We liggen in de buurt van iets wat op een krachtcentrale lijkt en nog dichterbij is een trafo station. Beiden veroorzaken een onaangename 'dreun' op de achtergrond, waardoor we niet echt lekker slapen.

Maar goed, na het douchen gaan we verse broodjes halen bij de bakker naast de supermarkt en tegen 12en steken we van wal.

Na een paar uur varen, waarbij we de nodige (staal) industrie passeren komen we eindelijk in (landschappelijk gezien) mooier vaarwater.
Industrie is er nog wel, maar minder prominent als de vorige dagen.

Na ruim 6 uur tegen de stroom op te hebben gevaren, bereiken we de Paradishafen, naar verluid één van de mooiste havens langs de Rijn.
Het ziet er inderdaad leuk uit, veel groen en we worden uiterst vriendelijk ontvangen door de havenmeester.
We liggen lekker op de kopsteiger, dus met uitzicht op het water.

Alvorens te gaan eten, maken we nog een aardige wandeling langs de Rijnoever.

Weer: Zonnig, aangenaam, veel wind

6.0 Vaaruren / 34.0 km    Overnachting: Paradishafen - MYC Düsseldorf

Klik op de foto om deze groter te tonen


Mogen we even aan boord komen

Op meerdere plekken te vinden - Oude bruggehoofden

De hoogoven(s) van Thyssen-Krupp

Restanten uit het verleden

Ook in Duitsland gebruiken ze het NAP als nul-vlak

11 Aug 2019: Düsseldorf - Neuss

Rond 09:00 brengt de havenmeester de verse broodjes nuttigen die bij een uitgebreid ontbijt.

Vandaag is maar een kort stuk, dus we halen eerst nog even de stofzuiger door het schip en tanken nog wat water. Je weet nooit.

Rond 12:30 steken we van wal en even later draaien we de Rijn op.
Al snel varen we langs de boulevard van Düsseldorf waar kennelijk een culinair festival aan de gang is.

Na ruim 2 uur varen, komt de bestemming voor vandaag in zicht en even later draaien we de haven in.

Het is een beetje onoverzichtelijk waar we als gast kunnen liggen. Maar dan zien we en P-Bord. Heel voorzichtig varen we er op af, met één oog op de dieptemeter. 50cm .. 40 .. 30 .. even zelfs 20.
Maar goed, we liggen. Het ziet we een beetje verlaten uit, maar even later worden we toch vriendelijk welkom geheten door de havenmeester van dienst.

Eind goed al goed, er ontstaat een leuk gesprek en even later krijgen we wat te drinken aangeboden.
We maken nog een wandeling langs de Rijn waarna Rob zich op het eten stort. Tijdens het koken doven de vlammen en moet de gastank gewisseld worden. Maar goed, dat is snel gebeurd.

Weer: Zonnig

2.7 Vaaruren / 13.0 km    Overnachting: Marine Wassersportverein Neuss

Klik op de foto om deze groter te tonen


Een Nutria, ook wel Beverrat genoemd, maar geen familie van de rat. Lijkt een water variant van de alpenmarmot

Op zoek naar z'n lunch

Het blijven schattige beestjes om te zien

12 Aug 2019: Neuss - Hitdorf

Vandaag niet zo'n spannend traject: Van Neuss naar Hitdorf.
Hier vinden we een plek bij de lokale watersportclub. Ook hier gaat alles op goed vertrouwen, want het havengeld dient in een envelop gestopt te worden.

Weer: Af en toe een flinke bui

5.4 Vaaruren / 31.0 km    Overnachting: YC Leverkusen

Klik op de foto om deze groter te tonen


Schildpadden . . . . .

Gezonken schip in de monding van de rivier

13 Aug 2019: Hitdorf - Porz - Door Keulen !

De dag begint redelijk, maar al snel vallen de eerste druppels. Dus laten we de kuiptent maar dicht, behalve de achterkant.
De oevers tonen nog veel industrie, waaronder grote namen als Bayer en Ford.
Maar dan doemen in de verte de torens van de Dom van Keulen op. Een uur later komen we uit de bocht en kijken we op de Hohenzollern Brücken (de spoorbrug over de Rijn tussen Köln Deutz en het Hauptbahnhof) geflankeerd door de (enigzins wegvallende) Dom van Keulen.
We besluiten de stadshaven van Keulen te laten voor wat het is en vinden uiteindelijk een plek in de haven van de watersport vereniging in Porz.

Al met al een hele ervaring om met je eigen boot over de Rijn door Keulen te varen.

Weer: Bewolkt, af en toe en paar druppels en toenemende wind

5.4 Vaaruren / 32.0 km    Overnachting: CFWP Porz

Klik op de foto om deze groter te tonen


Met jeeigen boot onder de Hohenzollern Brücken door

De Kölner Dom

14 Aug 2019: Porz - Mondorf

Vandaag staat er maar een relatief kort dagtraject gepland, dus we gaan eerst boodschappen doen. Bij de bakker halen we verse broodjes en bij de supermarkt kiezen we voor verse zalm, die ze daar op het ijs hebben liggen.
Al met al is het na enen, eer we de trossen los gooien. We treffen het; de AIS laat niks zien en we draaien zonder problemen de Rijn op.
Met 1800 toeren draaien we tegen de 6kmh tegen de stroom op, dus de stroom lijkt iets minder te zijn dan gisteren.
Het landschap wordt vriendelijker, dwz groener, en in de verte zijn de eerste heuvels van het Rijndal zichtbaar. Er is nog wel een vestiging van een of ander chemisch bedrijf.

Tegen 5en naderen we Mondorf en dankzij de AIS zie ik een gat om over te steken. Ik zet de stuurautomaat op de ingang van de haven en zet het gas erop. Even moet de automaat zoeken, maar dan stuurt hij me zonder problemen diagonaal over de vaargeul naar de haveningang.

We worden uiterst vriendelijk ontvangen bij de Motor Yacht Club Mondorf en krijgen een plek met fraai uitzicht toegewezen.

We maken nog een wandeling door het aangrenzende natuurgebied alvorens we ons op de zalm met boontjes en gebakken aardappeltjes storten.

Weer: Zonnig en aangenaam

3.4 Vaaruren / 18.0 km    Overnachting: MYC Mondorf

Klik op de foto om deze groter te tonen


In de verte doemen de eerste hellingen van het Rijndal op

Herinneringen aan donkere tijden - Gedenkstenen voor joodse families

De Drachenfels

15 Aug 2019: Mondorf - Oberwinter - Nu wordt het mooi .....

Als we de haven van Mondorf uitdraaien zien we al vrij snel de eerste heuvels van het Rijndal. We passeren nog twee chemische fabrieken en vervolgens de stad Bonn, eens de hoofdstad van West Duitsland.
Na Bonn wordt het landschap fraaier met begroeide oevers en de eerste wijnculturen.

We passeren de bekende Drachenfels, een ruine op een berg die de vorm heeft van een slapende draak. Een aantal jaren geleden waren we hier met de SSN.

Na de Drachenfels wordt het wat druk achter ons en aangezien de vaargeul hier vlak langs de oever ligt en het schip achter ons wel erg groot is, besluiten we even de luwte op te zoeken en ze voorbij te laten gaan.
Met de motor stationair in z'n werk, blijven we net op onze plek tegen de stroom liggen.
Als de rust is wedergekeerd, gaat het gas er weer op en even later vinden we een plek in de haven van Oberwinter.

Weer: Bewolkt, af en toe een paar druppels, maar ook zon

3.9 Vaaruren / 22.0 km    Overnachting: Hafen Oberwinter

Klik op de foto om deze groter te tonen


Vakwerkbouw in Oberwinter

Stellpost Oberwinter

Deze goederenloods heeft vast betere tijden gekend

Herinnering aan de Goethe, de laatste stoomradarboot op de Rijn

16 Aug 2019: Oberwinter - Rust/wandeldag

We besluiten een dag rust te nemen en lekker te gaan wandelen.
Na de boot (van binnen) gekuist te hebben, lopen we langs de Rijn naar Remagen.
Hier genieten we van een ijscoupe bij het lokale Eiscafe en lopen vervolgens via het centrum naar het station. Hier nemen we de trein terug naar Oberwinter.
In de haast stappen we in de verkeerde trein, en dus maken we even een kleine omweg via Bonn.

Weer: Zonnig en warm, vrijwel windstil

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen


IJsje in Remagen, waar me normal brunchen op weg naar de Alpen

Een fraai wandelpad langs de Rijn

Een goederentrein, getrokken door een fraaie Siemens Vectron

Klassiekers - Dubbeltractie 151

Vakwerkbouw in Remagen

Ver van huis - een Oostenrijkse Taurus

De restanten van de brug van Remagen

17 Aug 2019: Oberwinter - Brohl - Ontmoeting met een forum lid

De dag begint met een persoonlijke ontmoeting met iemand die Rob 'kent' van het Duitse Boote Forum.
Tijdens het uitwisselen van info voor onze tocht, werd duidelijk dat één van de forum leden in deze haven ligt.

Even over 10en komt er een gezin aangelopen en de man vraagt 'Ben jij Rob', waarop ik reageer met 'Als jij Stefan bent, ben ik Rob'.
De ontmoeting is spontaan en hartelijk, toch een hele ervaring om iemand die je alleen via een forum 'kent', nu ook eens in persoon te ontmoeten.
Stefan heeft een nieuwe boot gekocht, een Marex, en die zal vandaag gedoopt worden. Nadat zij onze boot hebben bekeken, gaan we uiteraard mee om zijn boot te bekijken. We herkennen veel van de Skandinavische schepen die we in de aanloop naar onze boot hebben bekeken.
Om herkenbaar te zijn als Boote Forum lid, krijg ik een vlaggetje van hem aangeboden wat natuurlijk direct in de mast gehangen wordt.

We doen nog even snel inkopen bij de lokale supermarkt en gooien rond 13:30 de trossen los. Bij het uitvaren ligt hun schip versiert en wel bij de uitgang en wordt er luid op de scheepshoorn geblazen. Een leuk en spontaan scheiden der wegen.

Wij draaien de Rijn op voor een kort stukje vandaag. Gezien de ligplaatsen op dit stuk besluiten we voor een kort traject naar Brohl om morgen vroeg te vertrekken voor een flinke ruk naar Koblenz.

Het varen verloopt rustig, de stroom valt mee vandaag en het landschap wordt steeds fraaier. We varen nu echt in het Rijndal.

Tegen 16:30 vinden we een plek bij de Bootsclub Brohl. Op internet zag het er een beetje als behelpen uit, maar het valt mee. Goede steigers, elektra op de steiger, alleen verder geen voorzieningen.

We maken nog een wandeling door het dorp naar het station van de Brohtal Bahn en willen nog richting Bad Breisig lopen, als het behoorlijk begint te regenen. Dus dat plan laten we maar varen.
We sluiten de dag af met een pastamaaltijd.

Weer: Bewolkt

3.1 Vaaruren / 19.0 km    Overnachting: Bootsclub Brohl

Klik op de foto om deze groter te tonen


Restanten van een losinstallatie voor Fonolit, aangevoerd door de Brohtal Bahn

Hier zat vroeger een transportband om het stortgoed naar het schip te transporteren

18 Aug 2019: Brohl - Koblenz - Het laatste stukje

Vandaag staat er een flink stuk, zo'n 31 km, op de planning.
Dat lijkt niet veel, maar met amper 6kmh doe je daar toch ruim 5 uur over. Tegen 12en gooien we de trossen los en sturen richting de Rijn.
Als we even later de plek passeren waar de boot lag, zitten de buurman en zijn vrouw ons enthousiast na te zwaaien. Een verrassend gebaar, want het was nogal een mopperaar. Maar, hij had ook wel veel pech met z'n boot.

De tocht verloopt soepel, alleen vallen er af en toe een paar flinke druppels. Uitgerekend als we Koblenz binnenvaren bij het Deutsches Eck, begint het te hozen ......

Om het feit de vieren dat we ons einddoel hebben berijkt, besluiten we te gaan eten bij een pizeria en maken nog een korte wandeling door de stad.
Mede door het regenachtige weer en het tijdstip, is het er niet echt gezellig. Een beeld wat 2 dagen later anders zal zijn.

Weer: Regenachtig

6.1 Vaaruren / 33.0 km    Overnachting: Yacht Club Rheinlache

Klik op de foto om deze groter te tonen


Deutsches Eck, waar Rijn en Moezel samen vloeien

De eerste wijnculturen

De kenmerkende, Duitse vakwerk bouw

Uitgerekend als we Koblenz binnenvaren, komt er een partij water van boven...

Spelende Nutria's

Één van de twee vestingen van Koblenz

De Goethe, de laatste stoomradarboot van de Köln-Düsseldorfer. Helaas omgebouwd naar Diesel

De laatste zonnestralen over het Rijndal

Uitzicht op het Rijndal

19 Aug 2019: Koblenz - Wandeldag

Als we wakkoer worden, is het stralend weer en we overleggen wat we zullen gaan doen. We hebben nog twee dagen om een stukje Lahn of Moezel te doen, maar gewoon een flinke wandeling trekt ons ook wel.
We besluiten de Lahn en Moezel te laten voor wat ze zijn en trekken de wandelschoenen aan. Langs de Rijn loopt een prima wandelpad en dat volgen we tot Rhens, een afstand van ca 8 km. Dit blijkt een zeer pittoresk stadje te zijn, met veel restanten in de vorm van stadsmuur en traditioneel gebouwde huisjes.

Vanuit Rhens nemen we de trein terug naar Koblenz en lopen terug naar de haven.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Yacht Club Rheinlache

Klik op de foto om deze groter te tonen


Vakwerkbouw in Rhens

Restanten van de stadsmuur van Rhens

20 Aug 2019: Koblenz - Een culturele dag

We besluiten er een culturele dag van te maken .....

Als eerste brengen we een bezoek aan een expositie over Koblenz in de 2e Wereldoorlog in het Fort. Dit fort passeren we altijd als we over de B9 richting de Alpen rijden, maar hebben ons nooit gerealiseerd wat het was.
De basis dateert al uit de Romijnse tijd en in de loop der eeuwen in het aardig uitgebreid. Slechts een klein deel is, uit veiliheidsoverwegingen, toegankelijk. Hier had men een expositie ingericht over Koblenz in de periode van het Nazi regime en de 2e Wereldoorlog.
De expositie gaf een aardig beeld van die zwarte periode, waarin ook de Duitse bevolking het nodige te verduren heeft gehad. Zo was Koblenz een 'alternatief doel' voor de geallieerde luchtmacht, wat inhield dat als ze bommen over hadden, ze maar op Koblenz werden gedropped.
Iets wat met de huidige inzichten waarschijnlijk als oorlogsmisdaad zou worden bestempeld ......

Vervolgens zijn we naar de Technische Ausstellung van de Bundeswehr gelopen. Een tentoonstelling van militair materieel uit verleden en heden. Enerzijds interessant (er stond oa een opengewerkte tank), anderzijds verontrustend welk een arsenaal van wapens er is.

Op een gegeven moment hadden we het wel gehad en zijn we weer richting de Altstadt gelopen, waar we een aantal fraaie gebouwen ontdekten.
Koblenz lijkt een grote, drukke stad; maar wie even zoekt en rondloopt ontdekt veel historie .....

Al met al een nuttige dag waarop we de nodige kilometers hebben gelopen.

Weer: Zonnig en aangenaam

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Yacht Club Rheinlache

Klik op de foto om deze groter te tonen


Om een idee te krijgen hoe hoog het water hier kan komen te staan

21 Aug 2019: Koblenz - Mondorf - Op weg naar huis

Na het douchen lopen we langs de bakker voor verse broodjes voor het ontbijt. Als we dat op hebben, de watertank weer gevuld is gooien we de lijnen los en gaan op weg naar huis.

Het is rustig op de Rijn dus zonder problemen draaien we de rivier op. Met de Deutz op 1800 toeren lopen we al snel ruim 17 kmh over de grond.
Dat schiet lekker op, even zie ik zelf 20 verschijnen.

De reis verloopt soepel en het Rijndal ligt lekker in de zon, goed voor nog een paar leuke foto's. Plaatsen van de heenreis schieten voorbij. Waar we op de heenreis 3 uur voor nodig hadden, doen we nu in nog geen uur. Als we rond 5 uur de haven van Mondorf indraaien hebben we dan ook een afstand van 70km afgelegd.

Op de steiger wordt ik al snel begroet door iemand van het Boote Forum, hij herkende de boot van eerder deze week geplaatse foto's.
Altijd leuk ....

We lopen nog even naar de lokale supermarkt en slaan voor de komende dagen in, dan hoeven we daar geen tijd meer aan te besteden.

We sluiten de dag af met de gebruikelijke avondmaaltijd.

Weer: Zonnig en aangenaam

4.4 Vaaruren / 71.0 km    Overnachting: MYC Mondorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

22 Aug 2019: Mondorf - Düsseldorf

Vandaag staat Düsseldorf als bestemming gepland, maar schatting zo'n 5 uur varen.
Tegen eenen draaien we de Rijn op en al snel zakken we met snelheden rond de 17 kmh naar beneden. Het is niet al te druk, dus de reis verloopt soepel.
Één schipper probeerde me even de les te lezen over de betekenis van blauw bord etc. toen ik hem vroeg of ik SB wal kon houden of SB/SB passage wilde. Een uitzondering die liet zien dat de praktijk duidelijk anders is als de theorie, want tot op heden kon ik altijd gewoon SB wal houden.
Maar goed ik ga er maar van uit dat de man met z'n verkeerde been uit bed was gestapt, z'n eerste reis na zijn vakantie maakte of wat dan ook.

We vinden een prima plek in de Marina van Düsseldorf. We besluiten nog even de stad te verkennen, maar dan staat er iemand op de steiger en vraagt of hij ons stoort.
We denken dat het de havenmeester is, maar het blijkt andermaal iemand van het Boote forum te zijn. Hij wist van onze reis en had op basis van m'n AIS signaal gezien dat we in Düsseldorf lagen en was hier naar toe gekomen. Er volgde een geanimeerd gesprek over onze boot en de techniek etc. Al met al gaan we later weg dan gepland.

Ons wordt toegeschreeuwd dat we nog moeten betalen, maar dat kan niet meer; afgesproken wordt dat we dat de volgende ochtend doen.
We lopen nog even door de stad, die een zeer gezellige indruk maakt. Veel goed gevulde terrasjes en jonge lui (type student) die samen voor een gezellige sfeer zorgen. We lopen terug via de Königsallee waar de grote modehuizen zitten. Düsseldorf is duidelijk een levende, gezellige en ontwikkelde stad die absoluut niet het image van een smerige industriestad heeft.

Weer: Zonnig en aangenaam

5.3 Vaaruren / 85.0 km    Overnachting: Marina Düsseldorf

Klik op de foto om deze groter te tonen

23 Aug 2019: Düsseldorf - Wesel

Weer: Zonnig en aangenaam

4.6 Vaaruren / 76.0 km    Overnachting: YC Wesel

Klik op de foto om deze groter te tonen

24 Aug 2019: Wesel - Tolkamer - Op naar Nederland

We komen langzamer op gang dan gepland. Uitstelgedrag aan het eind?
Het is dan ook al bij enen eer we de Rijn op draaien. We waren van plan om voorbij Nijmegen te komen, maar dan wordt het wel erg laat.
We bedenken een alternatief: We stoppen in Bijland (net over de grens), een stuk van een paar uur en maken morgen de grote slag naar Sleeuwijk.

Zo gezegd, zo gedaan.

Bij het binnenvaren tanken we nog even 100L diesel en voor onze tijd vroeg, liggen we rond 17:00 op de laatst beschikbare plek aan de meldsteiger met fraai uitzicht op de plas.

We maken nog een korte wandeling en doen wat laatse inkopen bij de lokale Jumbo.

Weer: Zonnig en warm, vrijwel windstil

3.4 Vaaruren / 51.0 km    Overnachting: de Bijland

Klik op de foto om deze groter te tonen

25 Aug 2019: De Bijland - Sleeuwijk - Het laatste stukje

Rond half één gooien we de lijnen los en varen we de plas op. Bij het opvaren van de Rijn is het rustig en als ik me via de marifoon meld bij 'Sector Milligen' krijg ik te horen dat er geen bijzonderheden zijn.

We een gangetje van 16 kmh zakken we naar benenden, met deze snelheid zouden we rond 18:00 in Sleeuwijk kunnen zijn.

Maar dan hoor ik een rare 'tik', alsof er een ééncylinder in de buurt is. Maar die is er niet. Gas eraf ... weg ... hmmm ... gas erop ... daar is ie weer ... Luisteren in het toilet (dé plek om de motor te horen zonder resonantie) ... loopt als een zonnetje. Gas eraf ... even in de vrij ... dan in de achteruit ... weer even in de vrij ... gas er weer op ...
Zucht ... de tik is weg ... Oorzaak? Ik denk dat er een partij wier in de schroef zat (er lag nogal wat in de Bijland) die er door deze actie uit is.

De reis verloopt verder voorspoedig, af en toe komt er een kudde beroeps naar boven of loopt ons op, maar daar is het ook wel mee gezegd.

Bij Brakel komt er een Watertaxi van Riveer op ons af, berucht om z'n flinke hekgolf. Ik bereid me voor om hem direct op de hekgolf te sturen, maar dat blijkt niet nodig. De schipper haalt het gas eraf en vaar rustig voorbij om dan weer gas te geven. Varen doen we samen (of zou hij ons kennen) en ik bedank hem maar even via de marifoon.

Bij Gorinchem worden we nog even opgelopen door een grote halfgleider die een hekgolf maakt die groter is dan die van menig beroepsschip. Andemaal voorbeeld van verkeerd (= te langzaam) varen, maar wel een KNMC vlag achterop .....
Kan Niet Manouvreren Club lijkt dus een reden te hebben.

Weer: Zonnig en warm, vrijwel windstil

6.1 Vaaruren / 91.0 km    Overnachting: Sleeuwijk

Klik op de foto om deze groter te tonen

Epiloog

We waren benieuwd, maar tegelijk ook nieuwsgierig hoe het zou zijn op de Rijn tussen al die beroepsvaart.

Conclusie:
Het is prima te doen, zolang je je realiseert waar je mee bezig bent. Je vaart immers tussen de grote jongens (tot 10000T) en die varen sneller dan je zou verwachten.
Mede dankzij AIS en ENC konden we echter ca 90% van de tijd net naast de vaargeul varen zodat je er in de praktijk niet eens zoveel last van hebt.
En bij enige twijfel pakte ik gewoon de marifoon en, op één uitzondering na, kreeg ik altijd netjes antwoord.

Ofwel: Prima te doen, maar zonder marifoon heb je er niets te zoeken.
En dat geldt, zij het in mindere mate, ook voor AIS

Laatste aanpassing: 16-07-2020