Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Op maidentrip met de Stille Wille II naar Friesland

Periode: 19 jul t/m 12 aug 2006
Route/vaargebied: Op maidentrip met de Stille Wille II naar Friesland
De maidentrip van de Stille Wille II
Totaal 45.5 vaaruren / 231.5 km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

19 Jul 2006: de voorbereidingen ....

We leggen de laatste hand aan de inrichting van de huiskamer en vertrekken uiteindelijk aan het einde van de middag richting Bergen op Zoom.

Gezien het tijdstip heeft het niet zoveel zin meer om te vertrekken en besluiten de nacht in Bergen op Zoom door te brengen. Om het aan boord brengen van de inventaris te vergemakkelijken varen we de Stille Wille II om naar een plek bij de WV de Schelde alwaar we ook de avondmaaltijd nuttigen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Bergen op Zoom

20 Jul 2006: Bergen op Zoom - Lage Zwaluwe - Bunkeren

Na een laatste gesprek met de werf kijken we nog even naar het te water laten van hun laatste schip en vertrekken om 11:25 eindelijk voor de lang verwachte 'maiden trip'. Tien minuten later draaien we de Schelde Rijn verbinding en om 13:30 bereiken we het Volkerak.

In Dintelsas kunnen we eindelijk een keer echt bunkeren want de bodem van de brandstoftank begint nu toch wel in zicht te komen. Voor de zeer schappelijke prijs van € 1.= per liter gaat er maar liefst 680 liter naar binnen bij een urenstand van 35.9.

Bij het starten begon de motor weer kuren te vertonen, startte prima maar sloeg direct weer af bij het in z'n werk zetten.

Nadat we om 17:39 onder de Moerdijkbruggen zijn doorgevaren, meren we uiteindelijk om 18:15 af bij jachthaven Crezee in Lage Zwaluwe. Hier lijkt de nauwkeurigheid van de plotterkaart te wensen over laten, want ik vaar op het land ..... Iets wat we nog niet eerder is opgevallen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Crezee

Bunkeren

21 Jul 2006: Lage Zwaluwe - Gouda

Om 09:45 varen we weg uit Lage Zwaluwe en steken de Amer over richting de Biesbosch. Rustig varen we door dit prachtige gebied, waarbij ik helaas verzuim om op de dieptemeter te letten, met als gevolg dat we vast lopen. Door tijdig in de achteruit te gaan komen we, zij het met wat moeite, weer los en kunnen we onze weg vervolgen.

Via de Spieringsluis, de Ottersluis en het Wantij bereiken we uiteindelijk het Oudenrijn van varend Nederland: Dordrecht.
Ik meld me via de marifoon bij de verkeerspost en krijg keurig te horen wat er op me af komt. Tijdens de oversteek ga ik echter iets te scherp achter een duwbak langs en wordt ik genadeloos afgestraft. We krijgen een paar flinke klappen en een deel van de inventaris vliegt door de salon.

De schade blijft gelukkig beperkt tot een losgeslagen ladefront. Op de Noord heb ik andermaal last van motorstoring en we besluiten om in jachthaven op te zoeken. Na overleg met de werf pas ik een noodgreep toe om het stationair iets op te schroeven zonder de afstelling te veranderen ivm de garantie. Verder kan ik met behulp van een accuboormachine van de havenmeester het ladefront repareren.

Uiteindelijk gaan we om 16:00 verder en meren aan het begin van de avond af in het centrum van Gouda. Na een etentje op de markt maken we nog een wandeling door het oude centrum waarbij er een wereld voor ons open gaat. De klok staat inmiddels op 45.5 en de log op 125 Nm, niet veel meer dan gisteren, maar als gevolg van het vastlopen in de Biesbosch, zit het paddle wheel van de gever vast.

45.5 Vaaruren / 231.5 km    Overnachting: Gem. Jachthaven

Holl IJssel

Wantij

22 Jul 2006: Gouda - Aalsmeer

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WSV Schiphol

23 Jul 2006: Aalsmeer - Durgerdam

Via de Westeinder en de Ringvaart gaat het richting de Nieuwe Meer.
Daar lijkt het wel een beetje de boulevard van Scheveningen op een zomerse dag. De wachttijd vanaf de Nieuwe Meer is echter beperkt en vrij snel daarna varen we de Kostverloren Vaart op. Ondanks dat alle
bruggen slechts door een paar brugwachters bediend worden, verloopt de doorvaart toch nog vrij vlot en varen we het IJ op.

Tijdens het, bij nogal variërende wind aanmeren in de Oranjesluizen schiet de achterlijn los en komen we bijna dwars in de kolk te liggen en lopen we de eerste (lak)schade op.
Na de sluis besluiten we te overnachten in de haven van de watersport vereniging van Durgerdam; een pittoresk dijkdorpje aan het Markermeer onder de rook van Amsterdam.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV Durgerdam

Amsterdam

24 Jul 2006: Durgerdam - Lemmer

Omdat we vandaag in een keer naar Lemmer willen oversteken, varen we al om 09:10 het Markermeer op. Het water is als een spiegel en tien minuten later zet ik de automatische pilot aan en krijg ik de tijd om eens wat met de instrumenten te gaan experimenteren.
Van de radar krijg ik een waarschuwing dat ik op ramkoers met een ander schip vaar en de fishfinder laat met het verloop van de bodemstructuur zien. Wat een techniek .....

Na het passeren van het Krabbegat naviduct, een sluis die op een aquaduct is gebouwd, beginnen we aan de grote oversteek naar Lemmer. Na het passeren van de Prinses Margrietsluit meren we om 16:45 af in de gemeentelijke jachthaven.

Weer: Windstil, zon

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Jachthaven Lemmer

IJsselmeer

25 Jul 2006: Lemmer - Balk

Na de nodige proviand te hebben ingeslagen, varen we via Sloten en het Sloter meer naar Balk.
We vinden een ligplaats bij jachthaven 'het Sweiland', naar verluid een verbastering van 'zwaaikom'. Hier krijgen we pa en ma Z. op bezoek. Met enige hulp van het havenpersoneel lukt het ook op pa aan boord te krijgen en maken we een tochtje via Woudsend naar het Heger meer.
's Avonds krijgen we nog even bezoek van Auke en Trienke.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Het Sweiland

Woudsend

26 Jul 2006: Balk

We besluiten een dagje in Balk te blijven om een paar wassen te draaien en nog een keertje met de familie te gaan varen. Pa heeft niet zo'n zin, Trienke en zoon Harm des te meer. 's Avonds bereid ik een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Het Sweiland

Balk

27 Jul 2006: Balk - Makkum

We gaan nog net op tijd weg om de brug van Woudsend te halen en varen binnendoor richting Makkum. Vlak voor Makkum lopen we echter toch nog tegen de eetpauze/avondspits sluiting aan van een brug en moeten dus toch nog even wachten.

In de sluis van Makkum krijgen we in het Fries opmerkingen over het gebruik van de boegschroef, die door Boukje eveneens in het Fries worden beantwoord met een 'Bliksems, ze verstaan ons' reactie tot gevolg.

We overnachten in de marina van Makkum, een mega jachthaven van de categorie 'schone schijn' echter de voorzieningen lijken nergens op.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marina Makkum

Makkum

28 Jul 2006: Makkum - Harlingen

Via een spiegelglad IJsselmeer, de Lorentzsluizen en een al even kalme Waddenzee varen we naar Harlingen. Hier vinden we een fraaie plek bij de plaatselijke watersportvereniging. Er is echter geen walstroom, dus het wordt de 'bulktest' voor de energievoorziening.

Vorig jaar hadden we met de Stille Wille I (de sloep) ook al in deze haven gelegen en toen kennis gemaakt met Gaston, de houder van de ligplaats waar we toen lagen. Toevallig staat de man op de steiger waarop Boukje enthousiast zijn aandacht trekt met 'Ken je ons nog, ze is wat gegroeid .....' Binnen tien minuten is de man bij ons en is zeer enthousiast over onze nieuwe trots.

Weer: Windstil, zonnig

Harlingen

29 Jul 2006: Harlingen / Vlieland

Om 08:30 schepen we in bij rederij Doeksen voor een fietsarrangement op Vlieland. We maken een leuke tocht over het oostelijk deel van het eiland waar Boukje de nodige jeugdherinneringen ophaalt.
Na het nuttigen van een pannekoek varen we weer terug. In Harlingen worden we met onze neus op de Nederlandse (Friese?) gewoonte gedrukt om keukens van restaurants om 21:00 te sluiten. Gelukkig denken Italianen daar anders over.

Harlingen

30 Jul 2006: Harlingen

We besluiten in Harlingen te blijven, wat te shoppen en een stuk te gaan fietsen. Gezien de weersverwachting met aantrekkende wind en de berichten van overvolle jachthavens besluiten we onze plannen om op eigen kiel naar Terschelling te gaan, maar aan de kant te zetten.
Als alternatief besluiten we om de volgende dag met rederij Doeksen naar Vlieland te gaan. We maken een aardige fietstocht langs de Waddenzee dijk en sluiten de dag af met soep met toast.

Vlieland

31 Jul 2006: Harlingen - Raard

We varen het van Harinxmakanaal op richting Leeuwarden en besluiten onderweg om ri. Lauwersmeer / Groningen te gaan. Omdat we hier nog geen (papieren) kaart van hebben, pauzeren we in Leeuwarden. Hier struinen we het centrum af op zoek naar een waterkaart, en met succes.
Via de Dokkumer Ee gaat het richting Lauwersmeer.

Gezien de tijd, besluiten we te overnachten op een Marekritte plek in de buurt van Raard. Deze ligt aan de openbare weg en is goed bereikbaar per auto. Mooie gelegenheid dus om weer eens wat familie uit te nodigen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marrekrite plek bij Raard

Dokkumer Ee

01 Aug 2006: Raard - Zoutkamp

Het weer lokt niet echt uit, dus we doen rustig aan. We zakken de Dokkumer Ee af en via het Lauwersmeer bereiken we aan het einde van de dag Zoutkamp alwaar we de nacht doorbrengen.

Zoutkamp blijkt haar glorietijd wel gehad te hebben en is dan ook niet veel te beleven. We lopen de reisplanning nog even door (we willen vrijdag in Lemmer zijn ivm het opnemen van gasten/passagiers) en komen tot de conclusie dat we de komende dagen een beetje door moeten varen.

-- Vaaruren / -- km

Lauwersmeer

02 Aug 2006: Zoutkamp - Bergumermeer

Mede gezien de beperkte faciliteiten, besluiten we zo vroeg mogelijk te vertrekken. Onderweg komen we langs een camping met aanlegsteigers alwaar we gebruik kunnen maken van de faciliteiten om te douchen.

Met 12 kmh varen we het xxx kanaal af en overnachten uiteindelijk op een Marekritte plek in het Bergumermeer.
We ervaren dit soort overnachtingen als zeer positief. Het zijn vaak de mooiste en rustigste plekken; alleen zijn er geen faciliteiten. Hier blijkt andermaal het voordeel van investeren in techniek, met name accu capaciteit.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marrekrite plek Bergumermeer

Reitdiep

03 Aug 2006: Bergumermeer - Balk

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH de Lutsmond

Bergummermeer

04 Aug 2006: Balk - Lemmer

We hoeven vandaag maar een klein stukje, dus we doen heel rustig aan. Het is dan ook al bijna twee uur, voor we de trossen losgooien. Na iets minder als twee uur varen, leggen we aan in de Marina van Lemmer.

Aan het eind van de middag arriveert (pleeg)zoon met vriendin.

Lemmer

05 Aug 2006: Lemmer (Stavoren) Lemmer

Vandaag gaat het richting Stavoren om naar het Skutsjesylen te kijken.
Het waait aardig en af en toe rolllen we behoorlijk. Ik heb een rendez-vous gepland met een (oud) collega, dus ik probeer hem maar eens op te roepen via de marifoon. En zowaar, kraak helder krijg ik antwoord en spreken we verder af voor de avond.

Voor Stavoren laat ik het anker zakken en kijken we via de verrekijker naar de wedstrijd. Als gevolg van de 5+ Bft gaat het er hard aan toe daar. Dat we het ankeren nog moeten leren, blijkt wel; want we drijven naar verloop van tijd toch af.

Na een eenvoudig, doch gezellig etentje in Lemmer, nodigen we de collega uit voor de koffie en heb ik de kans om de DSC functie eens uit te proberen, met succes.

Stavoren

06 Aug 2006: Lemmer

Het is fraai weer en de gasten gaan wat later weg dan gepland.
Omdat we geen zin meer hebben om nog aan de oversteek te beginnen, besluiten we nog een dag in Lemmer te blijven.

Lemmer

07 Aug 2006: Lemmer - Hoorn

Het IJsselmeer is niet zo vlak als op de heenreis, maar voor de rest is het weer een prima oversteek.
In het naviduct gaat het even mis, als gevolg van een combinatie van factoren, schiet de lijn door Boukje's vingers. Gevolg: een paar flinke brandblaren op de vingers, we liggen dwars in de kolk.

De overtocht verloopt verder prima en aan het eind van de middag leggen we aan in de haven van Hoorn.

Weer: Winderig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV Hoorn

Hoorn

08 Aug 2006: Hoorn - Weesp

Aan het begin van de middag zetten we koers richting Muiden.
Na het passeren van de Grote Zeesluis is het nog een klein stukje naar Weesp. Als we onder de spoorbrug door willen, blijkt de mast niet naar beneden te willen. Gevolg: De spoorbrug moet open en de geplande route via de Vecht zal aangepast moeten worden. We zijn veroordeeld tot het Amsterdam Rijnkanaal.

We vinden een plek bij één van de lokale watersportverenigingen en nuttigen we een smakelijke maaltijd in het pittoreske centrum met haar met veel bloemen opgetuigde bruggen.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV de Zeemeerming

Weesp

09 Aug 2006: Weesp - Arkel

Het Amsterdam Rijnkanaal lokt niet echt uit tot touristisch varen, dus met 1800 rpm zetten we bijna 12kmh op de klok en varen richting Vianen.
Hier steken we de Lek over en varen het Merwede kanaal op; wat er een stuk aantrekkelijker uit ziet. De brugbediening gaat, wellicht door tijdig melden over de VHF vlot en we hoeven dan ook bijna nergens te wachten.

We overnachten in Arkel alwaar we een bezoek brengen aan een paar vrienden.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Arkel

Arkel

10 Aug 2006: Arkel - Drimmelen

Het begint al goed: Als we samen met een ander jacht als tweede een hefbrug(je) onderdoor willen, gooit de brugwachter pal voor m'n neus de brug dicht. ALs ik hem vervolgens over de marifoon oproep, krijg ik te horen dat ik er toch makkelijk onderdoor kan.

Het kost enige moeite om de man te overtuigen dat mijn schip bijna 5m nodig heeft en dus met geen mogelijkheid onder de 4m van de brug door kan. Als ik vervolgens onder de (ca 1m geheven) brug door ga, blijk ik amper 10cm over te hebben. Uit de opmerking 'zie je wel, je had ruimte zat; je moet je schip eens op laten meten' kon ik dan ook niet anders concluderen dan dat de man zelf maar eens richting een opticien
moest, want het leek erop dat hij met radiosprieten niet had gezien.