Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Andermaal Friesland

 
Periode: 6 t/m 20 aug 2005
Route/vaargebied: Andermaal Friesland
Met de ervaring van 2003, besloten we de zomer vakantie andermaal richting Friesland te varen, waarvan hier het reisverslag.
Totaal vaaruren / km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

06 Aug 2005: Aalsmeer - Nieuwendam - Op weg

Als gevolg van tevens op vakantie gaande kinderen, duurt het even voordat we weg kunnen. Al met al is het al 16:15 voor we de trossen los kunnen gooien. Gezien het weer en de bagage besluiten we de kap op te zetten, maar dat noodzaakt ons wel tot een omweg.

De weergoden zijn ons helaas niet gunstig gestemd, dus al snel moeten de regenpakken aan. Als ik vervolgens iets op wil zoeken, breekt er paniek uit: Waar is de Almanak? Thuis lag hij nog bij de spullen, ik weet zeker dat ik hem ergens heb gezien. We leggen aan bij een brug en ik loop naar de auto.... geen Almanak. Dus, ten einde raad maar naar de lokale watersport winkel voor een nieuwe. Helaas .... uitverkocht.
M'n hersens kraken, wat heb ik met dat ... boek gedaan. Dan geeft Boukje een hint: Ik zag hem het laatst bij het afwastijltje.....
Luik open, afwastijl met handdoeken eruit en ..... zucht ..... de Almanak.

Via de Ringvaart, de Nieuwe Meer sluis en het centrum van Amsterdam (alwaar we nog een staartje van de Gay Pride meepikken) wagen we ons op het IJ en belanden in Nieuwendam. Onze verbazing is groot, hoe is het mogelijk dat zo'n dorpje nog bestaat onder de rook van een wereldstad als Amsterdam.

Met 3.4 vaaruren en 29,5 kilometer sluiten we de dag af en overnachten in jachthaven Twellegae in Nieuwendam.

Weer: Regenachtig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: JH Twellegae in Nieuwendam

Klik op de foto om deze groter te tonen

07 Aug 2005: Nieuwendam - Monnickendam

We blijken niet binnendoor te kunnen, dus terug naar het IJ en richting het Noord Hollands Kanaal. Door een fraai landschap varen we via Broek in Waterland naar Monnickendam. Aanvankelijk willen we hier alleen even stoppen voor een 'tussendoortje', dus leggen we aan in de gemeentehaven.

Gezien het tijdstip komen we tot de conclusie dat we beter kunnen blijven, echter de herrie van de uitspanning waar we voor liggen stemt ons niet vrolijk. Als Boukje binnen polshoogte gaat nemen en terugkomt met de mededeling dat dit tot ca 01:00 door zal gaan, is ons besluit genomen: HIER WILLEN WE WEG!
Na overleg met de havenmeester verhuizen we naar een andere locatie, de walstroomkabel achterlatend; die halen we morgen wel op.

Vandaag slechts 2.3 vaaruren en 19.3 kilometer.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Monnickendam

Klik op de foto om deze groter te tonen

08 Aug 2005: Monnickendam - Hoorn

Na een rustige start en een kop koffie varen we richting Marken.
We verwachten hier hordes buitenlandse touristen, maar dit blijkt mee te vallen. We maken een korte wandeling door dit dorp, nemen een kijkje in de woning van Sijtje Boes (die het toerisme op Marken in gang heeft gezet), eten een zak friet en begeven ons naar de sloep. Ons volgende reisdoel is Hoorn en dat is nog een paar uurtjes varen.

Als we de Gouwzee uitkomen krijgen we de golfslag van 4 Bft voor onze kiezen en genieten we met volle tuigen. Dat anderen minder geluk hebben blijkt uit de communicatie over kanaal 16.... Gelukkig geen ernstige gevolgen.

Met een dagtotaal van 27.2 kilometer in 3.2 vaaruren meren we af bij de WV Hoorn alwaar we een uitstekende dis nuttigen.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: WV Hoorn

Klik op de foto om deze groter te tonen

09 Aug 2005: Hoorn - Enkhuizen

We komen slechts traag op gang, waardoor we vandaag ook niet zo'n grote afstand overbruggen. Bij het naderen van de ..... sluis pak ik een hekgolf van een trawler iets te haaks waardoor de punt onderwater verdwijnt. Gelukkig zit er een buiskap op .....

We eindigen in de gemeente haven van Enkhuizen alwaar we de maaltijd aan boord nuttigen. De havenmeester komt even een praatje maken, want een sloep is niet gebruikelijk. Als we hem aangeven dat we naar Medemblik willen, komt hij met de suggestie om binnendoor te gaan. Mijn veronderstelling dat dat niet kan, wordt ontzenuwd door zijn mededeling dat er een z.g. overhaal is in Broekerhaven. Tja, wat nu? Nog op de kaart, nog in de almanak is er iets te vinden. Even later komt hij terug met een telefoonnummer en besluiten we het de volgende dag erop te wagen.

We sluiten de dag af met slechts 27.4 kilometer en 3.0 vaaruren

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Haven Enkhuizen

Klik op de foto om deze groter te tonen

10 Aug 2005: Enkhuizen - .... Enkhuizen - In de lift

Na telefonisch geverifiëer te hebben inzake "de Overhaal" in Broekerhaven varen we die kant op. Na ons telefonisch aangemeld te hebben, komt na een kwartier de plaatselijke commandant van de brandweer in dienstvoertuig aangereden.
Even later hangt de 'Stille Wille' in de 'kooi' van de overhaal en worden we 3 meter lager weer losgelaten. Voor hen die dachten dat scheepsliften alleen in België voorkwamen: ga eens in Broekerhaven kijken.

Vol goede moed varen we richting Medemblik, we passeren de resten van een oude groenteveiling en varen door een fraai natuurgebied.
Ter hoogte van ..... wordt de situatie kritiek en begin ik volgens Boukje steeds zorgelijker te kijken. Regelmatig gaat het diepte alarm af en hoor ik gebonk. De motor draait 1800 rpm, maar ik maak volgens de log slechts 6 kmh. Normaal maak ik dan bijna het dubbele. Kan ik normaliter rustig mijn hand onder het koelwater houden, nu verbrand ik hem bijna. Ik voel dat zij zich door de smurrie trekt, ik durf niet te stoppen uit angst dat ik niet meer op gang kom.
In ..... houdt het echt op, een bepaalde brug blijkt toch niet helemaal duidelijk op de kaart te staan en ik loop letterlijk shocking klem tussen de brughoofden. We komen 5 cm te kort, door tijdig volle kracht achteruit te geven kan ik nog net voorkomen dat we echt klem komen te zitten. Met enig steekwerk lukt het de sloep te keren en varen we terug naar Broekerhaven.

Een telefoontje naar de brandweercommandant voorkomt dat we 'in the middle of nowhere' moeten overnachten en om 19:00 liggen we weer naast de zelfde motorkruiser als de nacht ervoor.

We sluiten de dag af met slechts 21.8 kilometer (maar dit is niet correct, vanwege het regelmatige dieptealarm heb ik hem op een gegeven moment maar uitgezet) en 4.5 vaaruren.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Haven Enkhuizen

Klik op de foto om deze groter te tonen

11 Aug 2005: Enkhuizen - Stavoren

Met dank aan de havenmeester weet ik nog wat gedetailleerde (luchtvaart)meteo te bemachtigen en hakken de knoop door: Vandaag steken we over. Met 5-, afnemend en goed zicht, moet dat te doen zijn.
We varen de haven uit en komen in de klotsbak van het IJsselmeer. Als we bij ....... de hoek om komen is het even aftasten: Go of No go? Met Stavoren in zicht wordt het een GO. Boukje aan het roer en Rob tegen de buiskap, turend door de verrekijker en af en toe de kaart raadplegend om ondieptes (en daarmee onrustig water) te vermijden.

Lanzamerhand komt Stavoren in zicht en na 27.0 kilometer en 2.9 vaaruren meren we af in de Marina van Stavoren.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Marina Stavoren

Klik op de foto om deze groter te tonen

12 Aug 2005: Stavoren - Workum

Vandaag gaat het binnendoor naar Workum

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

13 Aug 2005: Workum - Harlingen

Vandaag willen we binnendoor naar Harlingen. De buurman brengt ons op een ander idee: "Als jullie met 5 Bft van Enkhuizen naar Stavoren gekomen zijn, waarom ga je dan niet buitenom via de Waddenzee naar Harlingen? Is veel leuker ....."

Een blik op de kaart leert dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn, dus waarom niet? We gaan binnendoor naar Hindelopen en daar het IJsselmeer op. Op naar de Lorentzsluizen.

Als we de sluis uitvaren komen we op een grote watervlakte: de Waddenzee. In tegenstelling tot wat we verwachtten, is het varen hier een stuk rustiger. Was er op het IJsselmeer sprake van redelijk stampwerk, hier gaat het heel rustig met alleen wat zoekerig gedrag als gevolg van de deining.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Harlingen

Klik op de foto om deze groter te tonen

14 Aug 2005: Harlingen - Dokkum

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Dokkum

Klik op de foto om deze groter te tonen

15 Aug 2005: Dokkum - Lauwersoog

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

16 Aug 2005: Lauwersoog - Burgum

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Burgum

Klik op de foto om deze groter te tonen

17 Aug 2005: Burgum - Heeg

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Heeg

Klik op de foto om deze groter te tonen

18 Aug 2005: Heeg - Medemblik

Vandaag weer een 'grote oversteek': Van Stavoren naar Medemblik. Via ..... varen we binnendoor naar Stavoren.

Als we buitengaats komen is het IJsselmeer als een spiegel, alleen is het wat nevelig. Ik schat het zicht op ca. 5 km. Dat wordt dus op koers varen. Een lijn op de kaart en het kompas instellen op 'Heading Lock' en naar de pijltjes kijken.

Onderweg een paar checks op boeien, het gaat goed. Dan zie ik vaag de kontouren van een groot gebouw door de verrekijker. Een blik op de kaart leert dat dat het ...xx gemaal van Medemblik moet zijn.

Weer: Windstil, beetje nevel

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Medemblik

Klik op de foto om deze groter te tonen

19 Aug 2005: Medemblik - Noord Scharwoude

Na de brunch vertrekken we richting Alkmaar. De eerste stukken door de Wieringermeer zijn lang en recht. Na de sluis bij .... beginnen we ons zorgen te maken: Halen we de sluis bij Noord Scharwoude nog? We hopen van wel, want dan kunnen we nog even door en wellicht ons dagdoel, het Alkmaarder meer, bereiken. Helaas mag het niet zo zijn en stranden we een kwartier te laat voor de laatste schutting.

We overleggen: 6 kilometer terug naar de vorige jachthaven en daar overnachten of overnachten we in het hotel bij de sluis. Het idee dat we de volgende morgen zonder problemen om 09:00 voor de sluis kunnen liggen spreekt ons wel aan, dus het wordt het hotel.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Noordscharwoude (Hotel)

Klik op de foto om deze groter te tonen

20 Aug 2005: Noord Scharwoude - Aalsmeer

09:00 lukt niet, maar 09:15 wel.

Weer:

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

Epiloog

We zijn andermaal tot de conclusie gekomen, dat je met een sloep meer kunt doen dan je denkt. Echter, je dient je wel goed voor te bereiden, goed te plannen en bereid zijn om te kamperen.

Ook het oversteken van het IJsselmeer hoeft geen enkel probleem te zijn, mits je je realiseert wat je doet en wat je grenzen zijn en er voor zorgt dat de randvoorwaarden aanwezig zijn: Kaart, kompas en een weersverwachting (en uiteraard de kennis om hier mee om te gaan).

Enkhuizen - Stavoren deden we met 5 Bft op zicht, Stavoren - Medemblik ging met 3 Bft op koers. Het gaf toch wel een beetje een kick om uiteindelijk de torens van Medemblik in de verrekijker te zien.

De scanner heeft andermaal zijn nut bewezen, je hoort wat er om je heen gebeurt en kunt het weerbericht van de Central Meldpost IJsselmeer ontvangen. De sinds eind juli 2005 bestaande mogelijkheid om met het Basiscertificaat een marifoon in portofoonmodel te gebruiken, zonder dat er een 'normaal' model aan boord is, kwam voor ons helaas te laat.

Als alles volgens plan verloopt is dit de laatste grote tocht met de Stille Wille en zullen we de volgende grote tocht met de Stille WilleII maken ....

Laatste aanpassing: 22-06-2021