Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Met een sloep naar Friesland

 
Periode: 20 t/m 29 jul 2003
Route/vaargebied: Met een sloep naar Friesland
Na de nodige uurtjes op de Loosdrechtse Plassen en de Vecht, waren we rond Hemelvaartsdag richting Muiden vertrokken. Na de overnachting aldaar, was het weer fantastisch en lokte het IJsselmeer. We besloten er een retourtje Pampus aan te plakken. Het heeft wel wat, met een sloep op zo'n grote watervlakte.

Met deze ervaring, besloten we de zomer vakantie eens op het water door te brengen en richting Friesland te varen, waarvan hier het reisverslag.
Totaal vaaruren / km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

20 Jul 2003: Loosdrecht - Nigtevecht

Na een trage start vertrekken we pas na de lunch vanaf de thuishaven. Bij aankomst bij de Mijndense sluis, blijken we niet de enige te zijn die geschut willen worden. Ruim twee uur duurt het eer we de Vecht op draaien. Rustig tuffend gaat het richting het noorden. Een blik op de kaart, de klok en in de almanak leert ons dat Muiden er vandaag niet meer in zit.

In Nigtevecht besluiten we ons geluk te beproeven in de haven van de lokale watersport vereniging, met succes. Met gekleurde bordjes wordt aangegeven welke boxen beschikbaar zijn en nadat we de zaak omgebouwd hebben, leggen we ons te ruste met op de achtergrond het geluid van de beroepsvaart op het Amsterdam-Rijn kanaal.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Nigtevecht

Klik op de foto om deze groter te tonen

21 Jul 2003: Nigtevecht - Spakenburg

Na het ontbijt lopen we langs de beheerder van de jachthaven om de kosten te voldoen om vervolgens richting Muiden te gaan. Gadegeslagen door velen op de terrasjes langs de sluis gaan we het grote water op.

Buiten de dammen draaien we stuurboord uit richting de Hollandse Brug. Het weer is prachtig en het water als een spiegel. Het geeft wel een apart gevoel om met een sloep onder zo'n bouwwerk door te varen. Op het Veluwemeer varen we tussen de (grotere) zeil- en motorjachten, maar dat levert geen enkel probleem op. We doen rustig aan en als het einde van de middag in zicht komt, zijn we in de buurt van Spakenburg en besluiten we om daar te overnachten.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Spakenburg

Klik op de foto om deze groter te tonen


Op weg naar de Hollandse brug

22 Jul 2003: Spakenburg - Elburg

We varen de haven uit en wederom stuurboord uit, richting Harderwijk.

Aanvankelijk hangt er een aardig wolkendek, maar het water is als een spiegel. Het gevolg is dat sommige zeilers de spinaker bij zetten hetgeen een fraai beeld oplevert. In de loop van de dag klaart het op en wordt het weer een echte zomerse dag.

We passeren een zwanenkolonie, die zich aan de polderkant van het Veluwemeer bevindt. Ik begrijp niet waarom mijn werkgever destijds een cameraman naar Schotland heeft gestuurd om zwanen te filmen, terwijl ze bij wijze van spreken, op de hoek van de straat leven.

Bij Elburg houden we het voor gezien en besluiten daar te overnachten.

Weer: Bewolkt tot zonnig

-- Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen


Elburg

Waaom de KLM destijds een fotograaf naar Schotland heeft gestuurd

23 Jul 2003: Elburg - Emmeloord

Het gas is op, dus een mooie 'smoes' om Elburg nog even te bekijken, maar veel tijd gunnen we ons er niet voor.

We varen uit en gaan in noordelijke richting. Het klinkt ééntonig, maar water is wederom als een spiegel en met een 1600 rpm op de toerenteller geeft de log 10.5 kmh aan. Je kan merken dat je de 'Randmeren' aan het verlaten bent, want je ziet steeds minder schepen.
Via het Zwarte Water gaat het richting de Noord Oost polder die we bij .... binnenvaren.

Het begint inmiddels tegen zessen te lopen en de reguliere ligplaatsen in Emmeloord zijn allemaal bezet. Maar, bij de woonwijk vinden we nog een steiger en brengen daar de nacht door.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Elburg

Klik op de foto om deze groter te tonen

24 Jul 2003: Emmeloord - Balk

Vanuit Emmeloord gaat het in noordelijke richting. Buiten Emmeloord varen we door een vaart, we verwachten een eentonig landschap, maar dat valt gelukkig mee. Het eerste stuk voert door een fraai bos wat je ergens in Duitsland doet wanen.

De aankomst bij de Lemster sluis is indrukwekkend en laat je realiseren hoe klein je je kunt voelen.... Met de sloep tussen meters hoge muren, gelukkig hebben we geen last van claustofobie.

In Lemmer besluiten we een hapje te eten. Tijdens de wandeling terug naar de boot, worden we aangesproken door een willekeurige voorbijganger. "Goh, wat leuk om hier met een sloep te varen, maar u komt uit Leiderdorp; ik neem aan dat u hem op de trailer hier naar toe heeft gebracht...". Een verbaasd gezicht is het resultaat op ons antwoord dat we zijn komen varen, zij het dat we uit Loosdrecht zijn vertrokken. Na een vriendelijk "Veel plezier" gaan we via het .... door naar Balk.
We vinden een plekje in de lokale jachthaven en brengen de avond door bij de aldaar wonende familie.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Balk

Klik op de foto om deze groter te tonen

25 Jul 2003: Balk - Kubaard

Via .... gaat het in noordelijke richting. Uiteindelijk varen we de .. op richting Kubaard alwaar we een familiebezoek gepland hebben.

De vaart wordt steeds smaller, af en toe gaat het dieptealarm af. Ik maar me echter meer zorgen om de bruggen, daar blijken af en toe gemene constructiebouten onderuit te steken. In Kubaard houdt het echt op, de laatste te nemen brug is echt te laag.
In overleg, leggen we de boot aan het steigertje in de achtertuin van de buren.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Kubaard bij bewoners

Klik op de foto om deze groter te tonen


Op weg naar Kubaard

26 Jul 2003: Kubaard - Lemmer

We nemen afscheid van de familie en varen richting de Bolswarder Trekvaart.

Gelukkig heeft de heftige regenval van de afgelopen nacht niet voor een verhoogd waterpijl gezorgd anders hadden we een probleem gehad.
Op de Bolswarder Trekvaart gaan we naar het noorden om vervolgens via de Franeker Trekvaart richting Sneek te varen.

In Sneek brengen we een ongepland bezoek aan een opticien want mijn bril bleek er niet zo goed tegen te kunnen als je er op gaat zitten.
Het is groot feest in Sneek, want de lokale Skutsje heeft het Skutsjesielen gewonnen, dus de bemanning wordt met veel feestgedruis binnengehaald.

Omdat de reis al wat langer heeft geduurd dan gepland, beperken we de duur van de stops en gaan we over tot beheerst kilometers maken. Via het Koevordermeer en het Margrietkanaal arriveren we aan het einde van de dag
in Lemmer voor de overnachting.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Lemmer

Klik op de foto om deze groter te tonen


Sneek

27 Jul 2003: Lemmer - Ketelhaven

Via de Lemstersluis dalen we af in de Noordoostpolder.
We gunnen ons niet veel rust, dus met 1600 rpm en 10 kmh op de log gaat het via de Zwolse Vaart richting het Zwartemeer.
Het weer wordt minder, regen en wind dus de regenpakken gaan aan de buiskap wordt opgezet. Al snel wordt duidelijk dat we de sluis naar Flevoland niet meer zullen halen, dus besluiten we te overnachten in Ketelhaven.

We nuttigen een uitstekende vismaaltijd in het restaurant bij de jachthaven en dan zit de dag er weer op.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Ketelhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen


7m zakken in de Lemstersluis

28 Jul 2003: Ketelhaven - Muiden - Met 5Bft het Markermeer op

k had eigenlijk al weer aan het werk gemoeten, dus ik bel m'n baas maar even met de mededeling dat het waarschijnlijk wel woensdag, zo niet donderdag, zal worden eer hij me ziet.
Gezien de tijdsdruk (B. heeft dinsdag een afspraak in Amsterdam) is het weer kilometers maken door de lange vaart van Flevoland.

Ondertussen luisteren naar het weerbericht op de radio en op marifoonkanaal 1 van
de Centrale Meldpost IJsselmeer. Helaas is de ontvangst slecht, want we varen juist onder een 380 KV leiding door en bovendien zitten we laag en is de antenne van de pocketscanner niet optimaal. Dus maar even gebeld en ik wordt keurig te woord gestaan. Met de verwachte 4-5 besluiten we de gok te wagen en te kijken hoe het 'buiten' is.

Via de Zuidersluis varen we het IJsselmeer op. We zitten aan lager wal en er staat een vrij korte golfslag van net onder de meter. Geen prettig vaarwater, maar een echt alternatief hebben we niet. Laverend om de golven niet al te recht te pakken, varen we langs de Oostvaardersdijk. De sloep gaat aardig te keer maar de hoeveelheid water die zij pakt lijkt mee te vallen. Om een idee te geven: één keer kwam de schroef boven water.
Door de wind en de miezelregen is het zicht beperkt, dus het is varen op kompas. Aan het einde van de strekdam van de vluchthaven verleggen we de koers en stevenen recht op Muiden af. In de buurt van Pampus wordt het water rustiger en begint ook de zon door te breken.

Als we tussen de strekdammen van Muiden varen, beginnen we aardig te zweten dus gaan de regenpakken uit en besluit ik eens te kijken hoeveel water we nu werkelijk gepakt hebben. De lenspomp geeft echter na 2 slagen al meer lucht dan water, dus die hoeveelheid valt reuze mee.

Het is inmiddels al einde van de middag en we besluiten in Muiden te overnachten. Wel, overnachten is een ruim begrip want we liggen nog net niet onder de A1, maar het scheelt niet veel.....

Weer: Regen en veel wind

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Muiden

Klik op de foto om deze groter te tonen

29 Jul 2003: Muiden - Loosdrecht

B. heeft een afspraak in Amsterdam, dus we besluiten onze wegen te scheiden. Zij gaat met het OV richting Amsterdam en ik zal de sloep naar Breukelen varen alwaar we afspreken elkaar weer te ontmoeten. Tijdtechnisch zouden we dan aardig uit moeten komen.

In m'n eentje vaar ik over de Vecht en kom ik langzamerhand weer op bekend terrein. Ik vind een plekje aan de passantensteiger in Breukelen en ik loop maar net van de kade weg of B. belt al met de mededeling dat ze op het dorpsplein staat.

Na de maaltijd varen we terug over de Vecht en via de Mijndense sluis varen we de Loosdrechtse Plassen op. De laatste loodjes en we zijn weer thuis.
Met een voldaan gevoel leggen we de Stille Wille op haar eigen plekje en keren huiswaards na 11 fantastische dagen op het water, een ervaring rijker en voorgoed verknocht aan varen.

Weer: Zonnig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Loosdrecht (Thuishaven)

Klik op de foto om deze groter te tonen


De laatste sluis voor we weer thuis zijn

Epiloog

Met de Stille Wille is het uitstekend varen, als je (zoals wij) gewend bent om te camperen is het maken van tochten als omschreven geen enkel probleem. De vaareigenschappen van het schip zijn fantastisch, de tocht van Almere naar Muiden bij windkracht 5min was een vuurdoop voor schip en bemanning die beiden uitstekend hebben doorstaan.
Hiermee is aangetoond dat een sloep echt niet alleen maar voor mooi weer varen geschikt is. Wel is elementaire kennis van navigatie van belang, want wie denkt dat hij/zij het Muiderslot wel ziet liggen, komt bedrogen uit.

Ook uit veiligheidsoogpunt is het van belang je zaak goed voor te bereiden.
Zo hadden wij op de kaart cirkels getrokken rond alle (vlucht) havens: één op 5km en één op 10km, zodat je, mocht dit nodig zijn, in één oogopslag kon zien wat de dichtstbijzijnde haven was. Ook handig was de scanner die ik voor ca € 80 had gekocht en waarin ik alle marifoon frequenties had ingeprogrammeerd, zodat we op zijn minst konden horen wat er om ons heen gebeurde. Verder was het op de Randmeren en als voorbereiding op te oversteek Almere - Muiden handig om het weerbericht van de Centrale Meldpost IJsselmeer uit te luisteren. Deze laatste stond ons overigens ook telefonisch uitstekend te woord.

Wij hebben genoten en dergelijke tochten zijn zeker voor herhaling vatbaar, voor 2005 staat er wederom een tocht naar Friesland gepland, deze keer via Noord Holland en willen we proberen, mist de weersomstandigheden het toelaten, de oversteek van Medemblik naar Stavoren te maken.

En inmiddels hebben de knoop doorgehakt en zij we serieus op zoek naar een Stille WilleII ....
Wat het wordt? We weten het nog niet, maar in elk geval zodanig dat we het er zonder problemen een maand op uit kunnen houden.

Laatste aanpassing: 28-07-2018