Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Les Dames de Meuse

   
Periode: 28 jul t/m 31 aug 2007
Route/vaargebied: Les Dames de Meuse
Via IJssel en Maas naar Frankrijk. De bedoeling was een rondje Maas - Moezel - Rijn, maar agv een geblokkeerde sluis bij Charlevilles-Mezieres was dat niet mogelijk. Dus gingen we, geheel tegen onze principes, via de zelfde route terug
Totaal 366.5 vaaruren / 934.7 km
Kijk voor meer filmpjes, gemaakt tijdens deze reis ook eens op het kanaal van de Stille Wille!

28 Jul 2007: Lemmer

Zoals zoveel dingen begint alles met een goede voorbereiding.
Dus vrijdag en zaterdag nog de laatste was gedraaid, Rob nog boodschappen gedaan bij de Golf. Ik de sleutel aan Thea gegeven, met Thijs nog de APK geregeld, onze buren Sandra en Daan ook een goede vakantie gewenst, etc.

Om 17:00 uur vertrokken we dan ri Lemmer. Ondertussen nog Marijke en Nico gebeld. Die waren in Balk bij pa en ma op bezoek, Jelske en Koos ook mee.
Afgesproken dat we om 20.00 uur bij de Pizzeria Gondola in Lemmer met elkaar zouden eten en dat we elkaar eerst bij de boot zouden treffen.
Wij waren om kwart voor zeven bij de boot; konden alles nog eerst inruimen;even later stond Marijke bij de boot met een vreselijk zenuwachtige Koos, die niet op de boot durfde te springen, maar wel graag bij ons wilde zijn. Gelijk dan maar door naar de Pizzeria; gereserveerde plaatsen in de serre, waar je kunt eten onder de echte druiventrossen, waarschijnlijk geplant door een lid van de vrolijke en luidruchtige Italiaanse familie die daar in de keuken staan te koken en te kwetteren. Het eten is daar goed en de sfeer geweldig, zo’n paar honderd gasten eten daar op een zaterdagavond. Een grote vrolijke luidruchtige bende, en dat in Friesland in zo’n dorp!

Om 22:30 of zo Marijke uitgezwaaid en voor het eerst weer slapen aan boord. Dat lukte slecht bij mij. Als ik het druk heb gehad, dan kan ik ’s avond mijn hersens niet stopzetten;van het en komt dan het ander: door niet slapen ga ik piekeren en door piekeren kan ik niet slapen. Ergens toch wel goed voor geweest; ik bedacht met schrik dat ik mijn werkmap was vergeten.

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

252.8 Vaaruren / -- km

Klik op de foto om deze groter te tonen

29 Jul 2007: Lemmer - Sneek

Zondagmorgen bij opstaan met Rob overlegd, die gelijk voorstelde om terug naar huis te rijden om de werkmap op te halen. Geen probleem is dat bij hem....
Bovendien had hij geen jack meegenomen; dus dat kon ook gelijk worden opgehaald. Dus op naar huis; spullen gepakt en Joop en Thea nog gezien; die zich afvroegen wat er aan de hand was.

In een ruk weer terug naar Friesland en nog even bij Pa en Ma langs geweest om
"dag te zeggen"; waren daar heel blij om.

Toen weer terug naar de boot en tegen vijven ging het dan (eindelijk) richting Sneek, waar we de volgende dag een afspraak hebben met een technisch steunpunt van Raymarine. Via het Margrietkanaal door ging het vlot en aan de Pampuskade aan de Haukesloot vonden we een prima plek voor de nacht.
Ondertussen een aantal malen Ane en Botje gebeld en uiteindelijk door Sneek gelopen. Moest nodig ri een toilet, dus doorgelopen naar A en B in de hoop dat zij thuis waren. Dat was zo; waren van harte welkom. Glaasje wijn gedronken; ik met Botje en Ane met Rob. Een mannen en een vrouwengesprek was het.
's-Avonds bracht Ane ons naar de boot, waarbij hij verbaasd was dat de boot zo groot was. Prachtig vond hij haar.

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

2.3 Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. Haven Sneek, Pampuskade

Klik op de foto om deze groter te tonen

30 Jul 2007: Sneek - Steenwijk

’s Morgens gaan we eerst naar de fa. Rimare om naar de autopilot te laten kijken. Deze geeft de laatste tijd nogal grote (30gr) afwijkingen. In overleg wordt er besloten om het systeem een reset te geven. Zo gezegd, zo gedaan en na een aantal rondjes gevaren te hebben om het systeem ‘op te lijnen’ , lijkt het probleem verholpen te zijn.

Daarna op weg naar de kop van Overijssel via het Tjeukemeer met windkracht 6. Een keer lag de boot zo te wiebelen, dat Rob het niet vertrouwd vond en zijn koers verlegde. Tot onze schrik zagen we en omgeslagen wit zeilbootje drijven, verder dreef niks erbij, behoudens een peddel. Toch eng; Rob belde gelijk de waterpolitie om te melden.

’s Avonds arriveerden we in Steenwijk; mijn vader heeft daar nog in dienst gelegen. De gehele gemeentehaven lag vol; dus maar op een “Marrekrite” plek aangelegd langs het kanaal Steenwijk Ossenzijl; waar tot onze verbazing nog een andere, oude Bruijs 11.50 lag, de Laissez Fair. Later nog een heerlijk lange wandeling gemaakt: een rondje om, om daarna als n blok in slaap te vallen.

Weer: Het is de hele dag regenachtig

6.9 Vaaruren / 44.1 km    Overnachting: Vrije plek, kanaal Steenwijk - O

Klik op de foto om deze groter te tonen

31 Jul 2007: Steenwijk - Deventer

Dinsdag ook weer vroeg uit de veren: om 07.00 uur ging de wekker. Voor eerst prachtig zonnig weer; aan boord gedouched.

Om 09:00 uur weg, ik maak dan voor ons beiden de boterham klaar die we al varend uit ons vuistje eten. Ondertussen nog een leermoment voor Rob en mij doorgemaakt mbt verwachtingen over wat te doen in het schip.

Eerst toch wel lang wachten bij een sluis om vervolgens de Gelderse IJssel op te stomen. Wat een prachtige rivier is dat: grote uiterwaarden, prachtige hofsteden, veel roodbonte (IJssel) koeien in de uiterwaarden.

Op de IJssel krijgen we direct ruim 4 kmh stroom tegen te verwerken. Voor de Deutz is dit echter geen enkel probleem en met 2000 rpm geeft de log 12.4 kmh aan, de GPS echter maar net 8 .....

We overnachten in de Deventer Jachthaven, langszij de Tjalk van de havenmeester.

Weer: Prachtig zomerweer

7.3 Vaaruren / 62.8 km    Overnachting: Deventer Jachthaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

01 Aug 2007: Deventer - Rheden

De voorraad ‘vers’ begint op te raken, dus gaan we eerst Deventer in om boodschappen te doen voor een paar dagen. Het is dan ook pas na het middaguur dat we de trossen losgooien en de IJssel opdraaien.

Tussen de beroepsvaart gaat het stroomopwaarts richting Arnhem. De beroepsvaart blijkt overigens voldoende rekening te houden met de pleziervaart op dit traject, de slogan van Rijkswaterstaat ‘Varen doe je samen’ lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben.

Door tijdig te bellen, weten we ons verzekerd van een plekje en kunnen we nog even door richting Rheden, aan de voet van een fraai bosgebied. Hier maken we nog even een korte wandeling omgeving van de Posbank, waarbij we worden achtervolgd door een stel mountain bikers

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

5.8 Vaaruren / 54.0 km    Overnachting: WSV de Engel, Rheden

Klik op de foto om deze groter te tonen

02 Aug 2007: Rheden - Wansum

Vandaag wordt een hele ruk, want tot voorbij Nijmegen zijn er geen overnachtingsmogelijkheden.
Na de laatste kilometers tegen de IJsselstroom opgevaren te hebben komen we op het Pannerdens Kanaal. Hoewel, kanaal? Dit is gewoon een tak van de Rijn de niet zo hard stroomt als de IJssel.
Bij Millingen aan de Rijn meld ik mij bij de verkeerspost en krijg te horen wat er op me af komt, Dit blijkt mee te vallen en probleemloos draaien we stroomafwaarts de Waal op.

Met ca 5 kmh in de rug varen we met ruim 17 GPS kilometers richting Nijmegen. Ook hier blijkt de stelling ‘Varen doe je samen’ aangeslagen te zijn, getuige het feit dat de beroepsvaart, al dan niet na communicatie via de marifoon rekening houdt met de pleziervaart.

Bij Nijmegen draaien we het Maas-Waal kanaal op en na ca 15 km uiteindelijk de Maas, het eerste ‘doel’ van deze reis.
Omdat het allemaal wel vlot loopt, verleggen we ons doel, en nemen contact op met de jachthaven in Wanssum. Deze is bereid om een plek voor ons vrij te houden.

In de sluis van Sambeek worden we geconfronteerd met een Belgische binnenschipper die zijn schip niet echt lijkt te beheersen en ook niet van samen varen lijkt te houden. Kon het invaren van deze man/vrouw, itt dat van z’n NL collega, ronduit als gepruts worden bestempeld, het uitvaren was ronduit asociaal te noemen: Hij was de kolk nog niet uit, of het gas ging er vol op en binnen no-time was het schip uit het zicht verdwenen.

In Wanssum krijgen we een plek naast een de dag ervoor te water gelaten jacht. Hier krijgen we ‘bezoek’ van een paar zwarte zwanen die om eten bedelen en daarbij zelfs tegen de boot aan tikken met hun snavel.

’s Avonds nuttigen we een kop koffie bij ‘Piet’s Nette Ballentent’ op het terras van de haven en maken daar kennis met ‘de Bakker’. We beloven hem de volgende morgen brood bij hem te komen halen.
Deze belofte komen we uiteraard na en de volgende morgen tref ik hem in bakkerij ‘Geert en Marlies Verdeuzeldonk’ VOF. Kennelijk vind de man dit zo leuk, dat hij ‘vergeet’ de twee mini vlaaien te rekenen.

Weer: Zonnig

8.3 Vaaruren / 76.0 km    Overnachting: JH Wansum BV

Klik op de foto om deze groter te tonen

03 Aug 2007: Wansum - Roermond

Rond half tien gaan de trossen al weer los en varen we verder de Maas op richting het Zuiden. De Maas is hier landschappelijk erg fraai en aan de horizon doemen de eerste heuvels van het Limburgse landschap op. In tegenstelling tot de IJssel, stroomt de Maas nauwelijks, met nog geen halve km verschil tussen log en GPS heb je het wel gehad.

We vinden een prima plek in jachthaven ‘Het Steel’ en zijn nog net getuige van het verwijderen van de analoge antenne van de steunzender Roermond, uitgevoerd met een uit Zwitserland afkomstige heli met dito bemanning.

We eten een enorme ijscoupe op de markt en ’s avonds kunnen we nog even van een fraai vuurwerk genieten. Dit kan zich echter niet meten met hetgeen we gewend zijn van Scheveningen.

Ook hier treffen we een zwarte zwaan en even dachten we dat deze achter ons aan was gezwommen.

De urenteller geeft aan dat we vandaag 5 uur gevaren hebben en daarbij een afstand van 44 km hebben afgelegd.

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

5.0 Vaaruren / 43.3 km    Overnachting: JH het Steel

Klik op de foto om deze groter te tonen

04 Aug 2007: Roermon - Maastricht

Omdat we in Maastricht niet kunnen reserveren, varen we rond 09:15 af.

Via een fraai stuk Maas komen we op het Julianakanaal, dit kanaal loopt parallel aan de hier onbevaarbare rivier en via 3 sluizen, deels uitgerust met drijvende bolders, gaan we in totaal zo’n 20 m omhoog.

Op het kanaal krijgen we te maken met een binnenschipper die kennelijk niet samen wil varen, want deze vaart tergend langzaam in het midden van het kanaal en gaat alleen voor tegenliggers aan de kant. Ondanks verzoek via de radio weigert hij mee te werken aan een voorbijloop manoeuvre. Gezien de afstand die we nog te gaan hebben, besluiten we maar achter hem te blijven.

In Maastricht laten we ons naar binnen schutten naar ‘het Bassin’ en krijgen via de marifoon te horen dat we zelf een mooi plekje mogen zoeken.

Tegen het einde van de middag arriveren Pieter en Janny die in in Hoensbroek wonen, zij nodigen ons uit voor een indische maaltijd in een knus, maar uitstekend restaurant. Als ze ons bij de haven afzetten, is het inmiddels 01:00

De urenteller geeft 4.9 uur aan, de log 19 km maar dat klopt natuurlijk niet. Kennelijk ergens een tikfout gemaakt, want hij zit niet vast.

Weer:

4.9 Vaaruren / 37.8 km    Overnachting: Het Bassin

Klik op de foto om deze groter te tonen

05 Aug 2007: Maastricht

‘s Morgens een strakblauwe hemel ...

Geprobeerd de havenmeester te bereiken omdat er een was moest worden gedraaid. Eindelijk lukte dat; muntje gekregen, maar waspoeder daar moesten we zelf voor zorgen. Na gezoek bleek er achter een rolluik een wasmachine (reeds bezet) en een droger te staan in een niet fris ruikende omgeving. Niks voor ons dus. Zo zie je maar weer; een haven in een prachtige ambiance maar met minimale outillage; waar je echter wel 2x zoveel voor betaalt als normaal. Dus wat noodzakelijke was met de hand gedaan en verder maar‘ hopen op een haven met betere voorzieningen voor binnenkort.

Het werd steeds warmer; over de 30 graden; op de boot was het haast niet meer uit te houden; dus naar een schaduwplek op de kade gezocht, waar nog een zuchtje wind was. Tegen 14:00 uur kwamen pa en ma langs; met broodjes en drinksels van ma installeerden wij ons 4-en nu langs de kade om even uit te blazen.

Aan het einde van de middag met de auto naar Vaals; het 3–landen punt, in de bossen, waar we allemaal jeugdherinneringen van vroegere vakanties hebben; natuurlijk bij de 3 grenspalen foto’s gemaakt. Een eindje door de inderdaad heerlijk koele bossen gelopen, echter bleek niet de weg naar Vaals te zijn, maar ri. Duitsland. Wel een mooi uitzicht waar pa en ma ons op een bankje opwachten.

Terug naar Maastricht. Met pa en ma gegeten in het bassin op de kade bij het Spaanse restaurant. Ik had tapas besteld; maar dat viel tegen; gelukkig zij wel een goede maaltijd. In ieder geval in een heerlijke zomerse sfeer uren tafelen met uitzicht op de bootjes; wat wil een mens nog meer .....

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Het Bassin

Klik op de foto om deze groter te tonen

06 Aug 2007: Maastricht

De dagen er voor waren er al geruchten, een check op Teletekst en Internet bevestigde deze: De sluis bij Charleville-Mezieres is defect en tot 18 aug gestremd.

Dit heeft tot gevolg dat we ons plan om door te varen naar de Moezel niet uit kunnen voeren. We besluiten ons plan dan ook maar aan te passen en onze reis tot de Belgische Maas te beperken. We kunnen een stukje Frankrijk in, maar dan moeten we voor een paar dagen een vignet van 70 Euro te kopen, vinden we een beetje zonde.

We blijven dan ook nog maar een dag in Maastricht. ’s morgens draaien we toch maar een was in het niet al te schone washok, waar notabene de vuilwaterpomp en wasmachine in één ruimte staan; in onze ogen een onacceptabele combinatie.

’s Middags besluiten we een stuk te gaan fietsen, de tocht is echter maar kort, want Boukje’s achteras blijkt scheef te staan, waardoor de ketting er om de 100m afloopt. De fietstocht werd dus een wandeling….. Bij terugkomst de as rechtgezet, in 10 min gefikst.

Weer:

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Het Bassin

Klik op de foto om deze groter te tonen

07 Aug 2007: Maastricht - Liège

Vandaag varen we richting Luik. Al snel zijn we bij de sluis van Ternaayen, waar we maar liefst 14m omhoog gaan. Gelukkig is deze voorzien van drijvende bolders, dus ondanks de vrij hoge snelheid waarmee het water binnen stroomt, blijft ze aardig op haar plek. Naast ons ligt een Nederlands binnenschip, de schipper laat ons voorgaan om te voorkomen dat we last hebben van de schroefwater.
Op mijn dank/reactie ‘Varen doen we samen’, reageert hij (zo te zien gemeend) ‘Zo is dat’.

Rond 16:00 zijn we dan in Luik, waar we vriendelijk en gastvrij worden ontvangen in de ‘Port des Yachts de Liege’ en al direct de nodige toeristische informatie krijgen.
Voor het eten maken we nog een wandeling door het centrum, wat ons eigenlijk best we mee valt. Het vooroordeel dat Luik een smerige stad zou zijn, waar niets aan is; is beslist niet waar. Een klein, maar aardig centrum met diverse fraaie, oude gebouwen (tussen nieuw, dat wel) en luxe winkels.
We sluiten de dag af met een wandelingetje over het haventerrein.

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

2.8 Vaaruren / 28.2 km    Overnachting: Port des Yachts de Liege

Klik op de foto om deze groter te tonen

08 Aug 2007: Liège - Huy

Vandaag gewoon een keer uitgeslapen en rustig ontbeten. Het begon behoorlijk te regenen; besloten dit eerst wat af te wachten maar de regen bleef. Dus toch maar op pad gegaan met regenpakken aan.

Tweemaal een sluis gedaan met ongeveer 4 meter verval zonder drijfbolders dus op tijd overpakken; dat doe je hier door aan de trap vast temaken bij de middenbolder van het schip, er is geen mogelijkheid om voor of achter een lijn vast te maken. Kortom de sluizen hier zijn berekend voor de beroepsvaart en niet voor plezierjachten; daarvoor staan de bevestigings bolders te ver uit elkaar. Rustig blijven is het devies en je verstand gebruiken; soms komt het water met grote wervelingen de sluis in waardoor het schip gaat wrikken en slingeren. Rob en ik hangen dan met zijn 2-en aan de lijnen om ons bootje (ongeveer 12 ton staal toch ) te houden. Verder geldt in een Belgische sluis, wie het eerst komt het eerst maalt; i.t.t. Nederland gaat beroeps dus niet per definitie voor. Dus zo kan het gebeuren dat je hier in een sluis vooraan voor een groot beroepsschip ligt, bij het uitvaren is het dan vol gas en wegwezen voor die “grote jongens” uit, want zij stomen gewoon door en voor je het weet zit je in hun dode hoek en zien ze je niet meer.

Ondertussen passeerden we langs de Maas veel cement en staalindustrieën; of wat er van over was; het maakt hier (Wallonië) geen welvarende indruk. Op een gegeven moment doemden de geweldige koeltorens van de kerncentrale van Huy op; onder “de rook van”deze koeltorens is de jachthaven waar we gaan liggen.

In de namiddag nog even in Huy boodschappen gedaan. Opvallend dat er zoveel zeer oude huisjes (17e eeuw) pal naast moderne flats staan.
Het Maasdal moet vroeger al een zeer belangrijke doorroute zijn geweest, getuige deze oude herbergen etc. Ook nu heb je pal naast de Maas, een drukke verkeersweg en daarnaast een drukke spoorlijn, met op de achtergrond de koeltorens, kortom een echt cultuurlandschap, met in de avond vele lichtjes.

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

3.2 Vaaruren / 13.1 km    Overnachting: Huy

Klik op de foto om deze groter te tonen

09 Aug 2007: Huy - Namur

Rond de klok van één verlaten we Huy en varen we richting Namen. Hoewel er nog steeds veel industrie langs de Maas zit, wordt het landschap steeds fraaier. Hoge rotswanden vormen op veel plaatsen de randen van het Maasdal.

Wachtende voor de sluis van Andenne worden we geconfronteerd met de onbeschofte schipper van de Roelof F uit (andermaal!) Maasbracht. Deze duwbootschipper was kennelijk niet bereid om bij het uitvaren even rustig te wachten tot er voldoende ruimte was, maar gaf direct vol vermogen om een eveneens uitvarende duwcombinatie te passeren. Hierbij werd totaal geen rekening gehouden met het feit dat er twee pleziervaartuigen lagen te wachten om in te varen. Deze veroorzaakte met zijn gedrag golven van wel twee meter waardoor onze schepen met geweld tegen de kademuur werden gesmeten. Rob heeft hem via de marifoon onverbloemd verteld hoe hij over hem dacht en dat hij van twee schepen een schadeclaim kan verwachten.
Na de sluis contact gelegd met het andere jacht en informatie uitgewisseld ivm eventuele getuigenverklaringen etc. Onze schade is beperkt tot een beschadigde stootlijst en een afgeknapte fender, bij het andere jacht was de ‘mast’ voor de windvaan en antennes ontzet. Vervolgens zijn we weer verder gevaren.
Terug in Nederland blijkt het al met al toch nog een schadepost van ca € 2500 te zijn....

De ‘Port de Jambes’ in Namen was vol, maar we werden doorverwezen naar de volgende haven, na de sluis in Amee. Hier hadden we al iets van gehoord van andere Nederlanders; dit zou een nieuwe haven zijn die nog niet op de kaarten te vinden is. Hier vinden we een prima plek en we besluiten om een dag in Namen over te blijven en de stad te bezichtigen.

’s Avonds zijn we te gast bij Anne en Frans die hier in een voorstadje van Namen wonen. Frans is een ex klasgenoot van Rob (van de HAVO) die met een Belgische is getrouwd en hier al 25 jaar woont. Frans en Rob hadden elkaar ca 25 jaar niet gezien, alleen contact middels kerstkaarten en sinds kort e-mail. Het was erg gezellig en rond middernacht werden we weer thuis gebracht.

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

4.0 Vaaruren / 29.6 km    Overnachting: Port de Plaisence d Amee

Klik op de foto om deze groter te tonen

10 Aug 2007: Namur

Rustdag, we slapen lekker uit en nuttigen pas rond de klok van 12 onze brunch.
We besluiten vandaag de wandelschoenen aan te trekken er naar Namen te gaan lopen langs de Maas. Via de stuw en de sluis (waar we getuige zijn van de stuurmanskunst van een binnenschipper die tevens laat zien hoe het ook kan) lopen we naar de stad. Lopend langs de maaskade ontmoeten we een schipper met boot helemaal uit Finland en wordt door Rob en hem onmiddellijk informatie uitgewisseld over de beste route naar Denemarken. We lopen verder een stuk van de diverse wandelroutes over de immense citadel uit vervlogen tijden. Het blijven indruk

Weer: Het is de hele dag bewolkt en af en toe valt er een aardige bui

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Port de plaisence d Amee

Klik op de foto om deze groter te tonen

11 Aug 2007: Namur

Rond 11:00 worden we door Frans opgehaald. we worden rond

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Porte de plaisence d Amee

Klik op de foto om deze groter te tonen

12 Aug 2007: Namur - Dinant

Rond half elf gooien we de trossen los en gaan we op weg naar Dinant. Onder het varen nuttigen we het ontbijt uit het vuistje, onderwijl genietend van het landschap. De (rots)wanden worden steiler en hoger. Langs het water staan fraaie en minder fraaie huizen die soms meer op een kasteel lijken. De onderhoudstoestand laat echter vaak te wensen over en vele panden zijn te koop.

De eerste aanlegmogelijkheid in Dinant slaan we graag over, onder aan de boulevard met veel verkeer en terrassen lijkt ons niet zo geslaagd. We varen door naar de volgende mogelijkheid. Dit ziet er beter uit: geen terrassen, slechts een wandelpad. Aan de overkant een spoorlijn met druk goederenverkeer; Rob geniet daarvan om naar de tractie van de diverse locomotieven te kijken

Rob geeft de boot een (gedeeltelijke) wasbeurt, waarbij met name de waterlijn onderhanden wordt genomen en weer

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

2.9 Vaaruren / 20.4 km    Overnachting: Gem. haven Dinant

Klik op de foto om deze groter te tonen

13 Aug 2007: Dinant

We beginnen rustig en ruimen de boot op, we slagen er goed in de zaak netjes te houden, als je het maar bij houdt. Boukje is erg blij als ze van haar zoon Adriaan een telefoontje krijgt dat hij met zijn vriendin Maria en met Willemijn, vanuit de USA , veilig weer op Schiphol zijn geland.



Na gedane arbeid, lopen we richting de stad voor een bezoek aan de citadel. Na het betalen van de entree gaan we met de kabelbaan omhoog en verzamelen we ons bij de gids voor de rondleiding. Deze geeft een enthousiaste uitleg in twee talen over de geschiedenis van dit indrukwekkende bouwwerk. Hierbij wordt een grapje over Belgen niet geschuwd. Aangekomen bij de gevangenis van het complex, maakt hij de opmerking dat dit een Belgische gevangenis is en de uitgang dus makkelijk te vinden is. We sluiten het bezoek af met een ijsje (Boukje) en een Leffe Brun van de tap (Rob), ondertussen genietend van het uitzicht over het Maasdal.



Ondertussen moet er ook zoiets gedaan worden als

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. haven Dinant

Klik op de foto om deze groter te tonen

14 Aug 2007: Dinant - Givet

We halen nog even vers brood bij de supermarkt en rond

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

3.2 Vaaruren / 20.4 km    Overnachting: Gem. haven Givet

Klik op de foto om deze groter te tonen

15 Aug 2007: Givet

Het weer lokt niet echt uit, dus we beginnen heel rustig. Vandaag moeten we sowieso eerst ons vignet voor de franse binnenwateren ophalen. Helaas zijn we gedwongen om een vignet voor dagen te kopen, maar we willen toch nog wel een stuk Frankrijk in. Tijdens het ontbijt krijgen we gezelschap van een (naar het lijkt)

Weer: Het is de hele dag bewolkt en af en toe valt er een aardige bui

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. haven Givet

Klik op de foto om deze groter te tonen

16 Aug 2007: Givet - Revin

Rond de klok van

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig

5.1 Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. haven Revin

Klik op de foto om deze groter te tonen

17 Aug 2007: Revin - Fumay

Het is al tegen enen als we de trossen losgooien in stroomopwaarts de Maas opvaren. De bedoeling is dat we vandaag tot de

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

3.5 Vaaruren / 23.7 km    Overnachting: Gem. haven Fumay

Klik op de foto om deze groter te tonen

18 Aug 2007: Fumay

We komen wat moeilijk op gang. Als Rob de route nog eens door rekent, komt hij tot de conclusie dat vertrekken vandaag niet zo veel zin meer heeft. We besluiten dan ook maar een rustdag in te lassen. Terwijl we even lekker op het achterdek zitten, worden we aangesproken door iemand uit Halsteren die Kees Bruijs persoonlijk kent. Er ontwikkelt zich een gezellig gesprek waarin ook de nodige vaarervaringen worden uitgewisseld.



Als we terugkomen van boodschappen doen, zien we dat er een aantal

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Gem. haven Fumay

Klik op de foto om deze groter te tonen

19 Aug 2007: Fumay - Anseremmes

Als we opstaan, blijkt een groot gedeelte van de kade al leeg te zijn. Wat zijn sommigen toch vroege vogels

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

5.5 Vaaruren / 7.2 km    Overnachting: Port de plaisence d Anseremmes

Klik op de foto om deze groter te tonen

20 Aug 2007: Anseremmes - Namur

Omdat we veel moeten schutten is het onpraktisch om de kuiptent dicht te maken, dus alles wordt kletsnat. Ook de regenpakken gaan vrijwel niet uit. De combinatie van schutten in smerige sluizen en veel water, heeft tot resultaat dat de boot er aan het eind van de dag niet meer uit ziet.

Dus, eenmaal aangemeerd in de haven van Namur-Amee gaat eerst de spuit erop om het ergste vuil in de Maas te laten vloeien. Om te voorkomen dat we op de steiger continue in de ganzenuitwerpselen trappen, krijgt die ook maar gelijk een beurt.



Het menu van vandaag is simpel doch smakelijk: Een kop soep en meloen met ham.

Weer: Het leek even een aardige dag te worden, maar al snel valt het water met grote hoeveelheden tegelijk naar beneden.

2.8 Vaaruren / -- km    Overnachting: Port de plaisance d Amee

Klik op de foto om deze groter te tonen

21 Aug 2007: Namur - Huy

Na het ontbijt gooien we de trossen los op weg naar de eerste sluis. Het schutten gaat vlot en al snel meren we af bij de dieselpomp van de volgende haven. Hier tanken we 700 Liter Diesel alvorens de pomp afslaat. Hier kunnen we weer even mee voort.



Bij de volgende sluis laten we op advies van de verzekering het incident van 9 aug vastleggen. Als dit is gebeurd, varen we verder richting Huy. Onderweg komen het Sandra-F tegen, het lijkt erop dat het de zus van Rudolf-F is, want ze vertoont een vergelijkbaar karakter

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

2.8 Vaaruren / 3.4 km    Overnachting: JH Huy

Klik op de foto om deze groter te tonen

22 Aug 2007: Huy - Liège

We raken aan de praat met een echtpaar uit Maastricht die helemaal weg is van onze boot. Zelf hebben ze een bijna 30 jaar oude grote Doerak, die langzamer zeker opnieuw wordt ingericht. Zo is de achterkajuit inmiddels verworden tot een badkamer met zitbad

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

3.3 Vaaruren / 23.3 km    Overnachting: Port de plaisance de Liege

Klik op de foto om deze groter te tonen

23 Aug 2007: Liège - Maastricht

Vandaag willen we naar Maastricht, een kleine 30km en

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

3.5 Vaaruren / 21.4 km    Overnachting: Maastrichtse Watersportclub

Klik op de foto om deze groter te tonen

24 Aug 2007: Maastricht - Roermond

We nemen nog een kop koffie in het restaurant van de watersport vereniging. We raken daar aan de praat met

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

4.7 Vaaruren / 214.0 km    Overnachting: Roermondse Watersportvereniging

Klik op de foto om deze groter te tonen

25 Aug 2007: Roermond

Als we opstaan, ligt er een dikke mistbank over de haven en de Maas. Onder die omstandigheden is varen uitgesloten, dus we besluiten om eerst maar boodschappen te gaan doen. We lopen naar het centrum en nuttigen daar onze brunch en doen vervolgens boodschappen voor drie dagen bij JUMBO. Als we terug zijn, is het inmiddels tegen drie

Weer: In de eerste uren hangt er een zware mistbank over het water, waardoor varen is uitgesloten. Pas in de loop van de ochtend klaart het op.

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Roermondse watersportvereniging

Klik op de foto om deze groter te tonen

26 Aug 2007: Roermond - Cuyk

Als we terug komen van de douche is de zaak zodanig opgehelderd dat we besluiten om te vertrekken. Zo liggen we rond 10:00 voor de sluis van Roermond waar we na ca 15 min in mogen varen. Eenmaal op de Maas gaat het vlot, met 1800 rpm en gemiddeld ruim 2.5 kmh stroom in de rug komt de GPS regelmatig met een SOG van ruim 14 kmh. Regelmatig varen we door waterski gebieden en worden we af en toe een beetje door elkaar geschud door de hekgolven van speedcruisers. Sommigen maken het echter wel erg bont en

Weer: Als Rob rond 08:00 naar buiten kijkt, is het een grijze wereld. Het lijkt echter minder dik dan gisteren en ook ziet het er naar uit dat de zon haar werk ook al aan het doen is.

6.8 Vaaruren / 59.2 km    Overnachting: WV Cuyk

Klik op de foto om deze groter te tonen

27 Aug 2007: Cuyk - Nijmegen

Vandaag willen we proberen Arnhem te halen.

Tot aan de sluis bij Weurt gaat het goed, echter daar aangekomen blijkt er

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

2.9 Vaaruren / 17.5 km    Overnachting: Lindenberghaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

28 Aug 2007: Nijmegen - Deventer

In de loop van de ochtend zijn we getuige van een oefening van de brandweer van Nijmegen die met een zg Dompelpomp gaat oefenen. Een fraai stukje Nederlandse ontwikkeling uit de jaren tachtig waarmee grote hoeveelheden water over grote afstanden kunnen worden aangevoerd.



Al met al is het al na twaalven alvorens we de haven uitvaren en tegen de met ca 6 kmh stromende Waal op moeten. Het schiet dan ook niet echt op, de gps geeft een snelheid van amper 6 kmh aan. Al met al duurt het dan ook even voor we bij Millingen het Pannerdens Kanaal op draaien, hier gaat het iets vlotter. De log geeft iets meer dan 10 kmh aan, de gps bijna 14, Hoewel we zonder problemen 12 kmh zouden kunnen draaien, is het voor ons varende binnenschap niet van zins om mee te werken aan een oploop actie en zet, als we hier aan willen beginnen, ook het gas erop. We besluiten er dan maar achter te blijven. Terloops vraagt Boukje zich af waar een schip als de Laus Deo zich nu zou bevinden; die hadden immers ook een weekend stop. Even later kan Rob haar antwoorden: uh, kijk eens achter je

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

7.4 Vaaruren / 60.7 km    Overnachting: Deventer jachthaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

29 Aug 2007: Deventer

Boukje moet vandaag naar Enschede voor een afspraak, dus in de loop van de ochtend lopen we richting het station. Hier blijkt dat de treinenloop weer eens is ontregeld, deze keer als gevolg van een gaslek in de buurt van Almelo. Op bevel van de brandweer is al het treinverkeer daar stopgezet.



Met een omweg via Zutphen reizen we met de Talent (of is het nu een Lint ?) van Sintus naar Almelo om uiteindelijk met ca een uur vertraging in Enschede te arriveren.



Hier scheiden onze wegen (tijdelijk), gaat Boukje naar haar afspraak en Rob op zoek naar een postkantoor om de marifoon ter reparatie op te sturen. In Enschede is het ook introductieweek voor alle nieuwe studenten; overal staan podia met enorme geluidsboxen waaruit ook een enorm geluid komt. We besluiten om voor de avond niet in Enschede te blijven.



Rond half zeven stappen we weer in de IC naar Deventer alwaar we een uitstekend 3 gangen menu krijgen voorgeschoteld in een modern restaurant in het centrum op de grote markt.



Als we na een aardige wandeling (Deventer is echt een prachtige stad met veel boekwinkels) weer aan boord zijn, besluiten we om onze kooi maar op te zoeken.

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

-- Vaaruren / -- km    Overnachting: Deventer jachthaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

30 Aug 2007: Deventer - Kampen

Het zonnetje schijnt als we wakker worden; we drinken een kop thee op het achterdek want ineens is er een armada van zo

Weer: Het is de hele dag bewolkt, hoewel er hier en daar een paar stukjes blauw te zien zijn

3.2 Vaaruren / 30.0 km    Overnachting: WV Bovenhaven

Klik op de foto om deze groter te tonen

31 Aug 2007: Kampen - Lemmer

De laatste etappe!

Na het Ketelmeer en het Zwarte Water draaien we de Noord Oost polder in. Een vrij saai stuk. Na een paar uur doemen de grote loodsen van de fa. Bijlsma scheepsbouw in Lemmer op.



Via de Lemster sluis en de oude zeesluis draaien we Lemmer binnen om even later af te meren in de thuishaven.



Onze eerste buitenlandse reis zit erop!

Weer: Het is de hele dag fraai en zonnig met hier en daar een wolkje

5.6 Vaaruren / 44.6 km

Klik op de foto om deze groter te tonen

Laatste aanpassing: 29-07-2018