Username:  Password:    Wachtwoord vergeten?

Over de Stille Wille II

Hoe het begon

Hoewel we beiden al jaren actief waren in uiteenlopende takken van watersport, duurde het tot 2001 eer we serieus na gingen denken over de aanschaf van een eigen boot. Buitenmensen als we waren, begon het toch te kriebelen toen de eerste signalen kwamen dat de kinderen het huis uit zouden gaan.

Dus zijn we begonnen ons te orienteren op beurzen als Hiswa, Boot Düsseldorf en Boot Holland en stelden we ons vooral de vraag: Gaan we direct voor het grote werk of zullen we eerst maar klein beginnen?

Mede omdat nog niet aan alle randvoorwaarden kon worden voldaan, besloten we klein te beginnen en hebben we in de nazomer van 2002 opdracht gegeven tot de bouw van de Stille Wille, een 20 voet polyesther motorsloep van de fa. Interboat uit Loosdrecht.

De Stille Wille

Interboat 20
Type Interboat 20
Aandrijving Vetus / Mitsubishi M3.09
3 Cyl diesel, 25 Pk
Overige uitrusting
  • Walstroom
  • 2e accu
  • Dieptemeter/TotLog_Dist
  • Kompas
  • Slaap- een kookgelegenheid
  • Cabriokap
  • Ontworpen door en gebouwd voor campeerders, maar dan op het water
De Stille Wille (I) op het Veerse Meer Met ligplaatsen in achtereenvolgens Loosdrecht en Aalsmeer hebben we vele fraaie tochten met deze sloep gemaakt over de Loosdrechtse Plassen, de Vecht en door de Amsterdamse grachten.
Maar ook grotere wateren werden niet geschuwd, zo zijn we in de zomer van 2005 het IJsselmeer overgestoken en hebben we de Waddenzee bevaren (zie SW_TripReport). Ook is zij tot tweemaal toe op de trailer naar Zeeland vervoerd voor tochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde.

Met name op dit soort grote tochten kwamen we tot de conclusie dat we meer wilden. Meer in de zin van comfort, mogelijkheden, ruimte etc. Een schip, geschikt voor langere tochten. Dus werden de eerste 'vooronderzoeken' gestart voor de Stille Wille II

De Stille WilleII

Zoals gezegd, wilden we meer: Meer comfort, meer ruimte, minder afhankelijk van het weer etc. etc. Een schip, geschikt voor langere tochten.

Dus op beurzen hielden we onze ogen open, struinden het internet af, bladerden door tijdschriften etc. etc. Uiteindelijk resulteerde dat in een eerste 'bestek' voor de Stille WilleII:

  • Geschikt voor langere reizen (een maand en langer)
  • Vaste slaapgelegenheid
  • Gastenhut
  • Geschikt voor groot water (CE-C1), bij voorkeur zeewaardig (CE-B2)
  • Geschikt voor varen op de grote rivieren als de Rijn en de Moezel
  • Kruiphoogte onder 2m50
  • Geen brandstof slurper
  • Gedurende een aantal dagen self supporting, dwz:
    • Ruime drinkwater voorraad
    • Ruime brandstof voorraad
    • Niet altijd afhankelijk van walstroom, ook voor 220 V
    • Voldoende bergruimte, zowel gekoeld als niet gekoeld
  • Moderne inrichting met strakke lijnen
  • Voldoende ruimte om 'buiten te zitten', dus ruime kuip
  • Sociale inrichting, dwz zo veel mogelijk op één niveau
  • Indien mogelijk custom built

De droom wordt werkelijkheid .....

Bruijs 10.00 OK Na een lang en uitgebreid besluitvormingsproces hebben we in september 2005 de knoop doorgehakt en opdracht gegeven voor de bouw van de Stille WilleII

Gekozen is voor een Bruijs 10.00 OK Spiegelkotter, welke is gebouwd door Bruijs Jachtbouw in Bergen op Zoom; een in 1957 door Cees Bruijs opgericht familiebedrijf. Het bedrijf wekte al direct de indruk een echt familiebedrijf te zijn met slechts één doel: Het bouwen van kwalitatief hoogwaardige schepen waarbij de wensen van de klant bovenaan staan.

De belangrijkste technische gegevens:

Schip Type Spiegelkotter 10.00 OK
Ontwerp A. Volker
Bouw Bruijs Jachtbouw b.v. Bergen op Zoom
CE Cat C1
Afmetingen Lengte 10.60m
Breedte 3.65m
Diepgang 1.10
Kruiphoogte 2.90 met gestreken mast
4.80 met staande mast
Waterverplaatsing ca 11 ton
Voorstuwing Vetus Deutz DT4.29
4 cyl diesel, 2.9L, 85 Pk / 66 Kw bij 2800 rpm, olie gekoeld
Tanks Brandstof 2 x 420 L
Drinkwater ca 450 L
Vuil water ca 200 L
Electrische installatie 3 x 230 Ah Service accu
2 x 75 Ah Start accu, voedt tevens boegschroef en ankerlier
120A / 2000W acculader/omvormer
3.5 KVA scheidingstrafo
Instrumentarium GPS Plotter incl. radar en fishfinder
Auto pilot
Navtex ontvanger/display
Meteo ontvanger/display (DWD, 147 Khz 'Pinnenberg')
DSC Marifoon (GMDSS Klasse D)
Indeling en interieur Open kuip
Salon met zithoek en stuurstand; het lange deel van de zitbank is om te klappen tot een TotLog_Disteerbed, terwijl het korte deel is om te klappen tot een op raamhoogte in de vaarrichting staande 'meevaarstoel'
Natte cel met electrisch toilet en afgescheiden douche
Kombuis met koelkast, 4 pits gascomfort en veel bergruimte
Eigenaarshut met zg 'Frans bed' en diverse kasten en laden
Overig Schuifdak in salon
Kuiptent
Boegschroef
Electrische ankerlier met ca 60m ketting
Electrisch stijkbare mast
Te water lating 27 april 2006
Doop 6 mei 2006

Ten opzichte van het oorspronkelijke bestek, hebben we een aantal aspecten los gelaten; te weten:

  • De gastenhut
  • De CE-B2 categorie
  • De maximale kruiphoogte van 2m50
Reden tot bovenstaande bijstellingen in het wensenpakket was enerzijds het voortschrijdend inzicht in bepaalde zaken, anderzijds het budget wat we ons zelf gesteld hadden. De CE-B2 alsmede de gastenhut, vereisten een groter en dus duurder schip. Gezien het gestelde budget moesten we kiezen tussen een groter, maar soberder schip of een kleiner, maar luxueuzer schip. Het laatste genoot onze voorkeur.
De maximale kruiphoogte van 2m50 was gebaseerd op vaargebied 'Randstad' en we realiseerden ons al vrij snel, dat schepen van dit formaat toch wel grotere wateren 'nodig hebben'. Mede gezien het feit, dat de schepen die wel aan deze max. kruiphoogte konden voldoen, qua uitstraling niet onze voorkeur genoten; hebben we besloten om dit aspect los te laten.
Overigens kan 'in geval van nood', de mast verwijderd worden, waardoor alsnog een kruiphoogte van 2m50 gerealiseerd kan worden.

1CE-C: Kustwateren; max. windkracht 6 en een max. karakteristieke golfhoogte van 2m
2CE-B: Zee; max. windkracht 8 en een max. karakteristieke golfhoogte van 4m .....
Maar wie wil er bij dat soort omstandigheden nog op groot water zitten?

De Stille Wille II op de werf in Bergen op Zoom

De Stille Wille II op het Amsterdam Rijn kanaal op weg naar de Hiswa te water 2006

Een blik in het interieur

Een blik in de natte cel

Mijn domein.....

Alle systemen en niet direct voor het varen benodigde informatie overzichtelijk bij elkaar

Heerlijk om op deze manier te kunnen ontbijten

Foto's van de bouw

De Stille WilleIIis besproken in:

  • Het 2006 Hiswanummer van de ANWB Waterkampioen
  • Het 2007 Hiswanummer van het Maandblad Motorboot
  • Het eerste nummer van het in maart 2007 voor het eerst verschenen blad 'Motorjacht'
en is tevens te zien geweest op de HISWA te IJmuiden in 2006 en op de HISWA 2007 in de RAI.

Ten slotte is zij genomineerd geweest voor de ere titel 'Hiswa Motorboot van het jaar 2007'.